خبرنگاران خیز چین برای کسب صندلی نخست فناوری در دنیا

به گزارش اوج باور، تهران- خبرنگاران- در حالی که آمریکا موقعیت خود را به عنوان قدرت غالب تکنولوژیکی برای دهه ها حفظ نموده بود، چین سرمایه گذاری های عظیمی انجام داده به گونه ای که اکنون این کشور در بعضی حوزه ها از جمله دستیابی سریع به فناوری ها آمریکا را پشت سر گذاشته یا در آستانه پشت سر نهادن است.

خبرنگاران خیز چین برای کسب صندلی نخست فناوری در دنیا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، چین از زمان گگرددن اقتصاد خود به روی نیروهای بازار، به یک نیروگاه اقتصاد دنیای تبدیل شده و تاثیر آن بر بازارهای دنیای به طور گسترده ای پذیرفته شده است. به همین دلیل کارشناسان معتقدند این کشور توانایی تصدی رهبری فناوری دنیای را هم دارد.

علم و فناوری در چین طی سه دهه گذشته به سرعت پیشرفت نموده است. دولت چین به وسیله اختصاص بودجه، اصلاحات و شرایط اجتماعی بر علم و فناوری به عنوان بخشی اساسی از توسعه مالی کشور و همچنین اعتبار ملی تأکید نموده است.

چین در زمینه هایی مانند آموزش، زیرساخت ها، فراوری با فناوری پیشرفته، انتشارات دانشگاهی، حق ثبت اختراع و برنامه های تجاری به سرعت پیشرفت نموده و هم اکنون در بعضی مناطق و با بعضی اقدامات رهبر دنیا است. چین اکنون به طور فزاینده ای نوآوری های بومی را هدف قرار داده و هدف آن اصلاح نقاط ضعف باقی مانده است.

پیشرفت های سریع فناوری چین در رقابت های ژئوپلیتیک معاصر نقش اصلی را بازی می نماید. ایالات متحده و بسیاری از شرکا و متحدان آن، نگرانی های زیادی در خصوص چگونگی استقرار یا بهره برداری پکن از فناوری به روش هایی که بسیاری از منافع و ارزش های اصلی آنها را به چالش می کشد، دارند.

افزایش سهم چین در پیشرفت فناوری

وانگ بینگ نن معاون وزیر بازرگانی چین در خصوص دستاوردهای این کشور در زمینه فناوری گفت که با افزایش مداوم توانایی صادرات فناوری، اکنون چین از یک واردکننده عظیم فناوری به یک صادرکننده مهم دردنیا تبدیل شده و سهمش از پیشرفت علمی و فناوری دنیای به طور فزاینده در حال افزایش است.

او گفت: چین از زمان اجرای سیاست اصلاح و گشایش، با تشویق واردات فناوری پیشرفته و حضور فعال در زنجیره صنعت و نوآوری دنیا توانست به جایی برسد که اکنون توانایی هایش در زمینه نوآوری به میزان زیادی افزایش یافته و به رشد جهشی مالی دست پیدا نموده است.

در طول دوره برنامه پنج ساله سیزدهم، تجارت فناوری چین همچنان گسترش یافت و میزان واردات و صادرات فناوری چین به 295.2 میلیارد دلار رسید و شرکای همکاری تجارت فناوری چین در سراسر دنیا گسترش پیدا کردند. اکنون نیز چین برپایه ارتقاء توان نوآوری علمی و فنی خود، به شکلی بازتر مبادلات و همکاریهای علمی و فنی در سطح دنیا را به پیش سوق خواهد داد.

هزینه 2.4 تریلیون یوانی چین برای حوزه تحقیق و توسعه

پیشرفت علمی و فناوری بدون داشتن بودجه تحقیقاتی قوی ممکن نیست. داده های منتشر شده توسط وزارت علوم و فناوری چین نشان می دهد، کل بودجه تحقیق و مطالعه چین از 1.42 تریلیون یوان (هر دلار 6.5 یوان) در سال 2015 به 2.4 تریلیون یوان در سال 2020 افزایش یافته و در آن بودجه تحقیقات پایه تقریباً دو برابر بودجه سال 2015 است. گزارش حاکی است این بودجه در سال 2020 بیش از 150 میلیارد یوان بوده است.

نوآوری های علمی و تکنولوژیکی چین با نتایج و دستاوردهای مثبتی همراه بوده است و نمی توان آن را موضوعی جدا از حمایت از حقوق مالکیت معنوی در نظر گرفت. گزارش سالانه منتشر شده از سوی سازمان دنیای مالکیت معنوی با محور شاخص های مالکیت های معنوی دنیا که در ماه دسامبر امسال میلادی منتشر شد نشان می دهد که تعداد درخواست های مطرح شده در حوزه ثبت اختراع که توسط اداره دولتی مالکیت معنوی چین دریافت شده، در سال 2019 میلادی به 1.4 میلیون درخواست رسیده که این رقم به معنای صندلی برتر و نخست دنیای چین است.

این در حالیست که چین در کوشش است تا سیستم حفاظت و پشتیبانی از مالکیت معنوی خود را در زمینه ها و قالب های جدیدی مانند داده های کلان، هوش مصنوعی و تکنولوژی ژنتیکی ارتقاء دهد.

همزمان با افزایش حمایت آمریکا از یکجانبه گرایی در سال های اخیر، چین هر روز بیشتر از قبل به این موضوع مطلع است که فناوری های محوری و کلیدی، در دسترس و خریدنی نیستند و صرفا باعث تقویت حوزه مستقل تحقیق و توسعه فناوری می شوند و صرفا به وسیله ارائه فهرستی از وظایف تحقیقات علمی است که می توان در حوزه نوآوری های تکنولوژی و توسعه، به کسب مهارت پرداخت و امنیت ملی یک کشور را اساسا تضمین کرد.

البته، تاکید چین بر ضرورت نوآوری مستقل به معنای بسته شدن درهای چین به روی دنیا خارج نیست بلکه معنای آن، نوآوری در یک محیط باز است. در حقیقت، عناصر نوآوری در متن دنیای سازی اقتصاد، عناصری بازتر و روان تر هستند.

چین به گفته های خود عمل خواهد نمود. در ژوئن سال 2020 میلادی استقرار سیستم دنیای ناوبری ماهواره ای صورت فلکی بی دو 3 (Beidou-3) به طور کامل تکمیل شد و در حال حاضر، بیش از نیمی از کشورهای دنیا استفاده از این سیستم را شروع نموده اند.

در ماه نوامبر سال 2020 میلادی اجرای پروژه پل عبور دریایی سالوادور در برزیل شروع شد؛ چین اجرای پروژه ساخت این پل که عظیم ترین پل عبور دریایی در آمریکای لاتین محسوب می گردد را بر عهده گرفت در حالیکه اجرای آن صدها مشکل فنی دارد و دشواری مراحل ساخت آن در دنیا بسیار نادر است.

در دسامبر سال گذشته میلادی، ماه نورد چانگ ئه 5 چین نمونه های سنگ و خاک سطح کره ماه را به زمین آورد؛ مقامات چین به صراحت اعلام نموده اند که نمونه های سطح کره ماه و همچنین داده های اکتشافی مربوطه جهت تجزیه و تحلیل های علمی را با نهادها و دانشمندان همفکر از سایر کشورهای دنیا به اشتراک خواهند گذاشت.

در حال حاضر، جریان به راه افتاده از تکنولوژی های جدید از جمله اینترنت اشیاء، اینترنت نسل 5، هوش مصنوعی، جراحی از راه دور، ارز دیجیتال، استفاده از فناوری در حوزه هایی مانند کشاورزی، سرشماری، پزشکی، خودروهای خودران، موجی غیر قابل توقف است و هر کشوری در دنیا که مشتاق توسعه و پیشرفت است، نباید این فرصت گشایش در چین را از دست بدهد.

چین که در آستانه ورود به دوره جدیدی از توسعه واقع شده است، بیشتر از قبل به نوآوری های حوزه فناوری تکیه خواهد نمود تا باعث توانمندسازی جهت توسعه با کیفیت این کشور گردد. چین در عین حال گنجینه های مشترک بیشتری را با دنیایان به اشتراک خواهد گذاشت و جهت برون رفت دنیا از شرایط مبهم فعلی و بازگشت هر چه سریع تر به زندگی را ارتقاء می بخشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 965

به "خبرنگاران خیز چین برای کسب صندلی نخست فناوری در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خیز چین برای کسب صندلی نخست فناوری در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید