خبرنگاران لاریجانی اولویت های جهش فراوری را ابلاغ کرد

به گزارش اوج باور، تهران- خبرنگاران- رییس مجلس شورای اسلامی در نامه های جداگانه به کمیسیون ویژه حمایت فراوری ملی و مرکز پژوهش های مجلس با ابلاغ اولویت های 10 گانه بر ظرفیت های قانونی و پژوهشی جهش فراوری تاکید نمود.

خبرنگاران لاریجانی اولویت های جهش فراوری را ابلاغ کرد

در پی نامگذاری سال 1399 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش فراوری علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه های جداگانه به رییس کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی و سرپرست مرکز پژوهش های مجلس، ضمن ابلاغ اولویت های 10 گانه، بر ایجاد ظرفیت های قانونی و پژوهشی جهش فراوری در امسال تاکید نمود.

اصلاح ساختار فراوری ملی، به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون های فراوریی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره فراوری با بهره مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه بر مزیت های بومی فراوری از محورهایی است که رییس مجلس شورای اسلامی در این مکاتبات بر آنها تاکید نموده است.

در متن نامه علی لاریجانی به حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون حمایت از فراوری ملی آمده است: باعنایت به نامگذاری سال 1399 به نام جهش فراوری و با توجه به سوابق اقدامات آن کمیسیون در آنالیز طرح ها و لوایح مقوم فراوری ملی، مقتضی است با همکاری سایر اعضا فرایند اصلاح، تکمیل و ایجاد ظرفیت های قانونی به منظور جهش فراوری در امسال را به عنوان مطالبه ای بحق و ملی دنبال نموده و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در پیغام نوروزی، راهکارهای قانونی این جهش و گزارش های میدانی از لوازم تحقق آن به ویژه تسهیل کسب و کارها را با بهره گیری از نظرات دستگاه های اجرایی مرتبط، اعضای دیگر کمیسیون های تخصصی، مرکز پژوهش های مجلس و کنندگان بخش خصوصی از جمله در موارد ذیل ارائه گردد.

1. اصلاح ساختار فراوری ملی با حذف ضوابط اجرائی زائد و غیر ضرور در راه اندازی کسب و کارها

2. توسعه دولت الکترونیک، به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزهای سرمایه گذاری و فراوری و اجرای سیاست اعلامی به جای صدور مجوز

3 .توسعه کانون های فراوریی خرد و کارگاه های کوچک با توجه به نقش قابل توجه آنها دراشتغال آفرینی

4. اشباع بازار داخلی از کالای ایرانی با تکیه بر الگوی مصرف درون زا و همسو نمودن احتیاج مصرفی با ظرفیت فراوری

5. توسعه بازار های صادراتی به واسطه افزایش رقابت پذیری، بهره وری، نوآوری و کیفیت فراوریات با توجه به مزیت همسایگی ایران با 15 کشور

6. تکمیل زنجیره فراوری از مواد خام تا محصولات نهایی در داخل و قطع وابستگی در حوزه کالاهای پرمصرف از قبیل لوازم خانگی و خودرو به خارج از کشور

7. بهره مندی از توانایی نخبگان و مجموعه های دانش بنیان برای برطرف نقایص زنجیره فراوری با تبدیل دستاوردهای پژوهشی آنان به فناوری های تجاری سازی شده

8. گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی در بخش کشاورزی به منظور جلوگیری از خام فروشی و تقویت زنجیره غذایی برای برطرف احتیاج داخل و گسترش صادرات

9. کارآمدسازی نظام توزیع کالا ها و خدمات با استفاده از کاهش واسطه های غیر ضرور و ناکارآمد

10. تکیه بر مزیت های بومی فراوری از قبیل توسعه کشت گلخانه ای با توجه به شرایط مساعد آب و خاک و افزایش فراوری آبزیان در قفس با استفاده از سواحل دریایی طولانی

در ادامه این نامه تاکید شده است: شایسته است کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی، مراتب فوق را به وسیله یاری به اصلاحات مورد احتیاج در قوانین و یا تهیه قوانین جدیدی که موجب جهش فراوری می شوند، تمهید نموده و گزارشی از آنالیز ها و تدابیر خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

رییس مجلس همچنین در نامه ای دیگر خطاب به محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ایجاد ظرفیت های پژوهشی و پشتیبانی علمی از اقدامات تقنینی برای جهش فراوری را ماموریت اصلی این مرکز در امسال مطرح کرد.

در متن نامه علی لاریجانی خطاب به سرپرست مرکز پژوهش ها آمده است: باعنایت به نامگذاری سال 1399 به نام جهش فراوری و با تکیه بر تجربیات آن مرکز در پشتیبانی پژوهشی از رونق فراوری ملی در سالهای گذشته، ماموریتی ویژه به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی علمی قوه تقنینی کشور داده می گردد.

در ادامه این نامه آمده است: با تشکیل فوری کارگروه های کارشناسی و استفاده از صاحبنظران امور مالی، اجتماعی و فرهنگی، تسهیل کسب و کار ها و تدوین قوانین و مقررات لازم برای جهش فراوری در امسال را به عنوان مطالبه ای بحق و ملی دنبال نموده و افزون بر آن، براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در پیغام نوروزی، راهکارهای علمی تحقق این جهش ارائه کند.

در ادامه این نامه تاکید شده است: کارگروه های فوق موظفند با دعوت از دستگاه های اجرایی ذیربط به ویژه سازمان برنامه و بودجه و مجموعه های دانش بنیان، ضمن ایجاد هم افزایی علمی در زمینه جهش فراوری، به شناسایی فرصت های موجود در این باره روی آورده و پیوست پژوهشی طرح های لازم برای ایجاد ظرفیت های قانونی جهش فراوری را به کمیسیون های تخصصی و کنندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

لاریجانی در این نامه تاکید نمود: بنا به مراتب فوق مقتضی است مرکز پژوهش های مجلس، به منظور بهبود فعالیت های تقنینی و نظارتی در این خصوص، نتایج آنالیز های موصوف را تجمیع و ماهانه در قالب گزارش جامع راهکارهای جهش فراوری به کنندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای ذیربط ارسال کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 241

به "خبرنگاران لاریجانی اولویت های جهش فراوری را ابلاغ کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاریجانی اولویت های جهش فراوری را ابلاغ کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید