سفر هیئت بلندپایه ارمنستانی به تهران برای آنالیز راه های افزایش تبادلات تجاری با این کشور

به گزارش اوج باور، خبرگزاری خبرنگاران- معاون توسعه بازار های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، از سفر هیئتی بلند پایه متشکل از بخش دولتی و خصوصی ارمنستان به تهران برای پیشبرد اهداف تجاری و مالی اطلاع داد.

سفر هیئت بلندپایه ارمنستانی به تهران برای آنالیز راه های افزایش تبادلات تجاری با این کشور

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران از سازمان توسعه تجارت ایران، آقای مجتبی موسویان در جلسه میز کشوری ارمنستان که با دستور کار آنالیز راه حل های افزایش تبادلات تجاری با این کشور برگزار گردید، گفت: برنامه ریزی های اجرا شده توسط وزارت امور خارجه و وزارت صمت، برای سفر هیئتی بلندپایه متشکل از بخش دولتی و خصوصی به ریاست وزیر اقتصاد ارمنستان جهت پیشبرد اهداف تجاری و مالی در اوایل ماه آینده به تهران اطلاع داد.

وی اضافه نمود: مذاکره درخصوص توسعه و شمول بیشتر کالا ها در تفاهم نامه مالی اوراسیا، تفاهمات بانکی و ترانزیتی، ارتباط مناطق آزاد ارس و مغری و هماهنگی جهت برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ایروان از اهداف این سفر است.

وی اضافه نمود: همچنین یکی دیگر از برنامه های هیئت تجاری مذکور بازدید از چند مرکز فراوریی و صنعتی و آنالیز فراوری مشترک و صادرات فراوریات به سایر کشورهاست.

راه اندازی XRAY مسافری و کامیونی در پایانه مرزی نوردوز

در این نشست، بهروز حسن الفت، مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت ایران با ارائه گزارشی از شرایط موجود روابط تجاری و مالی ایران و ارمنستان به راه اندازی XRAY مسافری و کامیونی در پایانه مرزی نوردوز اشاره نمود و گفت: امید است با راه اندازی تجهیزات موصوف از معطلی های بی مورد صادرکنندگان جلوگیری گردد و شاهد کاهش قاچاق کالا در مرز نوردوز باشیم.

وی اضافه نمود: براساس گزارش ارائه شده، حجم صادرات کشورمان به ارمنستان در سال 2019 رقمی بیش از 330 میلیون دلار بوده است که سوخت و فرآورده های نفتی سهمی 29 درصدی و سیمان و کلینکر سهمی 20 درصدی را به خود اختصاص داده است.

الفت اضافه نمود: فولاد و محصولات فولادی، مواد پلاستیکی و میوه و سبزیجات، کاشی و سرامیک، شیشه های ساختمانی و مواد شیمیایی و کود ها در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: با وجود ویروس کرونا و کاهش تبادلات تجاری کشورها، حجم صادرات کشورمان به ارمنستان 255 میلیون دلار بوده است که نسبت به ده ماهه گذشته کاهش محسوسی نداشته است که این موضوع به دلیل عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و کاهش نرخ تعرفه ها بوده است.

اهمیت بازار ارمنستان برای ایران

عباس بدخشان ظهوری، سفیر ایران در ایروان نیز در این جلسه، با تشریح اهمیت بازار و کشور ارمنستان، شرایط سیاسی برای ورود به بازار این کشور را فراهم دانست.

وی عضویت ارمنستان در اتحادیه مالی اوراسیا و داشتن تعرفه های ترجیحی با بعضی کشور های اروپایی را از مولفه های مورد تمایز ارمنستان در میان کشور های همسایه ذکر کرد.

در ادامه همچنین مسائل مربوط به حمل و نقل و ترانزیت، مسائل بانکی و زیرساخت های پایانه مرزی نوردوز و استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد ارس مورد گفتگو نهاده شد.

لازم به ذکر است، این نشست به ریاست مجتبی موسویان، معاون توسعه بازار های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور عباس بدخشان ظهوری، سفیر ایران در ایروان و نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، گمرک ایران، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، سازمان منطقه آزاد ارس و اتحادیه ها و شرکت های بخش خصوصی برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 704

به "سفر هیئت بلندپایه ارمنستانی به تهران برای آنالیز راه های افزایش تبادلات تجاری با این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر هیئت بلندپایه ارمنستانی به تهران برای آنالیز راه های افزایش تبادلات تجاری با این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید