کاوش لازمه پاسخ به سوالات درباره شهر تاریخی حریره کیش است

به گزارش اوج باور، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کاوش لازمه پاسخ به سوالات درباره شهر تاریخی حریره کیش است.

کاوش لازمه پاسخ به سوالات درباره شهر تاریخی حریره کیش است

مرتضی رمضانی گالشی، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه شهر تاریخی حریره جزیره کیش یکی از آثار ثبت شده در لیست ملی است، اظهار کرد: پیش از این دوره های مختلف در کمتر از پنج درصد از این شهر تاریخ کاوش های باستان شناسی اجرا شده است.

وی افزود: در نتیجه این کاوش ها آثاری بدست آمده تاریخ آن حدود یک هزار سال تخمین زده و در نظر داریم برای تقویت حدس و گمان ها آنالیز های دقیق تری در این محوطه تاریخی انجام شود.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش یاد آور شد: برای رسیدن به این اهداف باید کاوش مجددی در شهر حریره برای ظاهرسازی و احصا آثار و بناهایی مدفون شده و پاسخگویی به سوالات بی جواب انجام شود.

وی اضافه نمود: کاوش های باستان شناسی اطلاعات دقیق تری را در مورد سوالهایی همانند اینکه آیا مراودات تجاری مطابق کیش با جاده ابریشم بوده و یا قبل از آن به عنوان زیستگاه مورد استفاده قرار گرفته یا اینکه تاریخ آن به سده های چهارم تا ششم هجری قمری باز می شود یا اینکه تاریخی ماقبل از اینها دارد را به ما می دهد.

رمضانی گالشی گفت: در این راستا بزودی تفاهم نامه ای با پژوهشگاه میراث، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای انجام کاوش ها، مطالعات تاریخی و مسائل حفاری منعقد می شود تا این اقدامات تا انتها ماه جاری شروع شود.

وی یادآور شد: علاوه بر آن قرار است در کنار این اقدامات پژوهشی، مرکز کاوش های باستان شناسی سواحل مکران در کیش نیز ایجاد شود که بر غنای تاریخی و میراثی این جزیره اضافه نموده خواهد شد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: کاوش در جزیره هندورابی، بستر دریا در بخشی از بندرگاه تاریخی حریره و یکی از محوطه های تاریخی جزیره از دیگر اهداف تفاهم نامه بین این سازمان و پژوهشکده میراث کشور است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 آذر 1401 بروزرسانی: 6 آذر 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1503

به "کاوش لازمه پاسخ به سوالات درباره شهر تاریخی حریره کیش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش لازمه پاسخ به سوالات درباره شهر تاریخی حریره کیش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید