اولین تصویر سه بعدی از جو مشتری منتشر شد

به گزارش اوج باور، کاوشگر جونو ناسا اولین تصاویر سه بعدی از لکه های قرمز و طوفان های قطبی مشتری را به زمین فرستاد.

اولین تصویر سه بعدی از جو مشتری منتشر شد

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی خبرنگاران، به نقل از ناسا؛ کاوشگر جونو ناسا که به دور سیاره مشتری می چرخد، تصویر کاملی را از ویژگی های درونی این سیاره به زمین فرستاده است. این تصاویر لکه های قرمز و بعلاوه طوفان های قطبی سیاره مشتری را به صورت سه بعدی نشان می دهند.

لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا در مقر آژانس واشنگتن گفت:این مشاهدات تازه جونو، گنجینه ای از اطلاعات تازه در خصوص ویژگی های مرموز قابل مشاهده مشتری را باز می نماید.

براساس گزارش ها، جونو در سال 2016 وارد مدار مشتری شد؛ گفته شده این فضاپیما مذکور در طول این مدت 37 بار از بخش های درونی سیاره مشتری عکس گرفته و به آزمایشگاه های ناسا فرستاده است.

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی و نویسنده اصلی مقاله ژورنال ساینس در خصوص عمق گرداب های مشتری که به وسیله این فضاپیما ضبط شده، می گوید: جونو، ما را با حقایقی غافلگیر کرد که نشان می دهد؛ پدیده های جو مشتری عمیق تر از حد انتظار است. اکنون، ما با قرار دادن تصاویر مربوطه کنار هم توانستیم نحوه عملکرد جو زیبا و خشن مشتری را به صورت سه بعدی مشاهده کنیم.

تصاویر تازه این فضاپیما نشان می دهد که طوفان های مشتری در بالا گرم تر و چگالی جوی کمتری دارند، در حالی که در پایین سردتر هستند و چگالی بالاتری دارند. آنتی سیکلون ها که در جهت مخالف می چرخند، در بالا سردتر، اما در پایین گرمتر هستند.

یافته ها بعلاوه نشان می دهد که این طوفان ها بسیار بلندتر از حد انتظار هستند، بعضی از آن ها تا 100 کیلومتر و بعضی دیگر، از جمله لکه قرمز بزرگ، بیش از 350 کیلومتر امتداد دارند. این کشف شگفت انگیز نشان می دهد که گرداب ها باعث تشکیل ابرها می شوندو سپس زیر عمقی که نور خورشید جو را گرم نموده، می پوشاند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1213

به "اولین تصویر سه بعدی از جو مشتری منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصویر سه بعدی از جو مشتری منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید