توضیحاتی درباره ابهام پرونده ماسوله در یونسکو

به گزارش اوج باور، مصطفی پورعلی درباره آخرین شرایط ثبت جهانی پرونده منظر فرهنگی ماسوله گفت: پرونده پیشنهادی منظر فرهنگی ماسوله بنا بر نظر مشورتی و مصوبه شورای ملی ثبت آثار در سال 1400 برای دبیرخانه مرکز میراث جهانی یونسکو ارسال شد. منظر فرهنگی ماسوله از سال 2007 میلادی در لیست در انتظار میراث جهانی یونسکو قرار داشته و به لحاظ حفاظتی و مدیریتی از شرایط قابل قبولی برای نامزدی ثبت در لیست میراث جهانی بهره مند بوده و هست.

توضیحاتی درباره ابهام پرونده ماسوله در یونسکو

مدیرکل پیشین ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ارزیابی میدانی پرونده از سوی شورای جهانی بافت ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) در تابستان 1401 به وسیله کارشناس اعزامی یونسکو انجام شد و بنا بر اذعان همگان، گزارش ارزیابی حائز جنبه های کاملاً مثبت سایت است، امری که ایکوموس جهانی نیز بر اساس آن در نظریه خود، به تأیید شرایط حفاظتی ماسوله اذعان نموده است.

او اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی ماسوله، مانند سال های پیش در خصوص دیگر پرونده های جهانی، در دفتر موسوم به دفتر تدوین پرونده های ثبت جهانی تهیه شده است. دفتری که به علت ضرورت ساماندهی های ساختاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با نظر سازمان بازرسی کل کشور، در دولت تازه پس از ارسال پرونده ماسوله به یونسکو، به طور رسمی در ذیل اداره کل ثبت آثار معاونت میراث فرهنگی بازتعریف شده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

پورعلی درباره ابهامات پرونده ثبت جهانی ماسوله نیز گفت: شائبه های مطرح شده درباره نظر ایکوموس راجع به پرونده ماسوله، به ابهاماتی برمی گردد که ایکوموس علی الظاهر به علت نبود امکان ارتباط کامل با کارشناسان تهیه کنندۀ پرونده، وارد نموده است. بدیهی است این موضوع نگرانی هایی را برای طرح موضوع ثبت جهانی ماسوله در کمیته میراث جهانی فراهم می کرد، از این رو در ماه گذشته، هیأتی از کارشناسان متخصص در حوزه ثبت جهانی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به یونسکو اعزام شدند و رایزنی های لازم در راستای بازتبیین ارزش های منظر فرهنگی ماسوله و برطرف ابهامات مطرح شده با اعضای کمیته میراث جهانی به انجام رسید.

او یادآور شد: کمیته میراث جهانی متشکل از 21 کشور منتخب از میان کشورهای عضو کنوانسیون میراث جهانی بوده و مرجع تصمیم گیری قطعی درباره ثبت یا عدم ثبت جهانی آثار پیشنهادی کشورهاست. در این میان، ایکوموس، نهاد مشورتی مستقل از کمیته میراث جهانی است که اعضای کمیته میراث جهانی پس از استماع نظرات مشورتی این نهاد، به ثبت یا عدم ثبت یا تصمیماتی موسوم به ریفر یا دیفر یک پرونده رأی می دهند.

پورعلی که در دهه 90 مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری ماسوله بود، ادامه داد: در گذشته و طبق روال مرسوم کمیته میراث جهانی، موارد عدیده ای پیش آمده است که کمیته میراث جهانی به اصلاح یا تکمیل نظر ایکوموس رأی داده باشد، برای مثال در پرونده راه آهن، یا محور ساسانی فارس یا حتی شهر تاریخی یزد، با وجود نظر دیفر ایکوموس، کمیته میراث جهانی با ثبت این پرونده ها موافقت کرد. قطعاً وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمام کوشش خود را برای موفقیت پرونده های پیشنهادی ایران در اجلاس کمیته میراث جهانی پیش رو که مقرر است در اواخر شهریورماه در ریاض عربستان برگزار گردد، به انجام خواهد رساند.

پورعلی در نهایت ابراز امیدواری کرد که اخبار نهایی تصمیمات کمیته میراث جهانی پیش رو، شادی بخش و موفقیت آمیز رقم بخورد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1620

به "توضیحاتی درباره ابهام پرونده ماسوله در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحاتی درباره ابهام پرونده ماسوله در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید