روز کتاب و کتاب خوانی؛ روزی برای بها دادن به یار مهربان

به گزارش اوج باور، کتاب را غذای روح می نامند و درمان بیماری های فکری؛ دوستی همیشگی، آموزگاری بی چشم داشت و ابزاری اساسی برای رسیدن به کمال. تمایل به کتابخوانی در ایران کم هست زیرا، در این زمینه فرهنگسازی کمی صورت گرفته است. دبیر انجمن قلم گفت: مردم ما به آموختن، معرفت و کسب آگاهی احساس احتیاج نمی نمایند. به صورت کاملا تجربی و ابتدایی، بچه هایی که در خانواده های اهل مطالعه عظیم می شوند، تمایل بیشتری برای مطالعه دارند، در غیر این صورت تا زمانیکه به آستانه احتیاج دانستن نرسند، به سمت کتاب راهنمایی نمی شوند! روز 24 آبان، در تقویم ما روز کتاب و کتاب خوانی است. با ما در مقاله روز کتاب و کتاب خوانی چه روزی است، همراه شوید تا شما را با اهمیت این روز و هفته کتاب و کتاب خوانی آشنا کنیم.

روز کتاب و کتاب خوانی؛ روزی برای بها دادن به یار مهربان

روز ملی کتاب و کتابخوانی؛ فرصتی برای مطالعه

از سال 1995، روز 23 آوریل روز جهانی کتاب و حق مولف نامیده شد. اما، در ایران بیست و چهارم آبان تحت عنوان روز ملی کتاب و کتابخوانی و شروع هفته بزرگداشت کتاب و کتابخوانی شناخته می شود. در سال 1372، این روز به این عنوان نامیده شد. بزرگداشت این هفته با اهدای کتابهایی بی مثال و ارزشمند به کتابخانه های عمومی و مساجد، برگزاری مسابقات هیجان انگیز کتابخوانی، انتخاب کتابداران برتر کشور، راه اندازی کتابخانه های سیار در شهرها و روستاهای کشور، انتشار کتب متعدد، برپایی جشن امضای کتب توسط نویسندگان کشور، تجهیز کتابخانه ها به کتابهای ویژه نابینایان، سخنرانی در باب چاپ و نشر کتابهای ارزشمند و نفیس، برپایی کارگاه های متعدد، سخنرانی در مدارس، مساجد، دانشگاه ها همراه هست.

در یک کلام، در این روز مهم کوشش می شود تا مردم با کتاب و کتابخوانی آشتی نمایند، فرهنگ مطالعه گسترش یابد و به آگاهی های عمومی افزون شود، با این امید که سرانه مطالعه کشور ایران به بالاترین سطح برسد زیرا، کتاب خوانی تخیل را فعال تر، تمرکز را بیشتر و استرس را کمتر می نماید. افرادی که مطالعه می نمایند، فعالیتهای ذهنی بیشتری دارند و در کهنسالی نشانه های کاهش شناختی کمتری خواهند داشت. در کنار اینها، مسلما افراد اهل مطالعه مهارتهای فکری، قدرت استفاده از کلمات و مهارتهای نگارشی را بیشتر نسبت به باقی افراد کسب خواهند کرد. کوشش جوامع برای کتابخوان تر کردن مردم به این دلیل است که با مطالعه پیشرفت بیشتری در زمینه های فناوری، اقتصاد، اجتماعی و سیاسی ایجاد شود.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 654

به "روز کتاب و کتاب خوانی؛ روزی برای بها دادن به یار مهربان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز کتاب و کتاب خوانی؛ روزی برای بها دادن به یار مهربان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید