آشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلیآشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلی

به گزارش اوج باور، آشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلی

امروزه کفپوش سرامیکی به علت تنوع در طرح،رنگ و داشتن قیمت مناسب جهت پوشش فضای کف بناها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نقش سرامیک در ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی را نباید دست کم گرفته و با افزایش قیمت روزانه فرش و موکت، سرامیک ها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی ایجاد نموده اند. سرامیک ها در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و در نتیجه یکی از گزینه­های مطلوب برای استفاده در منطقه ها مرطوب، آشپزخانه ها، سرویس بهداشتی و حیاط به­شمار خواهند رفت.

آشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلیآشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلی

سرامیک در طرح، مقدار و جنس های متفاوت فراوری شده و متخصصین طراحی داخلی از انواع آن در محل مناسب بهره خواهند برد. در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی داخلی و انواع پوشش های سرامیکی هستید، تا انتهای مقاله با آموزش دکوراسیون داخلی و معماری سایت مجتمع فنی تهران سعادت آباد (مرکزی) همراه باشید.

کفپوش سرامیکی چیست؟

کفپوش سرامیکی، لایه ای است که روی کف ساختمان پوشانده شده تا سطح مناسب و زیبا برای پیاده روی احداث گردد. در گذشته نه چندان دور از سرامیک به خاطر داشتن طبع سرد بیشتر در منطقه ها گرمسیر کاربرد داشت. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از سیستم های گرمایشی کف و شوفاژ، دیگر مسئله ای برای ساکنین منطقه ها سردسیر وجود نداشته و آن ها با قدم نهادن روی کفپوش سرامیکی احساس سرما نخواهند کرد. کف پوش های سرامیکی در طرح ، مقدار و پوشش مختلف در بازار وجود دارند.

اهمیت استفاده از سرامیک در دکوراسیون داخلی کف و دیوار

با تغییر دیدگاه ها و سبک دکوراسیون، سرامیک به تدریج جایگزین فرش شده است. سرامیک یکی از رایج ترین مدل های کف پوش منازل هستند. در معماری و طراحی داخلی، سرامیک نماد شکوه و عظمت است. نباید نقش سرامیک را در ایجاد تغییرات نادیده گرفت. سرامیک در برابر رطوبت مقاوم بوده و در نتیجه می توان از آن در بخش هایی چون کف و دیواره های حیاط، سرویس بهداشتی و حتی اتاق ها استفاده کرد. از دیگر ویژگی های کفپوش سرامیکی می توان به مقاومت آن در برابر یخ زدگی، آتش سوزی، فشار، ضربه، تغییر ناگهانی درجه حرارت و ترک اشاره کرد.

کفپوش سرامیکی پرسلان

سرامیک پرسلان از نظر جنس با کیفیت ترین نوع کفپوش سرامیکی قرار گرفته است. سرامیک پرسلان به دسته های لعاب دار، بدون لعاب، پولیش شده، دو لایه و بافت دار تقسیم شده است. پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی از مواد متفاوتی تشکیل شده و بعلاوه استحکام بالاتر و مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب دارد. تنوع طرح های سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک معمولی بیشتر است و در نتیجه هواداران بیشتری دارد.

انواع طرح کاشی و کفپوش سرامیکی

کف­پوش سرامیکی و کاشی در طرح های مختلف شامل: طرح آجر، پارکت، چوب، سنگ، سنگ آنتیک و سه بعدی در بازار وجود دارند. معمولاً کاشی ها در رنگ های روشن: سفید و طوسی به همراه رنگ های تیره: مشکی و قهوه ای فراوری خواهند شد. سرامیک های سه بعدی به علت زیبایی و جذابیت ظاهری، برای هر مکانی مناسب هستند. سرامیک ها از نظر جنس به دو دسته پرسلان و خاک سرخ تقسیم شده و از لحاظ بافت نیز در دو نوع مات و براق فراوری خواهند شد. هر یک از این نوع سرامیک ها، بر اساس بودجه، سلیقه، محل استفاده و سبک دکوراسیون منزل به وسیله اشخاص انتخاب خواهد شد.

از چه سرامیکی در آشپزخانه استفاده کرد

آشپزخانه پرترددترین مکان منزل به شمار رفته و معمولاً بانوان زمان زیادی از روز خود را در این مکان خواهند گذراند. این فضا در معرض افتادن وسایل مختلف، کثیفی و لک شدن قرار گرفته است. کفپوش سرامیکی رنگ روشن کثیفی ها را بیشتر نشان داده و در نتیجه می توان از داشتن محیطی پاکیزه مطمئن بود. سرامیک مناسب این فضا باید دارای ویژگی هایی از قبیل: مقاومت در برابر رطوبت، لغزش، فرسایش و نگهداری آسان باشد.

کفپوش سرامیکی دیوار حیاط

کفپوش سرامیکی حیاط باید جنس مقاوم تری نسبت به سایر کف پوش های سرامیکی داشته باشد. حیاط یا پارکینگ محلی پر رفت و آمد در ساختمان بوده و باید از برترین نوع سرامیک برای پوشش کف و دیوارهای آن استفاده کرد. کف پوش حیاط باید دارای برجستگی لازم جهت جلوگیری از رشد خزه، ساییدگی و سرخوردن جلوگیری گردد. بعلاوه با توجه به پارک ماشین در حیاط و پارکینگ، مقاومت در برابر فشار بالا نیز از خصوصیات شاخص این نوع از سرامیک خواهد بود. سرامیک های با طرح : سفید ساده، سنگ و چوب برای حیاط مناسب هستند.

سرامیک سرویس بهداشتی

برای سهولت در شستشوی سرویس بهداشتی معمولاً دیوارها و کف آن را با کف­پوش سرامیکی خواهند پوشاند. صاف و صیقلی بودن سرامیک باعث خواهد شد تمیز کردن آن راحت باشد. برای سرامیک های این فضا نیز می توان از طرح و رنگ های مختلفی استفاده کرد، اما انتخاب ها باید دقیق انجام شوند زیرا سرامیک، بخش عمده چشم انداز سرویس بهداشتی را تشکیل خواهد داد. برای انتخاب سرامیک مناسب سرویس بهداشتی باید به موارد زیر دقت خاصی نمود:

  • ابعاد سرامیک: سرامیک ها در ابعاد و طیف رنگی متنوعی در دسترس هستند. استفاده از سرامیک های بزرگ موجب کوچک دیده شدن سرویس بهداشتی شده؛ اما یکپارچگی خاصی به محیط خواهد بخشید.
  • استفاده از دو طرح مختلف: جهت چشم نوازی بیشتر فضا امکان استفاده از دو طرح مکمل وجود دارد.
  • استفاده از رنگ خنثی: برای پوشش کف و دیواره سرویس بهداشتی از رنگ هایی مانند: سفید، طوسی، سرمه ای، صورتی یا بنفش بهره ببرید.
  • سرامیک بدون برجستگی: در صورت استفاده از سرامیک های برجسته با مشکل نظافت روبرو خواهید شد.

طرز چیدمان کاشی و سرامیک کف

از روش های مختلفی می توان برای چیدمان کاشی و سرامیک کف استفاده کرد. با تغییر حالت افقی و عمودی کاشی و سرامیک می توان طرح اصلی و عمومی را به شکلی خاص در دید و فکر مخاطب جای داد. برای کاشی های گل دار، می توان گل را در وسط قرار داده و اطراف آن را با کاشی هایی با رنگ مکمل پوشش داد. بعلاوه می توان از بالا به پایین و با تناسب رنگی معین کفپوش سرامیکی را در فضا نصب کرد.

یکی از روش های رایج چیدمان کاشی و سرامیک چیدمان راست و مستقیم است، این روش ساده ترین الگوی چینش سرامیک بوده و زیبایی طرح های روی کاشی و سرامیک را به نمایش خواهد گذاشت. روش دیگر چیدمان قطره ای و مورب بوده و سرامیک ها با زاویه 45 درجه با ایجاد حس گستردگی به فضا در کنار هم قرار خواهند گرفت. در چیدمان آجری سرامیک، در هر ردیف سرامیکی به مقدار نصف سرامیک ردیف قبل را در بالا و پایین خود خواهید دید.

سرامیک در سبک های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک

از آنجایی که امروزه طرح و نقش سرامیک و کاشی ها بسیار متنوع است، می توان از آن ها برای هر سبک دکوراسیونی استفاده کرد. بهتر است از سرامیک های مات مانند: پوشش های پرسلانی به همراه کاوالی طوسی و استخوانی در سبک مدرن استفاده کرد.

فرش یا کفپوش سرامیکی؟

امروزه با افزایش روزافزون قیمت فرش، انتخاب سرامیک تغییری ارزان تر به نظر خواهد رسید. سرامیک ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند، سرامیک ها را می توان به شکل ساده یا طرح دار انتخاب کرد. سرامیک استحکام بالایی داشته و در نتیجه عمر طولانی تری نسبت به فرش خواهد داشت. سرامیک ها لوکس­تر از فرش بوده و برای تمام انواع سبک های دکوراسیون از سنتی تا مدرن مناسب هستند. رفته رفته شاهد حذف فرض از انواع دکوراسیون مدرن خواهیم بود.

سؤالات متداول

معنی نانو پولیش و لعاب در کفپوش سرامیکی چیست؟

بر روی سرامیک ها حفره های ریزی وجود داشته که ذرات گردوغبار را جذب خواهند کرد. این حفره ها باعث نفوذپذیری در برابر مایعات نیز خواهند شد. استفاده از پوشش های نانو یکی از راه های جلوگیری از این اتفاق است. نانو پولیش، پوششی است که با نفوذ در منافذ سطحی موجب پرداخت سطح شده و سرامیک در برابر نفوذ گردوغبار مقاوم و خاصیت آب گریزی به سطح اضافه خواهد شد.

لعاب سرامیک روکشی فشرده و نازک در رنگ های مختلف است که موجب یک دستی تمام سطح خواهد شد. لعاب منجر به زیبایی، برطرف برجستگی ، افزایش مقاومت و جلا دادن به سرامیک شده و مقاومت در برابر نفوذ آب را افزایش خواهد داد.

چگونه سرامیک طرح چوب را براق کنیم

جهت تمیزی سرامیک می توان از ترکیب موادی مانند: لیموترش و سرکه یا وایتکس یا جوش شیرین استفاده کرد. این مواد هر یک به تنهایی خاصیت تمیزکنندگی داشته و با یک دستمال می توان هرگونه لک و کثیفی را پاک کرد.

برترین رنگ سرامیک برای آشپزخانه

انتخاب رنگ سرامیک امری کاملاً سلیقه ای خواهد بود. اما محیط آشپزخانه باید همواره به دور از هرگونه آلودگی و کثیفی باشد. از این رو بهتر است از کاشی های رنگ روشن و براق برای پوشش کف و دیواره های آشپزی استفاده کرد.

جامع ترین دوره آموزشی آشنایی با قوانین طراحی داخلی ساختمان در تهران

دوره های سایت مجتمع فنی تهران، برترین مرجع برای آشنایی و یادگیری قوانین طراحی داخلی ساختمان هستند. با شرکت در این دوره ها علاوه بر دستیابی به سطح بالایی از مهارت در طراحی دکوراسیون داخلی، گواهینامه بین المللی را نیز دریافت خواهید کرد.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 5 آذر 1402 بروزرسانی: 5 آذر 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1634

به "آشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلیآشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلیآشنایی با انواع کفپوش سرامیکی در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید