رای گیری بر سر چین، روسیه و عربستان برای ورود به شورای حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش اوج باور، انتظار می رود چین، روسیه و عربستان امروز (سه شنبه) در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شوند، اقدامی که صدای منتقدان را درآورده است.

رای گیری بر سر چین، روسیه و عربستان برای ورود به شورای حقوق بشر سازمان ملل

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این سه کشور در کنار کوبا، پاکستان و ازبکستان برای 15 کرسی در شورای 47 کشوری رقابت می نمایند و گمان می رود از حمایت کافی برای کسب رای برخوردار باشند.

منتقدان بر این باورند که انتخاب آنچه بدترین ناقضان حقوق بشری دنیا می نامند، ضربه ای سخت به انسجام این نهاد است که هم اکنون هم ضعیف است.

دیده بان حقوق بشر از کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله انگلیس و اتحادیه اروپا خواسته است به چین و عربستان رای ندهند. آنها همچنین با اشاره به اقدامات جنگی روسیه در سوریه گفتند این هم یک نامزد به شدت مشکل دار دیگر است.

کوبا و روسیه هیچ رقابتی در بلوک منطقه ای خودشان ندارند. رای گیری امروز به صورت رای مخفی انجام می گردد. در حالی که به لحاظ فنی آنها باید 97 رای مثبت بگیرند، اما در عمل انتخاب آنها کاملا قطعی است.

گروه منطقه ای آسیا تنها موردی است که رقابت در آن هست؛ پنج نامزد برای کسب چهار کرسی به رقابت می پردازند. اما چون چین، پاکستان و عربستان در سازمان ملل متحد به شدت قدرتمند هستند، تقریبا قطعی است که آنها هم انتخاب شوند.

در حالی که این شورا از مدت ها پیش مورد انتقاد سازمان های مردم نهاد قرار داشته و مقابل رقابت ها بر سر قدرت در سازمان ملل به شدت منفعل دیده می گردد، اما یکی از معدود راه های به جامانده برای رویارویی مستقیم با نظام هایی است که سرکوبگر خوانده می شوند.

هیلل نور، مدیر اجرایی گروه ناظر مستقر در ژنو موسوم به ان جی او یوان واچ با انتقاد از انتخاب چین هم چنین گفت: عربستان در سال 2019 تعداد 184 مورد اعدام داشته است. روسیه روزنامه نگاران را ترور و مخالفان را مسموم می نماید. کوبا هم یک کشور پلیسی است.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی گروه دموکراسی برای دنیا عرب اکنون که به یاد ترور جمال خاشقجی، مخالف سعودی شکل گرفته است، گفت: کاملا خجالت آور است که عربستان سعودی ممکن است به عنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب گردد، فقط به این دلیل که در یک منطقه خالی از رقابت برای منطقه آسیا شرکت می نماید. البته با توجه به اینکه هیچ انتخاباتی برای مشخص رهبران این کشور وجود ندارد، البته که این فرایند مناسب عربستان سعودی است اما مایه رسوایی شورای حقوق بشر است.

ولادیمیر کارا-مورزا، فعال اپوزیسیون روسیه هم در پیامی ویدیویی با اشاره به مسموم شدن الکسی ناوالنی و همچنین ترور بوریس نمتسف، از سیاستمدار اپوزیسیون روس در سال 2015 گفت: برای ما در جنبش دموکراسی روسیه... هنوز مایه تعجب است که نظام ولادیمیر پوتین حتی مجاز باشد برای یک کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رقابت کند، چه رسد به اینکه تقریبا قطعی باشد که سه شنبه بدون رقیب پیروز می گردد. ما امروز صدها زندانی سیاسی در روسیه داریم... دو دهه است که انتخابات آزاد و منصفانه نداشته ایم. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 608

به "رای گیری بر سر چین، روسیه و عربستان برای ورود به شورای حقوق بشر سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رای گیری بر سر چین، روسیه و عربستان برای ورود به شورای حقوق بشر سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید