شجیع: مردم تماشاگران ورزش شدند، ورزش عامل سکون شده است!

به گزارش اوج باور، نایب رئیس فدراسیون ورزش های همگانی گفت: ورزشی که قرار بود زمینه ساز سلامت و تندرستی مردم باشد، خود به عاملی برای سکون و ایستایی آنها تبدیل شده است.

شجیع: مردم تماشاگران ورزش شدند، ورزش عامل سکون شده است!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزش های همگانی، رضا شجیع در نشست نظریه پردازی فلسفه حق بر ورزش که به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مشارکت فدراسیون ورزش های همگانی برگزار گردید، گفت: سپهر تماشاگری ورزش از سپهر کنشگری آن پیشی گرفته و این چالش حاصل دو دهه کم توجهی ساختاری به موضوع ورزش همگانی است.

نایب رئیس فدراسیون ورزش های همگانی با تأکید بر ضرورت احقاق حق ورزشی مردم ایران گفت: متأسفانه مردم از طریق ورزش به تماشاگران ورزش تبدیل شدند و ورزشی که قرار بود زمینه ساز سلامت و تندرستی آنها باشد، خود به عاملی برای سکون و ایستایی آنها تبدیل شده و این حاصل بیش از دو دهه سیاستگذاری اشتباه و تمرکز نهادینه بر ورزش های قهرمانی و حرفه ای است.

وی در ادامه اضافه کرد: توجه انسان ها به سلامت جسمانی خود از آنجا که زمینه ساز سلامت نفس آنهاست حق الله محسوب شده و طبق احادیث اسلامی، انسان باید نسبت به ادای حق نفس خود که همانا طاعت خداوند است اقدام کند. از این منظر خوشحالیم که امروز از سوی استادان حوزوی؛ موضوع حق ورزش به رسمیت شناخته شده و از این منظر باید تایید این گزاره علمی و عقلی را به فال نیک گرفت.

شجیع در ادامه به رابطه حق ورزشی و توسعه یافتگی اشاره نمود و اضافه کرد: در حالی که در گذشته مدال آوری کشورها در المپیک یک ملاک عمده برای توسعه یافتگی آنها محسوب می شد، امروز مدال آ وری در کنار توجه به ارتقای سلامت عمومی است که به یک شاخص کلیدی توسعه یافتگی تبدیل شده است. مگر می گردد کشوری در ورزش قهرمانی و حرفه ای پیروز باشد ولی شاخص های چاقی و اضافه وزن ملی اش در شرایط هشدار باشد؟ بله می گردد؛ در جامعه ای که حق ورزشی مردم به خوبی ادا نشده است.

شجیع در پایان اضافه کرد: سرانه ورزش همگانی ایرانیان بسیار ناچیز است و با چنین بودجه ای نمی توان مدعی پیشگیری و تغییر پارادایم سلامت از درمان به سمت پیشگیری بود. به واقع هنوز نقش ملموس سرمایه گذاری در حوزه ورزش همگانی بر کاهش هزینه های درمان برای سیاستگذاران ملموس نشده و اگر هم شده تقاضا در حوزه های قهرمانی و حرفه ای ورزش به حدی است که امکان تجدیدنظر در این زمینه را سخت ساخته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 854

به "شجیع: مردم تماشاگران ورزش شدند، ورزش عامل سکون شده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شجیع: مردم تماشاگران ورزش شدند، ورزش عامل سکون شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید