جهش فناوری فضایی ایران با ماهواره ظفر

به گزارش اوج باور، مرتضی براری در مصاحبه با خبرنگاران جزئیات پرتاب ماهواره ظفر که قرار است با ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب گردد و چشم انداز ایران در حوزه فناوری فضایی را تشریح کرد.

جهش فناوری فضایی ایران با ماهواره ظفر

وی در مورد آخرین شرایط پرتاب ماهواره ظفر گفت: تمامی فعالیت های اجرایی برای پرتاب این ماهواره صورت گرفته و این ماهواره کاملاً آماده پرتاب است.

براری با بیان اینکه چهار تیم برای آماده سازی ماهواره ظفر همکاری نموده اند، اظهار داشت: هم اکنون آماده سازی پایگاه پرتاب، آماده سازی ماهواره، آماده سازی استقرار ایستگاه ماهواره و اتصال ماهواره و ماهواره بر صورت گرفته است.

رئیس سازمان فضایی ایران توضیح داد: تست های کاملی از ایستگاه راهنمایی و کنترل و دریافت اطلاعات ماهواره صورت گرفته و همه چیز آماده پرتاب ماهواره از ایستگاه زمینی به مدار زمین است.

وی با اشاره به سه مأموریت تصویر برداری از پایش پدیده های روی زمین، ذخیره و ارسال داده ها و نیز اندازه گیری تشعشعات فضایی به عنوان مأموریت های ماهواره ظفر، یادآور شد: این ماهواره می تواند از 256 نقطه پیغام ارسال کند که این پیغام می تواند به صورت صوتی و یا متنی انجام گردد.

براری این ویژگی را کاربردی برای استفاده از فناوری اینترنت اشیاء در ماهواره ها مطرح کرد و گفت: با اجرای این مأموریت می توان از سنسورهای ماهواره برای دریافت اطلاعات روی زمین استفاده کرد و در مناطقی که امکان دریافت اطلاعات و دیتا امکان پذیر نیست، ماهواره می تواند در این مقاصد کاربرد داشته باشد.

رئیس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: در زمینه اندازه گیری تشعشع نیز با توجه به اینکه تصمیم داریم به مدار زمین در لایه های ژئو و لئو دست پیدا کنیم، اطلاعاتی که از تشعشعات فضایی به دلیل پدیده های کهکشانی از این ماهواره دریافت می گردد، می تواند برای متخصصان کاربردی باشد.

راستا پرپیچ و خم فناوری را طی نموده ایم

وی با بیان اینکه با ساخت ماهواره ظفر راستا تحقیق و توسعه فناوری فضایی در کشور طی شده است، گفت: تمام تست های این ماهواره به صورت پیروزیت آمیز صورت گرفته و هر کدام از مراحلی که در راستای ساخت این ماهواره صورت گرفته، یک پیروزیت به حساب می آید. در این راستا تقریباً بیشتر راه و راستاهای پرپیچ و خم فناوری را طی نموده ایم و قرارگیری ماهواره در مدار، آخرین مرحله محسوب می گردد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: عزم مان را جزم نموده ایم که به مدار فضایی زمین دست پیدا کنیم و از این پس اقدامات فضایی در حوزه ماهواره را پیوسته دنبال خواهیم کرد تا به پیروزیت های بیشتری دست پیدا کنیم.

براری تأکید کرد: حتی اگر ماهواره در مدار قرار نگیرد، باز هم به منزله شکست نیست و ما درصد بالایی از پیروزیت را در حوزه فناوری فضایی طی نموده ایم.

ماهواره پیغام سه دقیقه در خلاء فعال بود

وی با بیان اینکه راستا فناوری فضایی در هر مرحله می تواند یک پیروزیت محسوب گردد، گفت: برای اولین بار است که می خواهیم ماهواره ایرانی را به مدار بالای 500 کیلومتر از زمین و در ارتفاع 530 کیلومتری از سطح زمین قرار دهیم.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در ماهواره پیغام، راستا انتخاب شده برای مدار 500 کیلومتری بود که این ماهواره با پیروزیت از پایگاه بلند شد و مرحله اول پرتاب را با پیروزیت طی کرد اما زمانی که به ارتفاع بالای 500 کیلومتر رسید، 40 ثانیه زمان کم آورد و با این حال سه دقیقه در خلاء فعال بود و عملکرد ارسال دیتا را انجام داد.

براری توضیح داد: به این ترتیب ما می توانیم بگوییم این ماهواره نیز با شکست همراه نبوده و ما توانستیم این ماهواره را به مدار 500 کیلومتری زمین پرتاب کنیم. اما هم اکنون برای ماهواره ظفر قصدمان پرتاب به بالای 500 کیلومتری زمین است که یک پیروزیت در چرخه فناوری فضایی محسوب می گردد.

دستیابی به ارتقاء مداری با ماهواره بر سیمرغ

وی با اشاره به جزئیات ماهواره بر ایرانی سیمرغ و تفاوت آن با ماهواره بر سفیر گفت: ماهواره بر سفیر، ماهواره ایرانی را در اندازه 50 کیلوگرم و در مدار 250 کیلومتری از سطح زمین با طول عمر ماندگاری 45 روز قرار داد اما ماهواره بر سیمرغ قابلیت حمل ماهواره تا 250 کیلوگرم را دارد و در مدار بالای 500 کیلومتری از سطح زمین قرار می گیرد و به نوعی با این ماهواره بر شاهد ارتقای مداری خواهیم بود. همچنین طول عمر این ماهواره بر به 5 سال می رسد و برخلاف ماهواره بر سفیر که در مدار بیضوی زمین نهاده شد، سیمرغ می تواند به صورت دایروی، دور کره زمین در هر 94 دقیقه بچرخد.

براری اظهار داشت: طول عمر ماهواره ظفر بیش از یک و نیم سال در نظر گرفته شده که با ماهواره بر سیمرغ و با وزنی حدود 130 کیلوگرم قرار است به فضا پرتاب گردد. این یک جهش فناوری است که می تواند ایران را به یک مدار عملیاتی در سطح زمین برساند و این ماهواره یک راستا تحقیقاتی را طی کند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هر مرحله از انجام این پروژه، یک پیروزیت محسوب می گردد و برای طراحی و ساخت ماهواره ظفر 80 متخصص حدود سه سال زمان گذاشته و کار نموده اند.

ایران یکی از 6 کشور دنیا در ساخت پایگاه پرتاب

معاون وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه ایران به دانش ساخت پایگاه پرتاب دست یافته است، گفت: هم اکنون 6 کشور در دنیا توانایی ساخت پایگاه پرتاب ماهواره را دارند که ایران یکی از آنهاست و ما پیروز شده ایم که در کلاس دنیای به این دانش دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه به دانش چرخه کامل فناوری فضایی تسلط پیدا نموده ایم، گفت: پرتاب ماهواره امید در مدار 250 کیلومتری سطح زمین که حدود 14 سال پیش انجام شد، اولین گام ایران در رسیدن به فناوری فضایی بود و امروز با پرتاب ماهواره ظفر به بالای مدار 500 کیلومتری زمین، این فناوری را تثبیت می کنیم. اگرچه خطاها و ناشناخته هایی در این راستا وجود دارد اما با پیوستگی و تکرار این فرآیند، عزممان را جزم نموده ایم که به مدار بالای زمین دست پیدا کنیم.

سال آینده چندین ماهواره پرتاب می کنیم

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در ادامه برنامه های دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره، سال آینده برنامه پرتاب چندین ماهواره مخابراتی و سنجشی را در دستور کار داریم، گفت: قصد توقف در حوزه پرتاب ماهواره را نداریم و تمام تلاشمان این است که بتوانیم ابتدا به مدار پائین زمین که در ارتفاع 500 تا هزار کیلومتر است، دست پیدا کنیم و پس از آن ماهواره خود را در مدار ژئو که 36 هزار کیلومتری از سطح زمین است، قرار دهیم.

وی یادآور شد: تست ماهواره پیغام از نظر ما پیروزیت آمیز بود چرا که در دنیا نیز کمتر سابقه دارد که یک کشور در دومین پرتاب خود، ماهواره ای را به بالای 500 کیلومتری مدار زمین برساند.

براری ادامه داد: حدود 11 کشور در دنیا توانمندی پرتاب و قرارگیری ماهواره در مدار را دارند که یکی از این کشورها، ایران است. بر این اساس برنامه ما این است که ماهواره بعدی خود را در مدار 7 هزار کیلومتری زمین تست کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران تأکید کرد: زمان فراوری بعدی ماهواره ها را به کمتر از یک سال می رسانیم چرا که هم اکنون توانایی فراوری ماهواره در کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: ایران به دنبال دستیابی به فناوری صلح آمیز فضایی است و موضوع ماهواره بر با موشک کاملاً متفاوت بوده و این دو موضوع، فناوری های متفاوتی دارند. بنابراین تلاشمان این است که به صورت کاملاً شفاف، تکنولوژی پرتاب ماهواره و انجام پروژه های مربوط به آن را برای مردم اطلاع رسانی کنیم و معتقدیم چیز پنهانی نداریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 130

به "جهش فناوری فضایی ایران با ماهواره ظفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش فناوری فضایی ایران با ماهواره ظفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید