کتاب ارمنستان و مسائل امنیتی پیرامون در اصفهان رونمایی شد

به گزارش اوج باور، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اصفهان، در این مراسم بشیر اسماعیلی، استادیار روابط بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از نویسندگان این اثر، ضمن اشاره به اینکه رونمایی این اثر نشان دهنده اهمیت جامعه ارامنه به علم و فرهنگ است، درباره کتاب ارمنستان و مسائل امنیتی پیرامون گفت: علت اصرار ما برای چاپ این کتاب، کمبود منابع علمی راجع به این مسئله است. منطقه قفقاز جنوبی بسیار مهم است و ویژگی های ژئوپلیتیک مهمی دارد؛ اما کارهای علمی و دانشگاهی درباره اش کم اجرا شده است. با انتشار این اثر یک منبع نو ایجاد شده و محققان بعدی راجع مسئله به ارمنستان و قفقاز جنوبی کتابی برای استفاده در اختیار دارند.

کتاب ارمنستان و مسائل امنیتی پیرامون در اصفهان رونمایی شد

اسماعیلی ادامه داد: در این کتاب گفارد منصوریان از منابع ارمنی و روسی استفاده نموده است؛ زیرا منبع فارسی در این زمینه نداشته ایم. بنابراین خلا پژوهشی در این زمنیه تا حدی کاهش می یابد.

او در مورد خدشه وارد نشدن به مطالب اثر گفت: این کتاب در یک انتشارات دانشگاهی چاپ شده و وقتی نشر دانشگاهی اثری را چاپ می نماید، چهار داور که اساتید دانشگاه اند این اثر را خوانده و تایید نموده اند. بنابراین اگر مطلبی غیر واقع یا غیرعلمی در آن بوده، حتما پالایش شده و می گردد ادعا کرد مطلب متعصبانه یا مباحث قوم گرایی و غیرعلمی در این اثر وجود ندارد و می گردد از آن دفاع علمی کرد.

در ادامه گفارد منصوریان، دانشجوی دکترای رشته روابط بین الملل دانشگاه آزاد و دیگر نویسنده اثر گفت: پس از فروپاشی شوروی قفقاز جنوبی به علت موقعیت ژئوپلیتیکی و حائل شدن بین قاره های اروپا و آسیا از اهمیت استراتژیک بالایی در فضای ژئوپلیتیکی اوراسیا برخوردار شد. قفقار جنوبی ویژگی های خاصی دارد که آن را مستعد شکل گیری و تداوم شرایط ناپایدار و مسائل امنیتی جدی می نماید. چالش های ساختاری در این منطقه همانند چالش های هویتی و قمی، مرزبندی های تحمیلی، روینمودهای امنیتی متفاوت در افکار کشورها، پیوند با رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای موجب حاکم شدن شرایط ناپایدار امنیتی طی سی سال گذشته شده است.

منصوریان درباره هدف از نگارش این کتاب بیان نمود: این کتاب با هدف انتقال حقایق حول محور امنیت ارمنستان نگاشته شده و سعی شده با استفاده از نظریه ها و روینمودهای روابط بین الملل، چالش ها و تهدیدات امنیتی آنالیز و راهکارهایی برای خنثی سازی آن ارائه گردد.

او در پایان گفت: امیدواریم با تالیف این اثر توانسته باشیم به صورت مستند حقایق را بازگو نموده باشیم و این اثر در دانشگاه جایگاه خودش را پیدا کند. به صورت ویژه از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمال تشکر را داریم. زیرا با عنایت و لطف ایشان بعد از فرایندی بسیار طولانی با دستور مستقیم ایشان مجوز چاپ این کتاب صادر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 خرداد 1402 بروزرسانی: 13 خرداد 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1586

به "کتاب ارمنستان و مسائل امنیتی پیرامون در اصفهان رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب ارمنستان و مسائل امنیتی پیرامون در اصفهان رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید