اندیشکده، اروپا در اقتصاد بی توشه و مهمات شده است

به گزارش اوج باور، یک اندیشکده با نفوذ آمریکایی با اشاره به این که چهار اقتصاد بزرگ اروپا همگی در حال افول هستند، هشدار داد که فروپاشی این اقتصادها می تواند جهان را نیز با خود به زیر بکشد.

اندیشکده، اروپا در اقتصاد بی توشه و مهمات شده است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در این گزارش به قلم دزموند لکمن، از کارشناسان ارشد اندیشکده آمریکن اینترپرایز و از مدیران سابق اداره آنالیز و توسعه سیاست صندوق بین المللی پول، آمده است: حتی پیشتر از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد اروپا با دردسر روبرو بود آن هم نه با دردسرهای موردی بلکه مسائل آن بی شمار بود. نکته بدتر این که این دردسرها زمانی بروز نموده اند که بانک مرکزی اروپا فاقد مهمات لازم در زمینه سیاست پولی است و دولت آلمان نیز همچنان در بند سیاست بودجه ای متعادل است.

این مقاله می افزاید: هیچکدام از این علائم و کدها برای اقتصاد اروپایی در سال پیش رو خوب نیستند و به همین ترتیب برای اقتصاد جهانی نیز علائم خوبی به شمار نمی فرایند.

در اوایل سال 2020، تمام چهار اقتصاد بزرگ اروپایی یعنی آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا شاهد مسائل سیاسی و اقتصادی بودند. در سه ماهه آخر 2019، اقتصاد اروپا بطور کل نهایتاً شاهد یک دهم درصد رشد بود و فرانسه و ایتالیا نرخ رشد منفی داشتند.

این اندیشکده نوشت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا که آن هم بر اقتصاد جهانی اثراات خود را خواهد گذاشت دلیل اندکی وجود دارد که باور کنیم مسائل سیاسی و اقتصادی نابسامان کننده اقتصادهای اصلی اروپا به این زودی ها حل و فصل شوند.

در این گزارش با آنالیز شرایط اقتصادی این چهار اقتصاد اروپایی، به مورد اقتصاد آلمان در ابتدا پرداخته شده و آمده است: در حقیقت کاهش فرایند اقتصاد چین به احتمال زیاد به اقتصاد صادرات محور آلمان لطمه می زند. درحالی که پیش بینی می گردد کرونا ویروس رشد اقتصادی چین را از 6 درصد سال 2019 به حدود 4 درصد در نیمه اول 2020 کاهش دهد، انتظار می رود اقتصاد آلمان نیز ضربه ای در این راستا دریافت کند.

در عین حال، دولت ترامپ همچنان به تهدیدات خود برای اعمال تعرفه 25 درصدی بر خودروهای اروپایی اصرار دارد و به نظر می رسد که به فکر این کار برای بخش خودروسازی آلمان نیز هست.

این اندیشکده سپس به سراغ اقتصاد فرانسه رفته و می نویسد: شوربختی امانوئل ماکرون در بخش سیاسی در سال گذشته در کنار ناآرامی اجتماعی گسترده در این کشور بخاطر اصلاحات اقتصادی، عملکرد اقتصادی فرانسه را نیز ضعیف نموده است. وقتی که ماکرون نشانه ای از کوتاه آمدن در این تصمیم خود برای اصلاح حقوق بازنشستگی نشان نمی دهد، احیای اقتصادی فرانسه نیز به نظر می رسد به این زودی میسر نباشد.

این گزارش درباره اقتصاد انگلیس نوشت: از رفراندوم ژوئن 2016، مسئله برگزیت برای اقتصاد انگلیس مدارا نداشته است. بخاطر این که سرمایه گذاران از بیرون رانده شدن انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافق نگرانی دارند، عملکرد اقتصادی انگلیس نیز از همتایان این کشور در گروه هفت کشور صنعتی پایین تر بوده است. بطوری که در سرانجام سال 2019 انگلیس در آستانه رکود اقتصادی نهاده شد.

با وجود این که انگلیس 31 ژانویه از اتحادیه اروپا خارج نشد اما باید در این مدت زمانی یک ساله دوران گذار که اواخر دسامبر به سرانجام می رسد، بتواند رابطه اقتصادی با اتحادیه اروپا را مورد بحث و مذاکره بگذارد. با توجه به موضع تند بوریس جانسون به خروج و اصرار وی بر تمدید نشدن این دوره مذاکراتی، سرمایه گذاران نیز نگران هستند که انگلیس تا سرانجام سال از اتحادیه اروپا بیرون رانده گردد.

در ادامه این گزارش با اشاره به شرایط مشابه اقتصاد ایتالیا، آمده است: سیاستگذاران اروپایی فرایند نزولی ابتدایی اروپایی را با اتخاذ و پیگیری سیاست های اقتصادی چرخه ای بدتر نموده اند.

در انتهای این مقاله آمده است: با تاکید آلمان بر حفظ بودجه متعادل و تاکید کمیسیون اروپایی به کشورها برای پیروی از محدودیت کسری بودجه ای منطقه یورو، دلیل چندانی باقی نمی ماند که بتوان انتظار داشت سیاستگذاران اروپایی از سیاست بودجه ای برای مقابله با افول آینده اقتصاد اروپایی بهره گیرند.

این گزارش با اشاره به واکنش آمریکا به این امر، نوشت: با توجه به این که اندازه اقتصاد اروپا به اندازه آمریکا است، افول آن تأثیر عمده ای بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت. سیاستگذاران آمریکایی خطرات کنونی برای اقتصاد اروپا را نادیده خواهند گرفت تا خود به خطر نیفتند. اما با توجه به کسری سه تریلیون دلاری در کنار نرخ بهره کم در آمریکا، به نظر نمی رسد که وزارت خزانه داری و بانک مرکزی این کشور فضای بهتری از همتایان اروپایی خود برای مانور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 124

به "اندیشکده، اروپا در اقتصاد بی توشه و مهمات شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، اروپا در اقتصاد بی توشه و مهمات شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید