تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟

به گزارش اوج باور، خبرنگاران | سرویس علوم - شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده است که برای خودروی خود از بنزین سوپر بهره ببرید یا معمولی؟ برخی معتقدند که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و به همین دلیل قیمت بیشتری نیز دارد، اما برخی نیز هیچ تفاوتی میان این دو قائل نمی شوند. اگر شما هم در انتخاب بنزین سوپر یا معمولی برای اتومبیل خود دچار تردید شده اید، با ما همراه باشید. در این مطلب با توضیح تفاوت بنزین سوپر و معمولی به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • تفاوت بنزین سوپر و معمولی
  • تشخیص بنزین سوپر از معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت اصلی بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آنهاست. عدد اکتان توانایی تحمل فشار توسط بنزین تا قبل از سوختن را نشان می دهد. در واقع هرچه عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، بنزین دیر تر می سوزد، اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟ هر خودرویی ساز و کار خاص خود را دارد و طی زمانبندی مشخصی باید بنزین در پیستون آن محترق شود تا فراوری انرژی کند. بنابراین برای هر خودرو از بنزینی با اکتان مختص به همان خودرو باید استفاده کرد تا سوخت طبق زمانبندی موتور مشتعل شود.

عدد اکتان در بنزین معمولی 87 و در بنزین سوپر 95 است، به همین دلیل بنزین سوپر قیمت بیشتری نسبت به بنزین معمولی دارد. استفاده از بنزینی که متناسب با نظر سازنده خودرو باشد، موجب افزایش عمر موتور و بهره وری آن می شود. اگر در دفترچه راهنمای ماشینی بنزین مورد احتیاج معمولی درج شده باشد، با استفاده از بنزین سوپر در حقیقت توان خودرو را کاهش خواهید داد. همچنین اگر در خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد بنزین معمولی به کار رود، پیستون قبل از اینکه به بالاترین نقطه برسد به دلیل انفجار زود هنگام بنزین به پایین باز می شود و در نتیجه به موتور فشار وارد می شود.

سوخت مناسب برای تمام اتومبیل هایی که در ایران فراوری می شوند، بنزین سوپر است. بنابراین بهتر است همیشه از این نوع بنزین بهره ببرید. همچنین در شهر هایی که در ارتفاع بسیار بالایی قرار دارند، مثل شمال ایران بهتر است از بنزین معمولی استفاده شود. زیرا ارتفاع زیاد از سطح دریا در این شهر ها باعث می شود، بنزین دیرتر مشتعل شود.

تشخیص بنزین سوپر از معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی تنها در ساختار شیمیایی آن ها خلاصه نمی شود، بلکه این دو از لحاظ ظاهری نیز باهم تفاوت هایی دارند. تفاوت ظاهری این دو نوع بزنین عبارتند از:

  • رنگ بنزین سوپر معمولا سفید یا سبز است و از همین رنگ نیز برای نازل بنزین سوپر در پمپ بنزین ها استفاده می شود. درحالی که رنگ بنزین معمولی صورتی مایل به قرمز است و این رنگ در نازل آن ها نیز به چشم می خورد.
  • بوی بنزین سوپر و معمولی متفاوت است. بنزین سوپر بوی خشک و بنزین معمولی بوی چربی دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه مصرف سوخت را کاهش دهیم؟

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، تفاوت بنزین سوپر و معمولی در ساختار شیمیایی و البته قیمت آن ها است. اینکه شما بنزین سوپر یا معمولی را بهره ببرید، تنها به نوع موتور خودروت بستگی دارد. بنابراین اینکه بنزین سوپر گران قیمت است دلیلی بر مناسب تر بودن آن برای وسیله نقلیه شما نیست. برای اینکه بدانید از کدام بنزین باید بهره ببرید، می توانید به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه نمایید. نباید فراموش کنید که نظرات و پیشنهادات خود را در این رابطه با ما و سایر همراهان خبرنگاران د بخش ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 994

به "تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بنزین سوپر و معمولی، کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید