یک ادعای بزرگ و تخیلی : معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!

به گزارش اوج باور، می توانیم صحنه را به عقب برگردانیم یا چند صحنه جلوتر را ببینیم. دانشمندان می گویند که می توانند در یک سیستم کوانتومی زمان را معکوس نمایند.

یک ادعای بزرگ و تخیلی : معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!

پریسا عباسی- به گزارش روزنامه اسپانیایی ال پاییس، یک تیم بین المللی از دانشمندان ادعا می نمایند که روشی را برای افزایش و کاهش سرعت، و حتی معکوس کردن ساعت در یک سیستم تعیین با بهره گیری از ویژگی های غیرمعمول دنیای کوانتومی یافته اند.

این تیم آموزشگاه علوم اتریش و دانشگاه وین، یافته های خود را با جزئیات در شش مقاله تشریح کردند. قوانین مرسوم فیزیک، به طور شهودی، دنیای زیراتمی که از ذرات کوانتومی به نام کیوبیت تشکیل شده اند و می توانند از نظر فنی در بیش از چند مرحله بطور همزمان وجود داشته باشند را ترسیم نمی نمایند؛ پدیده ای که به نام درهم تنیدگی کوانتومی شناخته می گردد.

اکنون محققان می گویند که کشف نموده اند، چطور می توانند ساعت های این ذرات کوانتومی را به جلو یا عقب برگردانند.

میگل ناواسکوئز، محقق موسسه علمی آموزشگاه اتریش، از موسسه کوانتوم و کوانتوم اپتیک، در تبادل نظر با ال پاییس گفت:در یک سینما (در فیزیک کلاسیک)، یک فیلم از ابتدا تا سرانجام بدون در نظر گرفتن خواسته مخاطبان نمایش داده می گردد. اما در خانه(دنیای کوانتوم)، ما یک کنترل در دست داریم تا بتوانیم فیلم را جلو ببریم یا به عقب بازگردانیم. ما داستان های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل نموده ایم.

این تیم می گویند: با توسعه یک پروتکل بازگشت به عقب، توانسته اند یک الکترون را به حالت قبلی خود بازگردانند. آنها توانسته اند در آزمایشات، استفاده از یک سوئیچ کوانتومی را برای بازگرداندن فوتون به حالت اولیه قبل از عبور یک کریستال، نشان دهند.

با وجودی که منظره این کار بسیار جالب است، اما ارتقاء این تکنیک، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار سخت است.

ناو اسکوئز به ال پاییس گفت:از نظر تئوری این امکان وجود دارد که بتوانیم فردی را در جعبه ای حبس کنیم، و مقدار تاثیر عوامل خارجی بر روی آن فرد را به صفر برسانیم. اما با پروتکل های فعلی که داریم، احتمال موفقیت مان بسیار کم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

  • حل سخت ترین سئوال های حل نشده عالم از طریق این شبیه ساز!

یک موضوع مهمتر نیز وجود دارد. او اضافه کرد: بعلاوه زمان مورد احتیاج برای تکمیل این فرآیند بستگی به مقدار اطلاعاتی دارد که سیستم می تواند ذخیره کند. انسان، یک سیستم فیزیکی است که حاوی حجم زیادی از اطلاعات است. میلیون ها سال طول می کشد تا یک شخص را در کمتر یک ثانیه دوباره جوان کنیم، بنابراین این موضوع منطقی نیست.

به علاوه این سیستم تنها قادر به بازگرداندن شرایط یک ذره تعیین است. اگرچه محققان در حال کار برای سرعت بخشیدن به زمان هستند.

ناو اسکوئز شرح داد:ما کشف کردیم که می توان زمان تکاملی را بین سیستم های فیزیکی یکسان منتقل کرد. در یک آزمایش یک ساله با ده سیستم، می توانید از هر 9 سیستم اول، یک سال را برداشته و همه آنها را به قسمت دهم بدهید.

محققان به جای بازسازی بازگشت به آینده، کاربردهای عملی دنیوی تری از کشف خود را مشاهده می نمایند. مثلا حالت های کیوبیت یک پردازنده کوانتوم می تواند معکوس گردد، و به شکل موثری به محققان اجازه دهد تا خطاهای خود، در طول زمان توسعه را خنثی نمایند.

منبع: futurism

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1550

به "یک ادعای بزرگ و تخیلی : معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!" امتیاز دهید

1 کاربر به "یک ادعای بزرگ و تخیلی : معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ادعای بزرگ و تخیلی : معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید