اثری که امین فقیری پاره تن خود می داند

به گزارش اوج باور، به گزارش خبرنگاران امین فقیری نویسنده و نمایشنامه نویس پیشکسوت شیرازی جدیدترین رمان خود را راهی بازار نشر نموده است. این رمان که در بستر یک رویداد تاریخی شکل گرفته بنابر گفته نویسنده، عاشقانه ای است بر بستر تاریخ.

اثری که امین فقیری پاره تن خود می داند

عیسی سنگتراش که مجسمه سازی و سنگتراشی را از پدر و پدربزرگش فرا گرفته به طور اتفاقی و بدون این که خود بخواهد درگیر ماجرای دلدادگی به یلدا دختر یکی از صاحب منصبان دربار حاکمان جنوب در فارس می گردد و در این گیرودار عاشقانه تا پای مرگ پیش می رود.

فقیری خود درباره این رمان گفته است: این رمان پاره جان من است و اینکه رمان تاریخی و عاشقانه خوبی است کوتاه نمی آیم. خیلی مرارت کشیده ام تا نوشته شده است. آن هم با دست دردی که دارم.

فقیری سال ها در کنار معلمی به روزنامه نگاری پرداخت. نخستین مجموعه داستانش را با عنوان دهکده پرملال در بیست و دو سالگی منتشر کرد و همراه محمود دولت آبادی برنده لوح زرین بهترین نویسنده بیست سال داستان نویسی در سال 1376 شد.

این رمان که با همت نشر آفتابکاران منتشر شده است با نقب به تاریخ معاصر ایران و در قرن یازدهم شمسی رخ می دهد و نویسنده می کوشد تا با مدد دریافت از اتفاقات تاریخی زمان رخداد آن را معین کند و معین زمان روایت و رویداد آن را به عهده خواننده فهیم و دانای کتاب بگذارد. رمان به هشت دفتر تقسیم شده است و در هر کدام از این دفترها به سبک دلنشینی رویدادها از پی یکدیگر و با زبان و نثری دلنشین روایت می گردد. نویسنده در سرانجام کتاب بخشی را به اصطلاحات و واژه های محلی اختصاص داده تا خواننده در حین خوانش کتاب معانی این اصطلاحات را دریابد و به دانش لغات و دانسته های خود اضافه کند.

در آغاز داستان عیسای سنگتراش را می بینیم که با تنی رنجور و زخمی و در حال مرگ جلوی منزل مادر رها شده و اینکه چگونه مادر با نگرانی و ترس و وحشت کوشش می نماید تا فرزندش از مرگ نجات یابد. بهای عشق و دلدادگی در آن موقع خاص و در حضور حاکمانی که به چیزی جز ثروت اندوزی و رعب و وحشت مردمان نمی اندیشند. از جمله نکات دلنشین و جذاب این کتاب است. بعد از آن اتفاقات رمان با رجوع به گذشته و توضیح رویدادها برای خواننده روایت می گردد تا خواننده در جریان حوادثی که بر عیسی رفته مطلع گردد. در کتاب به زندگی مهاجران اولیه ایرانیان زرتشتی در هندوستان و نحوه زندگی واقامت آنان طی سال ها زندگی صلح آمیز در این کشور پرداخته می گردد و فقیری با ظرافت، زیست مسالمت جویانه این افراد را در سرزمین هفتاد و دو ملت و نحوه برخورد آنها را با حاکمان هند و نیز در مواجهه با هموطن خود توضیح می دهد. صحنه هایی از رمان توضیح و توصیف شیراز،کوچه ها و محله های این شهر، صحبت از سعدی و حافظ شاعران همشهری امین فقیری و به نوعی شعر و موسیقی و خاطرات نویسنده از زادگاهش است که به طرز دلنشینی در کتاب ظلمت شب یلدا روایت می گردد.

امین فقیری در نامه ای که به ناشرش نوشته ، این رمان را پاره تن خود نامیده است. کتاب ظلمت شب یلدا 336 صفحه دارد و قیمت آن 48 هزار تومان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 858

به "اثری که امین فقیری پاره تن خود می داند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثری که امین فقیری پاره تن خود می داند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید