25 بازی برتر کامپیوتر که تاریخ ساز شدند

به گزارش اوج باور، فارغ از پلتفرمی که برای بازی کردن از آن استفاده می کنید، نمی توان انکار کرد که کامپیوتر همواره یک نیروی کلیدی در تکامل صنعت بازی های ویدیویی بوده است. زمانی که امثال آتاری و ماشین های آرکید به بازیکنان لذت های ساده پیشنهاد می کردند، سازندگان کامپیوتر با نوآوری و کوشش های خود به دنبال از بین بردن محدودیت های فنی بازی ها و همچنین ارتقا دادن تکنولوژی زمانه بودند. در ادامه وقتی کنسول N64 و پلی استیشن با تکنولوژی بازی های سه بعدی سروکله می زدند، سردمداران عرصه کامپیوتر برروی فضای آنلاین و بازی های چندنفره کار می کردند. حتی در نسل نهم هم استودیوهای کوچک و عظیم دیدگان خود را بر مرزشکنی بعدی فضای کامپیوتر یعنی تجربه بازی ها در فضای ابری متمرکز نموده اند.

25 بازی برتر کامپیوتر که تاریخ ساز شدند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

البته اگر بخواهیم بهترین بازی های تاریخ کامپیوتر را لیست کنیم، صرفا بحث نوآوری مطرح نیست. بله، این ویژگی همواره حائز اهمیت بوده، اما اگر امروز در فضای نرم افزار اسلک از اسکایپ محبوب تر است و فیس بوک هم به طور کامل مای اسپیس را نابود کرده است، این پیروزیت را مدیون المان های مختلفی هستند که دست به دست هم دادند تا نام آن ها را در تاریخ رایانه های شخصی جاودانه نمایند.

بازی های این لیست هم دقیقا چنین ویژگی هایی را در خود دارند؛ آثاری که نه تنها مخاطبان را سرگرم کردند بلکه جامعه سازندگان و خالقان را نیز تحت تاثیر قرار دادند تا با ادامه دادن این جهت آثار بی نظیر خود را خلق نمایند و در هر برهه صنعت را به جلو حرکت دهند.

25. The Oregon Trail

سازنده: دان راویچ، بیل هاینمن، پاول دیلنبرگ

سال عرضه: 1971

اگر بخواهیم به زبان ساده از اهمیت The Oregon Trail بگوییم، می گردد به این نکته اشاره نمود که مبنای همه بازی های آموزشی بوده است. اما اگر صرفا به این تعریف اکتفا کنیم، واقعا در حق بازی ظلم کرده ایم.

این اثر در برهه ای به یک پدیده انقلابی تبدیل شد که هنوز بسیاری از مردم با مفهوم بازی های ویدیویی آشنا نبودند. در واقع، The Oregon Trail در ابتدا صرفا یک ابزار آموزشی برای بچه هایی بود که می خواستند با چالش های زندگی ماجراجویانه آشنا شوند. اما سازندگان آن حتی تصورش را هم نمی کردند که این پروژه برای مخاطبانش آنقدر جذاب و اعتیادآور گردد.

دهه ها پس از عرضه، هنوز هم بسیاری از معلم ها و کتابدارها از این ماجراجویی تاریخی برای آموزش به بچه ها استفاده می نمایند. سیستم گیم پلی The Oregon Trail که بر اساس تصمیم گیری بازیکنان طراحی شده هنوز هم برای بسیاری از آثار مدرن به عنوان استانداردی در ساخت یک تجربه بیادماندنی استفاده می گردد. از پیدا کردن غذا برای همراهان خود گرفته تا شکار و دیگر فعالیت های این چنینی، این اثر تمام تصمیم هایی را که برای بقا باید در حیات وحش بگیرید برای شما شبیه سازی می نماید که تک تک آن ها فرق میان مرگ و زندگی را برای بازیکنان معین می نمایند.

24. Zork

سازنده: Infocom

سال عرضه: 1980

علیرغم تصور عمومی، Zork اولین بازی ماجراجویانه متنی نبود. در واقع اولین اثر در این ژانر محبوب چندسال قبل از عرضه این پروژه به بازار آمد، اما این Zork بود که برای اولین بار پتانسیل واقعی این سبک را به نمایش گذاشت.

در نهایت آنچه که این بازی را از رقیبانش متمایز کرد کیفیت روایت آن بود. Zork به جرأت یک ماجراجویی فانتزی قابل مقایسه با بسیاری از رمان های تحسین شده آن دوران بود. از طرفی طراحان مراحل آن را به گونه ای ساخته اند که بازینامه واقعا به بازیکن حس انتخاب های واقعی و تاثیرگذار را می دهد.

Zork به بازیکنان چنان آزادی عملی داد که آن را به یکی از بهترین بازی های دهه هشتاد میلادی تبدیل کرد و سال ها طول کشید تا اثری بتواند با گرافیک سه بعدی و داستانی بهتر به رقابت با اثر استودیوی Infocom بپردازد.

23. Rogue

سازنده: A.I. Design

سال عرضه: 1980

به طرز عجیبی، Rogue در زمان عرضه خود نه محبوب بود و نه آن طور که باید تاثیرگذار. حتی علیرغم پیروزیت نسبی اقتصادی، سال ها طول کشید تا به طور واقعی توسط جامعه گیمرها کشف گردد. ورود به دهه 2000 و عرضه بازی های روگ لایکی چون Spelunky و The Binding of Isaac باعث شد تا نسل جدیدی از بازیکنان به سراغ Rogue بفرایند و متوجه طراحی خارق العاده و مثال زدنی آن بشوند.

Rogue شاید در نگاه اول بازی انقلابی یا عجیب و غریبی به نظر نرسد، اما امواج تاثیرگذاری آن هنوز هم در صنعت بازی های ویدیویی حس می گردد. بازی های جدیدی چون Dead Cells و Crypt یا NecroDancer همه و همه با الهام از این اثر ساخته شدند و المان های جدیدی به فرمول Rogue افزودند. شکی نیست که در ادامه هم با بازگشتن به این سیستم طلایی بازی های فوق العاده بیشتری راه خود را به بازار مصرف نمایندگان پیدا می نمایند.

22. Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord

سازنده: Sir-Tech

سال عرضه: 1981

این بازی که بیشتر با نام کوتاهش یعنی همان Wizardry شناخته می گردد در واقع پدر همه بازی های ماجراجویی سیاه چال و نقش آفرینی است. بااینکه این بازی از نظر بصری نوآوری خاصی در مقایسه با دیگر آثار ماجراجویی متنی قبل از خود نداشت، مفاهیم گیم پلی زیادی معرفی کرد که الهام بخش بازی های نقش آفرینی بعد از خود بودند. معرفی سیستم همراهان (Party)، انتخاب میان خیر و شر، وردهای جادویی مختص به شخصیت های مختلف و همچین بکارگیری یک فهرست برای بکارگیری همه این ها در طول بازی از نوآوری هاییست که Wizardry به بازی های این سبک هدیه داد.

اما شاید تحسین برانگیزترین مسئله این باشد که چطور این ساخته Sir-Tech هنوزم که هنوز است ارزش تجربه کردن دارد و می تواند شما را صدها ساعت سرگرم جهانی وسیع خود کند.

21. Ultima IV: Quest of the Avatar

سازنده: Origin Systems

سال عرضه: 1985

مجموعه بازی های Ultima همواره از نیروهای بسیار تاثیرگذار در تکامل بازی های کامپیوتر بوده اند، اما نسخه چهارم این مجموعه که در سال 1985 عرضه شد از مهم ترین آثار صنعت محسوب می گردد چرا که تصور ما را از بازی های نقش آفرینی و مرز محدودیت ها و قابلیت های آن ها برای همواره تغییر داد.

در Ultima IV شما در مقابل یک نیروی اهریمنی قرار نمی گیرید و احتیاجی هم به کامل کردن یک پیشگویی نیست. پس به جای درگیر شدن با این کلیشه های سبک فانتزی شخصیت خود را طراحی کنید و به ماجراجویی در عصر منطق، هنر و روشنگری بپردازید. شاید این تعریف آنقدرها هم جذاب به نظر نرسد، اما جهان آزاد Ultima IV و روایت قدرتمند و بازینامه خارق العاده آن باعث می گردد تا هرگز این تجربه را زیر سوال نبرید. این بازی به قدری قوانین آثار نقش آفرینی را جابه جا کرد که هنوز هم به عنوان یک استاندارد برای همه بازیسازان این سبک در نظر گرفته می گردد.

20. SimCity

سازنده: Maxis

سال عرضه: 1989

بله، SimCity اولین بازی در مجموعه عظیم و محبوب سیمز بود. اما مهم تر از آن، این اثر از Maxis پایه گذار سبک شهرسازی بود. بااینکه بسیاری از آثار قبل از آن المان هایی از شهرسازی و مدیریت را در بازی های خود به کار برده بودند، این SimCity بود که توجه عموم را به این ژانر جلب کرد.

البته شاید مهم ترین تاثیر SimCity مطرح کردن تجربه بی هدف یک بازی بود. این اثر به شما ماموریت هایی برای انجام دادن می دهد، اما بیشترین لذت آن در جستجو و آزمایش با حالت های ممکن بی نهایتی بود که سیستم گیم پلی به بازیکنان ارائه می کرد. این فرمولی است که هم اکنون هم در بسیاری از بازی های استراژیک و فراتر از آن - از جمله Minecraft و Garrys Mod - دیده می گردد.

در برهه ای که هنوز بازی های آرکید و دوبعدی پلتفرمر از باقی سبک های تازه وارد محبوب تر بودند، SimCity ثابت کرد که بازی های ویدیویی می توانند به مخاطبان تجربه ای فراتر از امتیاز بالا و شکست دادن غول مرحله آخر پیشنهاد نمایند.

19. Microsoft Solitaire

سازنده: Microsoft

سال عرضه: 1990

قبل از اینکه با حضور Solitaire در این لیست مخالفت کنید از خود این سوال را بپرسید که چندبار تا به امروز آن را تجربه کرده اید. از این مهم تر، آیا می توان کسی را یافت که در زندگی با کامپیوتر سر و کار داشته اما Solitaire بازی نکرده باشد؟

همان طور که در اول مقاله هم گفتیم، محبوبیت لزوما بر اهمیت دلالت نمی نماید، اما در خصوص بازی کارتی مایکروسافت این دو در کنار هم معنا پیدا می نمایند. Solitaire نه تنها بسیاری از گیمرها تا ساعت های طولانی سرگرم کرد، بلکه بسیاری از عوام مردم را با رایانه های شخصی به عنوان یک پلتفرم برای تجربه بازی های ویدیویی آشنا کرد.

برای بسیاری از آن ها، Solitaire اولین اثری است که برروی کامپیوتر خود تجربه کرده اند که آن را به یکی از مهم ترین بازی های تاریخ تبدیل می نماید.

18. Dune II

سازنده: Westwood Studios

سال عرضه: 1992

بااینکه بازی های استراتژیک همزمان (Real-time strategy) مانند گذشته محبوب نیستند اما زمانی از آن ها در کنار تیراندازی های اول شخص به عنوان یکی از اصلی ترین ژانرهای کامپیوتر یاد می شد. و اگر به چنین تاریخچه ای ایمان داشته باشیم، باید بدانیم که هیچ کدام از دستاوردهای بازی های عظیم این سبک از جمله مجموعه Age of Empires یا Warcraft بدون ساخت Dune II امکان پذیر نبود.

المان هایی چون آگاهی موقعیتی (Fog of War)، جمع کردن منابع، ساخت پایگاه، پیشرفت تکنولوژی، ویژگی های خاص برای هر گروه همه توسط Dune II به این ژانر معرفی شدند. از همه مهم تر، این بازی همه این مکانیک ها را از بازی هایی که در ادامه آمده بودند بهتر انجام داد. بااینکه نزدیک 30 سال از عرضه این اثر Westwood Studios می گذرد، با تجربه کردن آن این حس به شما دست می دهد که به سراغ بازی استراتژی موردعلاقه خود رفته اید.

17. Alone in the Dark

سازنده: Infogrames

سال عرضه: 1992

اول از همه باید گفت که Alone in the Dark بازی بسیار پرعیب و ایرادی است. همه المان های اکشن، گشت و گذار و داستان پردازی آن بااینکه نسبت به زمانه خود تحسین برانگیز بودند در ادامه توسط بسیاری از بازی ها به تکامل واقعی خود رسیدند. اما همه آن ها درصد زیادی از پیروزیت خود را به این بازی سال 1992 مدیون هستند.

می توان ادعا کرد که Alone in the Dark اولین بازی ترسناک تاریخ در سبک بقا است. این اثر برای اولین بار مکانیک دوربین های تنظیم شده را معرفی کرد که در ادامه از اجزای اصلی تشکیل دهنده بازی های Resident Evil بودند. این بازی همچنین ثابت کرد که تکنولوژی سه بعدی صرفا در بازی های اکشن کاربرد ندارد و می توان از آن در خلق تجربه های نوآورانه دیگر استفاده کرد.

تکیه بازی بر عناصر خالص ترسناک و کوشش برای خلق تجربه ای سینماتیک بر بازی های بسیاری چون Resident Evil و سری Silent Hill تاثیر گذاشت، به طوری که اگر Alone in the Dark نبود، هم اکنون بسیاری از این آثار را در صنعت بازی های ویدیویی نداشتیم.

16. Doom

سازنده: id Software

سال عرضه: 1993

بر اساس یک ادعای جنجال برانگیز، خیلی از مخاطبان فکر می نمایند Doom تاثیرگذارترین بازی ساخته شده برای پلتفرم پی سی است و بس. جالب تر اینکه Doom اساسا خالق و شروعنماینده سبک شوتر اول شخص نبود، اما چنان این سبک را به پختگی و شهرت رساند که بسیاری از عناوین هم سبک امروزی به عنوان تقلیدی از Doom شناخته می شوند.

این بازی از id Software همچنین بحث مادسازی را محبوب کرد، خشونت را در بازی های ویدیویی به سطح تازه ای کشاند، مولتی پلیر آنلاین را برای همواره تعییر داد و انتظار مردم را از گرافیک بازی های کامپیوتری بالا برد. اگر بخواهم حقیقت را بگویم، تصور صنعت مدرن بازی ها بدون Doom تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. با این حال، این شمایید که تصمیم می گیرید این اثر مهم ترین بازی تاریخ است یا خیر.

15. Myst

سازنده: Cyan

سال عرضه: 1993

Myst بازی فوق العاده ای نیست. حتی پازل های آن هم از نظر هوشمندی در حد بازی های هم رده آن موقع نیستند. داستان بازی ضعیف است و در حین تجربه شاید حس کنید که به اجبار پای آن نشسته اید. اما با تمامی این تفاسیر، نمی گردد در خصوص مهم ترین بازی های کامپیوتر صحبت کرد و نام Myst را نیاورد.

دلیل اصلی چنین تعریفی را می توان به این حقیقت نسبت داد که Myst مبنای بازی های شبیه ساز پیاده روی است. اما مهم ترین مسئله ای که آن را از دیگر رقیبان متمایز می نماید جلوه های بصری فوق العاده و بکارگیری از جدیدترین ترفندهای تکنولوژی سه بعدی برای دست یافتن به آن بود. Myst با استفاده از تکنیک های انقلابی رندر با استفاده از سی دی رام دست به خلق جلوه هایی زد که از نظر گرافیکی مثل و مانندش را ندیده بودیم. بله، شاید بیشتر این جلوه ها بر محور آینه های عظیم و شبیه سازی دود بودند، اما Myst قوه تخیل میلیون ها بازیکن را نسبت به پتانسیل بی نهایت کامپیوتر تحریک کرد.

14. Diablo

سازنده: Blizzard North

سال عرضه: 1996

در آن دوران همه فکر می کردند که رشد و پیشرفت ژانر RPG به این بستگی دارد که توسعه دهندگان بازی خود را عظیم تر و پیچیده تر نمایند. در نتیجه، بازی های جدید عظیم تر، عمیق تر و پیچیده تر شدند اما همه این کوشش ها در یک بازار نه چندان ماندگار و ضعیف اتفاق می افتاد.

با این حال، دیابلو ژانر خود را از فرو رفتن در تاریکی نجات داد. بازی مذکور فرمول نقش افرینی را با تمرکز و تاکید بیشتر روی اکشن، تصادفی سازی المان ها، و سیستم هیجان انگیز لوت ساده تر کرد. ترکیب همه این ویژگی ها موجب شد گیمرها صدها ساعت پای صفحه نمایش خود بنشینند و لحظه ای احساس خستگی ننمایند.

پس از دو دهه، فرمول اولیه دیابلو هنوز هم دستخوش تغییرات بسیاری نشده و نمونه این مورد در بازی های جدیدی مثل Anthem و Destiny مشاهده می گردد.

13. Thief: The Dark Project

سازنده: Looking Glass Studios

سال عرضه: 1998

هیچکس نمی تواند منکر این قضیه گردد که سری Thief بنیان ژانر مخفی کاری را دگرگون کرد. عناوینی چون Splinter Cell و Assassins Creed یا Hitman همگی الهامات بسیاری از ساخته Looking Glass گرفتند و حتی در پاره ای از موارد شاهد تقلید مستقیم از المان های آن توسط دیگر استودیوها بودیم.

Thief آزادی عمل و انتخاب هایی به بازیکنان داد که در آن دوران بی سابقه و عجیب بود. در این زمینه، می توان گفت Thief در کنار System Shock از عظیم ترین نوآوران تاریخ است. در حالی کهSystem Shock و Ultima Underworld مشخصا منبع الهام Thief محسوب می شوند، این بازی تعریف نماینده شمایل کلی سبک خود در سال های آینده بود.

در نتیجه، Thief یکی از نخستین آثار سبک مخفی کاری در تاریخ بازی های کامپیوتری به حساب می آید و چنان خوب طراحی شده که احساس می کنیم نسخه ریمیک آن باید در آینده نه چندان دور ساخته گردد.

12. Half-Life

سازنده: Valve Corporation

سال عرضه: 1998

واقعا خیلی وقت ها فراموش می کنیم اصلا چرا Half-Life اینقدر مهم و تاریخ ساز بوده است. البته پی بردن به این مسئله آنچنان سخت نیست؛ کافی است به سراغ تک تک تیراندازی های اول شخص پیش از عرضه آن بروید تا خیلی زود پاسخ خود را دریافت کنید.

توسعه دهندگان Half-Life اعتقاد داشتند تیراندازی اول شخص می تواند خیلی بیشتر از اکشن بی مغز بسیاری از رقبا باشد. در نتیجه، ولو کلی پازل پیچیده و نوآورانه به بازی افزود که در آن برای پیش روی در بازی اصلا به اسلحه احتیاج نداشتید. در کنار این موضوع، داستان پردازی عالی و کم نقص و طراحی محیط و اتمسفری شگفت انگیز همه به پیروزیت بازی یاری کردند. بدون شک، هف لایف طراحی بازی های ویدیویی را برای همواره تغییر داد و سال های سال طول کشید تا بقیه استودیوها بتوانند اثری در حد و اندازه آن فراوری نمایند.

11. Baldurs Gate

سازنده: Bioware

سال عرضه: 1998

در کنار Diablo، از بازی Baldurs Gate هم اغلب به عنوان یکی از نقش آفرینی هایی یاد می گردد که به نوعی بازار این ژانر را در فضای رایانه های شخصی احیا کردند. این اثر همچنین بایوور را وارد لیست توسعه دهندگان شایسته و معتبر کرد و موج تازه ای از نقش آفرینی ها را بر اساس جهانی فانتزی سیاه چال ها و اژدهایان شکل داد.

اصلی ترین تاثیر Baldurs Gate ایجاد تغییراتی گسترده در بازار جهانی بازی های نقش آفرینی بود. نوآوری های این بازی کاری کرد تا انتظارات مخاطبان از یک تجربه نقش آفرینی به کلی عوض گردد. بخاطر همین است که امروزه می توان به راحتی ادعا کرد نقش آفرینی های مدرن که محبوبیت فوق العاده ای هم دارند، جهت خود را از Baldurs Gate شروع نمودند.

10. EverQuest

سازنده: Verant Interactive و Sony Online Entertainment

سال عرضه: 1999

EverQuest نخستین بازی نقش آفرینی MMO یا نوآورانه ترین اثر زمان خودش نبود که بخواهد از این طریق مخاطبان را جذب کند. با این حال، EverQuest به پروژه ای تبدیل شد که اساسا فرمول این ژانر را تا سال های سال تعریف کند، تا جایی که بی شک همه بازی های MMORPG که بعد از 1999 منتشر شدند، الهامات مختلفی از آن گرفتند.

EverQuest در فرآیند بازتعریف ژانر خود، به یک پدیده منحصربه فرد و خاص تبدیل گشت. این بازی در زمان خود چنان اعتیادآور بود که آرام آرام جهت تازه ای در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد و پایه گذار یک فرهنگ دیجیتالی جدید بود. خیلی از مخاطبانی که در زمان عرضه بازی هنوز به اینترنت خانگی دسترسی نداشتند، درباره آن رویاپردازی می کردند. جالب تر از همه، EverQuest پس از گذر 22 سال همچنان زنده است و هواداران خود را دارد.

9. Quake III/Unreal Tournament

سازنده: id Software و Epic Games

سال عرضه: 1999

اگر قرار بود به یکی از بازی های این لیست جایزه ای تعلق دهیم، به احتمال زیاد Quake III را انتخاب می کردیم، چرا که این مجموعه الهام بخش اصلی مفهوم تیراندازی میدانی (Shooter Arena) در صنعت بازی های ویدیویی بود. البته اگر بحث اهمیت چنین سبکی به میان آید، نمی گردد Quake را ازUnreal Tournament جدا کرد.

در بدو تولد اینترنت خانگی، id Software و Epic Games به اندازه ای بلندپرواز بودند که بازی های چندنفره خودشان را راهی این بازار نو و آزمایش نشده نمایند. عرضه این دو اثر در سال 1999 موجب شکل گیری یکی از بی سابقه ترین بازارهای رقابتی بازی هایی دهه 90 میلادی شد.

امروزه به لطف درخشش پروژه هایی نظیر Quake III و Unreal Tournament مخاطبان دیگر پیروزیت بازی های تیراندازی چندنفره مانند Apex Legends یا Call of Duty: Warzone را عجیب و غریب نمی دانند چرا که در اصل این دو بازی مذکور بودند که پتانسیل واقعی این ژانر را 20 سال قبل به همگان ثابت کردند.

8. Counter-Strike

سازنده: Valve Corporation

سال عرضه: 2000

در زمان عرضه Counter-Strike فکر اینکه یک ماد بتواند در میان یکی از عظیم ترین بازی های تاریخ قرار بگیرد، مضحک به نظر می رسید. و بله، این دقیقا همان اتفاقی است که برای Counter-Strike افتاد.

شاید بخش مهمی از اهمیت این بازی به المان های گیم پلی مربوط باشد، اما تاثیر واقعی آن موقعی آشکار می گردد که به نحوه ارتباط توسعه دهندگان با جامعه گیمر ها توجه کنیم. به شکلی دقیق تر می توان گفت بازیکنان تاثیر مستقیمی در فرایند توسعه بازی طی سال های آینده داشتند.

این تا حدی بود که بازخورد و نظر آن ها اهمیت بیشتری نسبت به ایده های اصلی تیم سازنده داشت. درنتیجه Counter-Strike به اثری تبدیل شد که بسیاری از گیمرها از آن به عنوان عظیم ترین و چالش برانگیزترین بازی تیراندازی چندنفره یاد می نمایند.

7. The Sims

سازنده: Maxis

سال عرضه: 2000

اگر می خواهید به یاد آورید که چرا The Sims به شهرت امروزی خود رسید، باید به باقی بازی های محبوب در اوایل دهه 2000 نگاه کنید. این دوره پر شده بود از آثار چندنفره، تیراندازی و نقش آفرینی که تجارب شگفت انگیزی به مخاطبان می دادند، اما The Sims با استفاده از یک فرمول متفاوت کوشش داشت سادگی زندگی مردم عادی را به تصویر بکشد.

این بازی به سراغ همان المان های هسته ای رفت که قبلا SimCity را به یک بازی پیروز و تاریخ ساز تبدیل کرده بود، با این تفاوت که حالا مسئله خیلی شخصی تر و صمیمی تر از ساخت شهرهای عظیم به نظر می رسید. گرچه این تنها جنبه اهمیت سیمز نیست، گیمرهای آن موقع خاطرات بسیار شیرینی از تجارب مختلف خود در این بازی داشتند که ارزش آن قابل وصف نیست. جالب تر اینکه سیمز فقط برای گیمرهای عام جذابیت نداشت و هواداران سرسخت بازی هایی نظیر کانتر، دووم و دوتا هم از آن لذت می بردند.

6. The Elder Scrolls III: Morrowind

سازنده: Bethesda Game Studios

سال عرضه: 2002

بازی هایی نظیر Morrowind از دهه هشتاد میلادی در بازار بودند. ما هم در این لیست به چند مورد از آن ها اشاره نمودیم. بازیکنان کامپیوتر از مدت ها قبل از انتشار این بازی به آثار عمیق، پرجزییات و درجه یک نقش آفرینی دسترسی داشتند که شخصیت پردازی پیچیده، مراحل متنوع و داستان غنی از المان های پیش پاافتاده آن ها بود. با این حال، تا آن زمان هیچ یک از آن ها چنین جهانیی را در قالب یک بازی سه بعدی به مخاطبان هدیه نداده بودند.

ساخته بتزدا یک اثر سه بعدی فوق العاده است که بعد از عرضه GTA 3 به بازار آمد. دیگر احتیاج نبود مخاطبان به سراغ یک بازی مثل Ultima IV بفرایند و آرزو نمایند که ای کاش می توانستیم این جهانی خیالی را با گرافیکی بهتر تجربه کنیم! Morrowind یک تجربه نقش آفرینی به جذابیت بهترین بازی های قبل خودش ارائه کرد و اجازه داد تا مخاطبان برای اولین بار به یک جهانی سه بعدی با طراحی خیره نماینده - حداقل به نسبت دیگر رقبای آن موقع - پا بگذارند.

وقتی امروزه به تجربه Morrowind بنشینید قطعا با یک بازی به شدت قدیمی و از رده خارج روبرو می شوید، اما اگر در همان 2002 این بازی را امتحان می کردید، غرق شدن در جهانی بی بدیل و درگیرنماینده آن امری بسیار ساده بود. بخاطر همین مسائل است که هم اکنون الدر اسکرولز 3 به عنوان یکی از مهم ترین بازی های تاریخ شناخته می گردد.

5. World of Warcraft

سازنده: Blizzard Entertainment

سال عرضه: 2004

اگر ما نتوانیم اهمیت EverQuest را در اینکه اولین MMO تاریخ است خلاصه کنیم، در نتیجه صحبت راجع به اهمیت شگفت آور World of Warcraft هم ممکن نخواهد بود. خوشبختانه، ده ها میلیون نفر از جامعه گیمرها می دانند که چرا این بازی در لیست ما قرار گرفته است.

World of Warcraft فرمول سبک MMO را پالایش کرد و سطح دسترسی آن را گسترش داد، آن هم بدون اینکه عمق ژانر را از بین ببرد. در نتیجه، World of Warcraft به محبوب ترین بازی عصر خود تبدیل شد و افرادی را به سوی خود جذب کرد که شاید پیش از آن حتی یک تجربه نقش آفرینی درست هم نداشتند. با پیروزیت بی سابقه این بازی، استودیوها مجبور به بازتعریف خیلی از مفاهیم بازی سازی شدند.

World of Warcraft در رقابت تنگاتنگ نسل خود با قاطعیت پیروز شد و هنوز هم یکی از بهترین تجارب اجتماعی در جهانی بازی های ویدیویی محسوب می گردد.

4. Team Fortress 2

سازنده: Valve Corporation

سال عرضه: 2007

هیچکس نمی دانست که باید چه تصوری از Team Fortress 2 داشته باشد؛ اثری که کار خود را به عنوان یک تیراندازی تیمی و واقع گرایانه شروع کرد، در میانه های جهت به کارتونی سرگرم نماینده تبدیل شد. مهم تر از آن، بعد از سال ها توسعه و هایپی که برایش ایجاد شده بود، سازندگان تصمیم گرفتند آن را به عنوان بخشی از The Orange Box عرضه نمایند که واقعا تصمیم عجیبی بود.

با توجه به ابعاد مختلف آن، Team Fortress 2 نخستین اثری بود که به عنوان یک سرویس عرضه شد. ولو آن موقع می خواست به همه نشان دهد چنین بازی هایی می توانند پیروز شوند. تمامی پرداخت های درون برنامه ای Team Fortress 2 متشکل از آیتم های ظاهری بودند و ولو به صورت منظم آن را بروزرسانی می کرد تا مطمئن گردد بازی حس تازگی خود را حفظ می نماید. پس شاید با نگاه سطحی این بازی آنقدرها مهم به نظر نرسد، اما قطعا از محبوب ترین بازی های چندنفره تاریخ پلتفرم کامپیوتر به حساب می آید.

3. Minecraft

سازنده: Mojang

سال عرضه: 2009

شکی نیست که ماینکرفت الهام بخش خیلی از بازی های دیگر بوده اما دلیل اهمیت آن این نیست. این اثر در راستای به تصویر کشیدن یک مفهوم به وجود آمد و آن این بود که بازی های ویدیویی ابزاری برای خلق یک سازه عظیمتر هستند. درست مانند چیزی که در بازی SimCity داشتیم. گرچه این مورد هم دلیل اصلی اهمیت فوق العاده ماینکرفت نیست.

ماینکرفت در حقیقت نحوه اشتراک گذاری تجربه بازی میان مخاطبان را برای همواره دستخوش تغییر کرد. ماینکرفت اثری مخصوص دوران یوتیوب بود، تا جایی که در یک برهه حس می کردیم تنها چیزی که در اینترنت بیشتر از ماینکرفت محبوبیت دارد، ویدیوهایی است که بر اساس آن در یوتیوب ساخته می گردد. گرچه اگر احتمالات بی خاتمه تجربه بازی و امکان خلق شگفت انگیزترین چیزها در آن را در نظر بگیرید، چنین محبوبیت و پیروزیتی اصلا تعجب برانگیز نخواهد بود. با این حال جنبه خلاقانه ماینکرفت تنها چیزی نیست که میلیون ها گیمر را به سمت خود می کشاند؛ این بازی همچنین به ما اهمیت فوق العاده و قدرت باورنکردنی اشتراک گذاری تجربه بازی در عصر دیجیتال را نشان می دهد.

2. DayZ

سازنده: Bohemia Interactive

سال عرضه: 2013

بعضی افراد عادت دارند ارزش شکست را دست کم بگیرند. در حالی که DayZ به خاطر یک سری تصمیم اشتباه از سوی سازندگان به سختی زمین خورد، همزمان به شکل گیری چشم اندازی برای بازی های مدرن کامپیوتر یاری کرد.

DayZ حیات خود را به عنوان مادی برای Arma 2 شروع کرد اما خیلی زود در قالب یک بازی چندنفره و شبیه ساز آخرالزمانی زامبی ها عرضه گشت. یک زمان جامعه گیمرها پر از داستان های هیجان انگیز بازیکنان از جهانی آخرالزمانی DayZ شده بود، چرا که تا آن موقع هیچکس چنین تجربه متفاوت و خاصی در بازی ها نداشت.

نهایتا، این بازی الهام بخش ساخت یک سری از بازی های مشهور ژانر چندنفره و بقا مثل Rust، 7 Days to Die و Fallout 76 شد و همچنین بعضی از کارکردها و المان های آن به ساخت بهترین بتل رویال های امروز مانند Fortnite و Apex Legends و PUBG منجر گشت.

1. League of Legends

سازنده: Riot Games

سال عرضه: 2009

اینکه بگوییم League of Legends به شکل ناگهانی در جهانی بازی ها ظاهر شد، اصلا منصفانه نیست. هرچه باشد نسخه اول دوتا در سال 2002 به عنوان ماد Warcraft III منتشر گشت که آن هم بر اساس یک ماد از بازی Starcraft ساخته شده بود. مخاطبان همان زمان هم می دانستند سبک MOBA چیست، حتی اگر این مفهوم آنچنان جاافتاده و مطرح نبود.

آنچه هیچکس نمی دانست و نمی توانست پیش بینی کند، این بود که League of Legends سبک مذکور را به اوج شهرت خواهد رساند. طراحی بسیار ساده این اثر به نسبت دوتا یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیتش بود و ترکیبی از یک طراحی استثنایی و زمان بندی عالی در عرضه نه تنها آن را به برترین تجربه سبک MOBA بلکه به یکی از محبوب ترین بازی های تاریخ تبدیل کرد.

League of Legends علاوه بر کنار زدن ژانر سنتی استراتژی بی درنگ، بحث ورزش های الکترونیک یا همان eSports را در سطح بین المللی مطرح کرده است و هم اکنون 150 میلیون بازیکن در سراسر جهان به طور منظم به تجربه آن می نشینند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1012

به "25 بازی برتر کامپیوتر که تاریخ ساز شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 بازی برتر کامپیوتر که تاریخ ساز شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید