خبرنگاران کرونا در اروپا؛ از کوشش برای واکسیناسیون تا بحران بهداشتی و مالی

به گزارش اوج باور، تهران - خبرنگاران - شمار مبتلایان کووید-19 در اروپا در آستانه 20 میلیونی شدن قرار گرفته و تشدید محدودیت ها همزمان با کریسمس و تکاپوی دولت ها برای واکسیناسیون عمومی به اخبار کرونایی این روزهای قاره سبز تبدیل شده است.

خبرنگاران کرونا در اروپا؛ از کوشش برای واکسیناسیون تا بحران بهداشتی و مالی

با ما سفر کنید و با قیمت تور اروپا تابستان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، با افزایش لحظه ای شمار موارد ابتلا به بیماری همه گیر کرونا و عبور شمار مبتلایان از مرز 71 میلیون و 438 هزار نفر در دنیا ، اروپا تا امروز 12 دسامبر (22 آذر ماه) با ثبت بیش از 19 میلیون و 458 هزار مبتلا همچنان به عنوان میزبان اصلی میهمان ناخوانده کرونا در دنیا به شمار می رود.

براساس اطلاعات تارنمای ووردو میترز (worldometers.info) که به صورت لحظه ای آمار شمار مبتلایان و جانباختگان در گوشه و کنار دنیا را ثبت می نماید، روسیه، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با ثبت بیش از دو میلیون و 597 هزار، دو میلیون و 351 هزار، یک میلیون و 809 هزار، یک میلیون و 805 هزار و یک میلیون و 741 هزار مورد ابتلا، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارند.

تشدید محدودیت ها تابعی از فرایند صعودی شمار مبتلایان و جانباختگان

آلمان تا کنون با ثبت بیش از یک میلیون و 298 هزار مورد ابتلا به کووید-19 در صندلی ششمین کشور درگیر اروپایی قرار گرفته است. موسسه علمی روبرت کخ بامداد آدینه(21 آذر) اعلام نمود در شبانه روز گذشته 29 هزار و 875 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور گزارش شده که این آمار بالاترین میزان موارد روزانه از شروع شیوع همه گیری در آلمان است.

همچنین شمار جانباختگان کووید-19 در آلمان به بیش از 21 هزار نفر رسیده است.

به نوشته ال پائیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر مقرراتی شدیدتر مانند تعطیلی مدرسه ها و فروشگاه های کوچک قبل از ایام کریسمس اصرار می ورزد. اما بعضی از ایالت ها با تشدید مقررات موافق نیستند. با این حال نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که حدود 49 درصد شهفرایندان آلمانی بر این عقیده اند که محدودیت ها برای مهار کرونا در کشورشان باید تشدید گردد که تعداد آن ها 18 درصد بیشتر از هفته گذشته است.

لوتار ویلر رئیس انستیتو کخ آلمان روز پنج شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام نمود شرایط همه گیری مجددا در آلمان رو به وخامت است. وی تحولات کرونایی اخیر در کشورش را نگران نماینده دانست و گفت: همچنان افراد زیادی به کرونا مبتلا می شوند. در بعضی مناطق، بیمارستان ها به مرزهای ظرفیت مجاز خود رسیده اند. وی بر لزوم محدودیت های سختگیرانه تر برای مهار کرونا تاکید نمود و از شهفرایندان خواست در تعطیلات کریسمس به سفر نفرایند.

ویلر همچنین از افزایش دو برابری شیوع کرونا در خانه های سالمندان نسبت به موج اول کرونا در بهار اطلاع داد. این مقام بهداشتی آلمان مهار کرونا را تنها با یاری همه مردم امکان پذیر دانست.

انگلیس با ثبت 63 هزار و 506 مورد فوت در اثر ابتلا به ویروس کرونا به لحاظ شمار جانباختگان در صدر کشورهای اروپایی قرار گرفته است. مقامات بریتانیایی با مشاهده کاهش جزئی موارد ابتلا، مدت زمان قرنطینه فرد با آزمایش مثبت کووید-19 را از 14 روز به 10 روز تقلیل دادند. این قانون مسافران خارجی با تست مثبت کووید-19 را که به فرودگاه های انگلیس وارد می شوند نیز شامل می گردد.

دولت بریتانیا از دیروز (آدینه) جزایر قناری در اسپانیا را که از مقاصد گردشگری در این وقت سال است به فهرست کشورهایی که در بازگشت از آن باید قرنطینه شخصی شد، اضافه نمود.

مجلس چک نیز با تمدید شرایط اضطراری کرونایی در این کشور تا 23 دسامبر موافقت نموده است.

به گزارش تارنمای سوئیس اینفو، دولت سوئیس نیز در پی بالا رفتن سریع و شدید تعداد مبتلایان به بیماری کووید-19، از اعمال محدودیت های بیشتر اطلاع داد.

به این ترتیب از امروز شنبه (12 دسامبر) بعضی مشاغل و فعالیت ها از جمله رستوران ها، فروشگاه ها، موزه ها و کتابخانه ها در سوئیس از ساعت هفت بعد از ظهر تا شش صبح تعطیل می شوند. همچنین همه تجمع ها به استثنای مراسم مذهبی که با جمعیت کمتر از 50 نفر مجاز است، ممنوع می گردد. مقامات بهداشتی این کشور هشدار دادند در صورتی که شرایط بهتر نگردد مجبور هستند مقررات تعطیلی عمومی به اجرا بگذارند.

همچنین به گزارش خبرگزاری تاس، ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه، دیروز (آدینه) اعلام نمود که تعداد موارد فوت روزانه (پنج شنبه تا آدینه) کووید-19 در این کشور، 613 مورد افزایش یافت که این بیشترین میزان مرگ روزانه ناشی از ویروس کرونا در کل دوره شیوع بیماری همه گیر در روسیه است.

شرایط در سنت پترزبورگ و مسکو وخیم تر از سایر مناطق در این کشور است.

شمار جانباختگان ویروس کرونا در پرتغال نیز روز آدینه با ثبت 95 مورد جدید، رکورد تازه ای از شروع شیوع بیماری همه گیر در این کشور اروپایی محسوب می گردد.

به گزارش نشریه ال موندو، در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا، از روز دوشنبه مقررات منع رفت و آمد شبانه در مناطق وسیعی از پرتغال اعمال می گردد. آنتونیو کاستا نخست وزیر این کشور اعلام نمود که این تصمیم 121 منطقه از 308 شهر، از جمله لیسبون پایتخت و کلانشهر پورتو در شمال پرتغال را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این، مردم نباید در دو هفته آینده بین ساعت 13 تا 5 صبح خانه های خود را ترک نمایند.

بر اساس تازه ترین آمارها در پرتغال تا کنون بیش از 340 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و همچنین افزون بر پنج هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. پرتغال از جمله کشورهای اروپایی است که آمار مبتلایان و نیز شمار کسانی که در اثر ابتلا به کووید-19 در این کشور جان باخته اند به شکل چشمگیری از بعضی کشورها از جمله اسپانیا تنها همسایهٔ این کشور کمتر است.

ایتالیا هم برای مهار کرونا محدودیت های سفر گسترده ای را تا 6 ژانویه برای شهفرایندان مد نظر قرار داده است. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از 21 دسامبر تا 6 ژانویه (یکم تا هفدهم دی ماه) سفرها بین مناطق مختلف ایتالیا ممنوع است.

رقابت دولت ها برای واکسیناسیون کووید-19

خبر شروع واکسیناسیون کووید-19 در انگلیس هرچند هفته گذشته به تیتر اصلی اخبار کرونایی تبدیل شد اما واکنش آلرژیک دو نفر از دریافت نمایندگان واکسن فایزر سبب شد تا سازمان داروی بریتانیا اعلام نمود کسانی که سابقه حساسیت و آلرژی دارویی و غذایی دارند نباید از واکسن کرونای فایزر-بیون تک استفاده نمایند.

انگلیس از روز سه شنبه واکسیناسیون گسترده افراد سالمند و نیروهای کادر بهداشت و درمان را در برابر ویروس کرونا شروع نموده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آزمایشگاه آسترازنکا و روسیه نیز روز آدینه از آزمایش های مشترک بالینی با ترکیب دو واکسن علیه کرونا اطلاع دادند.

با وجود گذشت حدود یکسال سخت از شیوع ویروس ناشناخته کرونا در اسپانیا که از ماه های نخست ظهور در قاره اروپا، این کشور را تحت تاثیر گسترده قرار داده، تردیدها از دریافت واکسن کووید-19 در حالی افکار عمومی این کشور را به خود مشغول نموده است که پدرو سانچز نخست وزیر این کشور پیشتر از سازماندهی 13 هزار مرکز توزیع واکسیناسیون کووید-19 از ژانویه (دی ماه) 2021 میلادی اطلاع داد.

براساس مطالعات مرکز پژوهش های جامعه شناسی اسپانیا (CIS) درباره اعتماد مردم این کشور به واکسن کرونا، تنها 32 درصد از آنها گفته اند که در دریافت این واکسن به محض رسیدن آن به اسپانیا، درنگ نخواهند کرد.

به گزارش ال پائیس، نتایج یک نظرسنجی در آلمان نیز نشان می دهد که 43 درصد شهفرایندان این کشور می خواهند علیه کرونا واکسینه شوند. 50 درصد می خواهند منتظر بمانند و 7 درصد هم واکسن را کاملا رد می نمایند. 70 درصد از شهفرایندان هم مخالف واکسیناسیون اجباری هستند

فرانسیسکو راموس هماهنگ نماینده طرح ملی واکسیناسیون پرتغال نیز روز پنج شنبه در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی آر تی پی اعلام نمود بر اساس پیش بینی ها، نخستین محموله از واکسن فایزر در اوایل ماه ژانویه (دی ماه) وارد این کشور شده و در بازه زمانی ژانویه تا فوریه (بهمن- اسفند) فرآیند واکسیناسیون انجام خواهد شد.

به گفته راموس، در مرحله نخست، 950 هزار نفر از جمعیت 10 میلیون نفری پرتغال واکسن دریافت خواهند کرد؛ سپس در اواسط فوریه (بهمن- اسفند) دومین محموله از واکسن فایزر وارد کشور شده و مقامات بهداشتی نسبت به تایید و خرید واکسن مودرنا نیز تصمیم گیری خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت پرتغال، سالمندان، کادر بهداشت و درمان و مبتلایان به بیماری های پر خطر، گروه های دارای اولویت دریافت واکسن کووید-19 خواهند بود.

به رغم کوشش دولت ها برای دستیابی و تامین واکسن کرونا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با گلایه از بعضی کشورهای ثروتمند از حرکت به سمت ملی گرایی در فراوری و دسترسی واکسن با نهایت سرعت، لزوم رویکرد رهبران دنیای به مسئله واکسن به عنوان کالایی عمومی را یادآور شد.

خبر ناخوشایند اروپا در حوزه واکسیناسیون این که روزنامه دیلی میل روز چهارشنبه (19 آذر) نوشت: آژانس دارویی اروپا از حمله سایبری به اسناد این آژانس اطلاع داد. طبق گفته کارشناسان چنین اسنادی می تواند برای سایر کشورها و شرکت هایی که برای فراوری واکسن عجله دارند بسیار ارزشمند باشد.

پیامدهای مالی کرونا در قاره سبز

هر چند اخبار شروع واکسیناسیون ملی در کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری به گوش می رسد اما با این حال تاثیرات شیوع کرونا بر بخش های پائین دستی و اقشار عمدتا متوسط کشورهای جنوب اروپا از جمله پرتغال شدید بوده و می تواند مسائل اجتماعی حادی را برای این کشورها در آینده بوجود آورد. تاثیر کرونا بر صنایع فراوریی نیز بسیار عمیق بوده است و چه بسا منجر به از بین رفتن بخشی از طبقه مولد در اقتصاد این کشور خواهد شد.

وزرای اقتصاد فرانسه و آلمان در مصاحبه مشترکی درباره شمار روزافزون ورشکستگی شرکت ها پیامد بحران دراز مدت کرونا هشدار داده اند

به گزارش روز چهارشنبه رویترز، پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان اعلام نمود هر چقدر این بحران بیشتر به درازا بکشد ما با ورشکستگی های بیشتری سرو کار خواهیم داشت.

برونو لومور وزیر اقتصاد فرانسه نیز در مصاحبه مشترک با همتای آلمانی خود درباره شرایط موجود هشدار داده و گفت اکنون مرحله خطرناکی شروع شده است که در آن بخش های آسیب دیده مانند هتل ها، رستوران ها و بخش های فرهنگی و ورزشی احتیاج به حمایت ویژه ای دارند.

وزیر کار آلمان نیز تاکید نمود بحران کرونا به بزرگترین بحران مالی نسل ما تبدیل شده و حالا این مسئله مطرح است که از آسیب های دراز مدت به بازار کار آلمان جلوگیری گردد.

بحران مالی ناشی از کرونا به باشگاه های فوتبال در اسپانیا نیز آسیب زده است. این آسیب بیش از همه به دلیل عدم فروش بلیط مسابقات و از دست رفتن درآمد حاصل از آن بوده است. به جز این با لغو شدن مسابقات در وسط فصل حجم بدهی باشگاه های فوتبال بالاتر رفت و برای بعضی از آنان مسائل جدی پدید آورد.

با وجود پیامدهای مالی شیوع ویروس کرونا در قاره سبز، به گزارش فرانس 24، بانک مرکزی اروپا در بیانیه خود در خاتمه نشست فرانکفورت (10 دسامبر- 20 آذر) اعلام نمود هیأت مدیره بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت بسته یاری اضطراری پاندمی خود را 500 میلیارد یورو افزایش داده و به 1,850 میلیارد یورو برساند. همچنین تصمیم گرفته شد این برنامه خاتمه مارس 2022 تمدید گردد.

برنامه یاری کرونایی بانک مرکزی اروپا با هدف پایین نگاه داشتن هزینه های وام گیری برای اعضای اتحادیه اروپا و محافظت از آنها در مقابل پاندمی، از ماه آوریل شروع شد.

تحت این برنامه قرار است بانک مرکزی اروپا برای تزریق نقدینگی به بازار، حجم بزرگی از اوراق قرضه دولت ها را خریداری کند. بانک مرکزی اروپا همچنین نرخ بهره رفاینانس را 0.25 درصد، نرخ وام را 0.00 درصد و سپرده را منفی 0.5 درصد نگاه داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 706

به "خبرنگاران کرونا در اروپا؛ از کوشش برای واکسیناسیون تا بحران بهداشتی و مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در اروپا؛ از کوشش برای واکسیناسیون تا بحران بهداشتی و مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید