5 ویژگی که در اولین نسخه اندروید وجود نداشتند

به گزارش اوج باور، 14 سال از انتشار اولین نسخه اندروید می گذرد و طی این سال ها دنیای گوشی های هوشمند را دموکراتیک نموده است. در مقایسه با رویکرد باغ محصور اپل، گوگل اندروید را طوری طراحی نموده که گوشی های پرچم دار و مقرون به صرفه قیمت تجربه ی مشابهی را برای کاربران به ارمغان بیاورند و این گوشی ها تبدیل به کامپیوترهای قدرتمند قرار گرفته در جیب افراد شده اند.

5 ویژگی که در اولین نسخه اندروید وجود نداشتند

حتی در همان اولین نسخه هم اندروید حاوی چندین ویژگی کلیدی و مهم بود و از روز اول گوگل توجه ویژه ای به قابلیت های مولتی تسکینگ نشان داد. نحوه تعامل با نوتیفیکیشن ها همچنان تا همین امروز تا حد زیادی ثابت مانده و حتی اپل هم مجبور شد چنین راهکاری را عملی کند. اما در این میان طبیعتا اولین نسخه اندروید فاقد بعضی ویژگی های مهم بود که در این مطلب فقط به 5 مورد از این معینه ها می پردازیم.

پشتیبانی از مولتی تاچ

زمانی که بحث استفاده از گوشی های هوشمند مطرح می گردد، بعضی فرمان های حرکتی مانند استفاده از دو انگشت برای زوم کردن بسیار رایج و فراگیر هستند. این فرمان حرکتی در محیط ها و اپلیکیشن های مختلف به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. اما آیا می دانستید در اولین نسخه اندروید خبری از پشتیبانی از مولتی تاچ نبود؟

اگرچه آیفون اولین گوشی مبتنی بر نمایشگر لمسی محسوب نمی گردد، اما ایده بهره گیری از فرمان های حرکتی را جا انداخت. طبق بعضی گزارش های منتشر شده، ظاهرا در آن موقع اپل و گوگل به توافق رسیده اند که اندروید چنین قابلیتی ارائه نکند. اما در نهایت کاربران آنقدر از این معینه استقبال کردند که گوگل هم تصمیم گرفت برای نسخه دوم اندروید چنین معینه ای ارائه کند.

کیبورد نمایشگر

آیا می دانستید اولین نسخه اندروید برای گوشی های دارای کیبورد های فیزیکی ساخته شده بود؟ در آن دوران نمایشگرهای لمسی محبوبیت زیادی نداشتند و به همین دلیل هم گوگل، گوشی های مبتنی بر کیبورد های فیزیکی مانند سری بلک بری را مدنظر خود قرار داده بود.

بنابراین اولین گوشی اندرویدی یعنی T-Mobile G1 فاقد کیبورد مجازی بود. در نهایت بعد از عرضه آیفون، محبوبیت کیبورد های مجازی چندین برابر شد و گوگل هم چنین معینه ای را برای اندروید ارائه کرد.

اپ های پولی در پلی استور

پلی استور گوگل میزبان طیف وسیعی از اپلیکیشن های مختلف است و امروزه میلیون ها اپ در این محیط قرار گرفته است. اما این پلتفرم که در ابتدا اندروید مارکت نام داشت، فقط دارای 13 اپ بود و ضمناً اپلیکیشن های پولی هم در این پلتفرم قرار نداشتند.

گوگل هم دست به کار شد و تا سال 2009 این اپلیکیشن ها راهی پلتفرم موردنظر شدند. به لطف همین اپلیکیشن های پولی، توسعه دهندگان انگیزه بیشتری برای خلق اپ های تازه پیدا کردند و گوگل هم 70 درصد از عایدی حاصل از فروش اپ ها را در اختیار توسعه دهندگان قرار می داد. حالا هم سالانه عایدی مربوط به این اپ ها به چندین میلیارد دلار در سال می رسد.

ویجت ها و تنظیمات سریع

اپل با معرفی iOS 14 از قابلیت ویجت ها هم رونمایی کرد و این ویژگی مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است. اما کاربران اندرویدی برای تقریبا 10 سال است که از این ویژگی بهره می برند. با این حال، این ویژگی مهم در ابتدا در اندروید قرار نداشت و بعدا اضافه شده است.

به طور معین، گوگل برای نسخه 1.5 اندروید قابلیت پشتیبانی از ویجت ها را به ارمغان آورد. با توجه به اینکه فقط تعداد بسیار کمی با نخستین نسخه اندروید راهی بازار شدند، عملا در اولین تجربه بیشتر کاربران با اندروید، ویجت ها نقش مهمی ایفا نموده اند.

بعلاوه یکی دیگر از ویژگی های کلیدی اندروید که در ابتدا وجود نداشت، منوی تنظیمات سریع است که حالا به یکی از قابلیت های بسیار مهم اندروید تبدیل شده. به لطف این منو، کاربران با یک سوایپ ساده از بالا به پایین می توانند کارهایی مانند فعال و غیرفعال کردن وای فای، اینترنت موبایل و دیگر کارهای اینچنینی را انجام دهند. این معینه در نسخه 4.2 اندروید برای کاربران ارائه شد.

فیلمبرداری

امروزه گوشی های اندرویدی در زمینه فیلمبرداری حرف زیادی برای گفتن دارند اما بسیاری از کاربران نمی دانند که در ابتدا اصلا چنین قابلیتی در گوشی های اندرویدی وجود نداشت. از طرف دیگر باید به جای خالی قابلیت هایی مانند پشتیبانی از فلش دوربین و زوم دیجیتال هم اشاره کنیم. تمام این قابلیت ها در نسخه دوم اندروید پدیدار شدند.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1401 بروزرسانی: 4 مهر 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1478

به "5 ویژگی که در اولین نسخه اندروید وجود نداشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ویژگی که در اولین نسخه اندروید وجود نداشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید