وزیر صمت اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد

به گزارش اوج باور، عصر امروز (شنبه، اول آبان 1400) فراوری انبوه تارا اتوماتیک با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گروه صنعتی ایران خودرو شروع شد که در حاشیه آن وزیر صمت از کاهش محسوس قیمت ها تا سرانجام امسال و افزایش ظرفیت فراوری تا یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال آینده که امکان حذف قرعه کشی را در پی خواهد داشت، اطلاع داد.

وزیر صمت اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد

به گزارش ایسنا، عصر امروز (شنبه) در شب ولادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، از خط فراوری انبوه تارا اتوماتیک در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسون صنایع مجلس شورای اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعضی نمایندگان مجلس، مدیرعامل ایران خودرو، اعضای انجمن خودروسازان و دبیران انجمن های قطعه سازان و سایر مقامات صنعتی کشور، رونمایی شد و خط فراوری انبوه آن شروع به کار کرد.

در این بازدید، علاوه بر افتتاح خط فراوری انبوه تارا اتوماتیک، پروژه نو توسعه محصول K 125 ایران خودرو با امکانات و طراحی به روز نیز شروع و معرفی گردید.

سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم ضمن تاکید بر این که صنعت خودرو بایستی ظرف دو سال آینده به افتخار ملی تبدیل گردد که این امر با امکانات موجود امکان پذیر است، اظهار کرد: صنعت خودرو با توجه به امکانات در اختیار باید کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده را تا سال آینده عملیاتی کند. توانمندی صنعت خودرو برای مردم ملموس نیست و عموم مردم حس خوبی از صنعت خودرو ندارند که بسیار موضوع ناخوشایندی است. ذهنیت مردم با واقعیت صنعت خودرو فاصله دارد که این فاصله با کار متراکم و جهانی بایستی پر گردد.

فاطمی امین ضمن اشاره به این که از هفته نخست {شروع مسئولیت در وزارت صمت}، 10 اولویت را اعلام کردیم که صنعت خودرو یکی از این اولویت ها بوده است: توضیح داد: متاسفانه صنعت خودرو دارای چالش های بسیاری است. امیدواریم که در آینده نزدیک موانع برطرف شوند. ضمن اینکه امیدواریم از هفته آینده گشایش هایی ایجاد گردد. در صورت گشایش، صنعت خودرو انتها سال بازیابی شده و از سال آینده توسعه خواهد یافت.

وی از برنامه ریزی فراوری یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال آینده اطلاع داد و گفت: از سال 1402 نه تنها هیچ خودروی زیر سه ستاره کیفی فراوری نخواهد شد بلکه باید برای فراوری خودروی به صورت کامل در کشور های دیگر اقدام کرد. برنامه خودروسازان به صورت هفتگی دریافت و رصد می گردد و دو خودروساز بزرگ برنامه هفتگی خود را ارائه داده اند. ما نیز در پی آن هستیم تا وظایف برعهده خود را به طور دقیق انجام دهیم تا خودروسازان مطرحی در جهان باشیم.

قیمت خودرو تا انتها سال کاهش ملموس خواهد داشت

وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه این مراسم نیز جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه شناسایی موانع صنعت خودرو از اولویت های ما از روز های نخست حضور در وزارت صمت بوده است، گفت: برنامه بایستی به گونه ای باشد که سال آینده فراوری خودرو به قدری زیاد گردد که دیگر احتیاجی به قرعه کشی نباشد. برنامه دقیقی مبتنی بر 9 طرح در صنعت خودرو طراحی شده است. به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت ها کاهش یابد و این کاهش تا انتها سال ملموس خواهد شد.

فاطمی امین با بیان این که تا انتها سال بالغ بر 100 هزار دستگاه خودرو بیش از هدف گذاری تعیین شده به مرحله فراوری خواهد رسید، گفت: بر این اساس فراوری خودرو در سال آینده به یک میلیون و 600 دستگاه خواهد رسید و بدین ترتیب دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه در امسال امکان صادرات وجود داشت، اما به علت احتیاج داخل از خودروسازان خواستیم تمرکز خود را بر تامین احتیاج داخل بگذارند، در رابطه با واردات توضیح داد: واردات خودرو در مجموع می تواند برای صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به علت اینکه تعادل ارزی کشور به هم می ریزد، مناسب نیست.

فاطمی امین ضمن اشاره به اینکه صنعت خودرو در حال حاضر با مشکلاتی روبرو است، تاکید نمود: از مدیران خودروساز خواسته ایم کیفیت فراوری و بعلاوه رضایت مشتریان را افزایش دهند.

هدف اصلی تارا اتوماتیک ورود به بازار های صادراتی است

در ادامه مراسم افتتاح خط فراوری انبوه تارا اتوماتیک، فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- این خودرو را محصول وحدت ارکان اصلی صنعت خودرو که در قالب خودرو به ظهور رسیده دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروی تارا دستی در کوتاه ترین زمان ممکن چهار ستاره کیفی را کسب کرد، امیدواریم تا انتها سال به پنج ستاره کیفی برای تارای اتوماتیک دست یابیم. از جمله اهداف ما توقف فراوری خودرو های سه ستاره است.

وی ضمن اشاره به رشد 35 درصدی فراوری خودرو در سال گذشته، گفت: نهضت داخلی سازی یکی از سرفصل های اصلی برنامه های ماست؛ بطوریکه از سال 1398 تا به امروز 258 میلیون یورو از ارزبری جلوگیری به عمل آمده است. محصولات آینده ایران خودرو با حداکثر خودکفایی در دست اجرا است به گونه ای که تارا به محصول نهایی تبدیل شده و پروژه K 125 در بهمن 1401 به بازار عرضه خواهد شد. تازا اتوماتیک با این تعیینات برای نخستین بار به فراوری رسیده است و هدف آن ورود به بازار های صادراتی است. در حال حاضر 70 درصد واردات خودروی CBU به کشور در این سطح خودرو است و از آنجایی که میانه قیمت این خودرو 16 تا 18 هزار دلار است، می توان زمینه صادرات آن را فراهم کرد. براین اساس بازار کشش 500 هزار دستگاه از این خودرو را دارد.

فراوری سالانه یک محصول نو

این مدیر صنعتی اضافه کرد: توسعه همزمان دو محصول وجود دارد، اما به علت کمبود نقدینگی ناگزیر به تبدیل دارایی غیرمولد به مولد و توسعه محصول شدیم. برنامه آینده ایران خودرو فراوری سالانه یک خودروی نو است؛ چراکه پلتفرم مشترک منجر به کاهش قیمت تمام شده، دستیابی به مقیاس مالی و صادرات خواهد شد. همزمان با این خودرو پنج محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند سال، پژو 207 پانوراما و ... ارتقا خواهند یافت و راناپلاس شش سرعته دستی و نیمه اتوماتیک در اواخر سال به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو اطلاع داد: تارا برقی و رانا نیمه اتوماتیک در اسفند امسال رونمایی خواهند شد. آریسان نو نیز از ماه آینده در ایران خودرو خراسان به فراوری می رسد. ضمن اینکه گیربکس شش سرعته نیز در دی ماه به بهره برداری خواهد رسید.

مقیمی تاکید نمود: بایستی به استاندارد های 85گانه نزدیک شویم که با به نتیجه رسیدن این فراوریها، افزایش کیفیت و رضایت عمومی در داخل کشور مهیا گردد. این در حالیست که خودروی هیبریدی و برقی نیز در دستور کار بوده و گیربکس AMT در امسال و گیربکس AT در سال آینده رونمایی خواهد شد. فراوری نمونه اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل نیز ظرف یک ماه آینده کلید خواهد خورد.

مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به اینکه طی 15 ماه، بالغ بر 3000 میلیارد تومان برای به بار نشستن تارا هزینه شده که در این میان 139 قطعه ساز داخلی و 12 قطعه ساز خارجی در اجرای پروژه تارا همکاری داشته اند؛ گفت: 3.92 درصد از قرارداد ها با زنجیره تامین داخلی منعقد شده است. اما موانعی در فراوری منجر به افزایش قیمت تمام شده می شوند. برای تایید شدن در استاندارد های خارجی باید ورقه های بدنه تارا از خارج از کشور تامین گردد که این امر هزینه بر است.

شورای رقابت قیمت تارا اتوماتیک را اعلام نمی کند و ما بدقول می شویم

مقیمی در رابطه با قیمت تارا نیز اظهار کرد: کلینیک قیمت گذاری تارا اتوماتیک برگزار و گزارش آن به شورای رقابت ارائه شده است. شخصا از رئیس شورای رقابت برای تعیین قیمت پیگیری نموده ام، اما در پاسخ اعلام شد که احکام اعضای این شورا به انتها رسیده و قیمت نو تعیین نشده است؛ این در حالی است که خودرو ها فراوری شده و آماده تحویل اند، اما قیمت تعیین نیست که بتوان عرضه کرد. به ازای هر روز هم هر دستگاه خودرو مشمول چهار میلیون تومان سود مشارکت خواهد بود در حالی که آماده ارسال دعوتنامه هستیم، اما به سبب ناتعیین بودن قیمت خودرو از صدور دعوتنامه معذور هستیم و اینگونه مقابل مشتریان بدقول خواهیم شد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1205

به "وزیر صمت اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر صمت اولین تارای اتوماتیک را به حرکت درآورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید