علل و دلایل عفونت یا چرک گوش و راه های درمان آن

به گزارش اوج باور، التهاب و عفونت گوش داخلی به عنوان جدی ترین دلیل گوش درد بزرگسالان به شمار آمده و غالبا به عنوان یکی از عوارض عفونت ویروسی رخ می دهد و منجر به احساس ناخوشایند سرگیجه و تهوع می گردد.

علل و دلایل عفونت یا چرک گوش و راه های درمان آن
عفونت گوش به عنوان یکی از ده ها علت گوش درد بزرگسالان به شمار می آید که ضروری است در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان مناسب صورت گیرد تا عفونت گوش عوارضی برای گوش در پی نداشته باشد.

عفونت گوش بر اساس اینکه کدام منطقه از گوش را درگیر کند به سه نوع اصلی طبقه بندی می گردد که عبارتند از: عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی و عفونت گوش درونی

عفونت گوش خارجی

قسمتی از گوش شما که با چشم دیده می گردد و شامل لاله گوش، مجرای گوش و پرده گوش (پرده صماخ) است، گوش خارجی گفته می گردد.

اگر شما شناگر حرفه ای هستید یا اینکه صرفا هفته ای چند نوبت به استخر می روید، و یا حتی اگر شغلتان به گونه ای است که ذرات آلوده و میکروب در محیط اطرافتان زیاد است، خطر عفونت گوش خارجی با باکتری، ویروس یا قارچ برای شما احتمال دارد.

علائم عفونت گوش خارجی به این صورت است که شما در ابتدا از درد گوش یا اطراف گوش احساس ناخوشایند پیدا می کنید، ممکن است کمی صداها را ناواضح بشنوید، تب مختصری داشته باشید، لاله یا مجرای گوش تان آغاز به سوزش و خارش کند. برای حصول اطمینان از نبود مشکل جدی می توانید به وسیله ویزیت تلفنی با پزشک ارتباط برقرار کنید.

توصیه درمانی: اگر چه ممکن است در قدم اول خودتان در منزل دست به کار شوید و با استفاده از کمپرس گرم یا سرد و مصرف داروهای مسکن در کم کردن دردگوش کوشش کنید ولی توصیه ما این است که حتما به پزشک مراجعه نمایید تا ابتدا معاینه شده و سپس درمان مناسب به وسیله پزشک برای شما تجویز گردد.

علت درد در گوش خارجی چیست؟

مارپیچ گوش و لاله گوش جزو گوش خارجی هستند و بافت غضروفی دارند. این بخش ها می توانند به دلایل مختلف دچار عفونت یا التهاب شوند. این دلایل عبارتند از:

* عفونت پوست یا سلولیت؛

* آفتاب سوختگی؛

* ناراحتی های پوستی مزمن مانند درماتیت آتوپیک؛

* تروما. آسیب دیدگی لاله گوش در ورزش کشتی بسیار شایع است. ضربه های وارده در این ورزش می توانند باعث خون مردگی و آسیب بافت غضروفی شوند و درد شدید ایجاد نمایند. آسیب به گوش خارجی و تغییر شکل آن، به گوش گل کلمی یا گوش کشتی گیران معروف است؛

* گوش درد می تواند ناشی از عفونت یا آسیب کانال گوش باشد.

نحوه درمان گوش شناگر

* در بیشتر موارد قطره تجویزی پزشک در مدت 7 تا 10 روز باعث بهبود بیمار می گردد.

* این قطره ها محتوی آنتی بیوتیک هایی هستند که با عفونت ها مبارزه می نمایند. علاوه بر آن ممکن است این قطره ها محتوی استروئید نیز باشند که باعث کاهش التهاب و تورم می گردد.

* پس از ریختن قطره در گوش، بیمار باید به مدت 5 دقیقه سر خود را به سمت مخالف کج کند تا قطره در گوش وی باقی بماند و بیرون نریزد.

* اگر راستا کانال خیلی متورم بود، می توان گاز استریل را طوری در کانال گوش فرو برد تا قطره بتواند به مکان موردنظر برسد.

* گاهی ممکن است پزشک آنتی بیوتیک خوراکی برای بیمار تجویز کند. بعلاوه برای چند روز تا زمانی که عفونت کنترل گردد، برای بیمار داروهای مسکن تجویز کند.

* در طول مدت درمان باید کانال گوش خشک نگه داشته گردد. به این منظور استفاده از یک پنبه آغشته به وازلین در هنگام حمام، می تواند از ورود آب به گوش جلوگیری کند.

پیشگیری از گوش شناگر

در بیشتر موارد با جلوگیری از ورود آب و رطوبت به کانال گوش می توان از بروز اوتیت خارجی یا عارضه گوش شناگر پیشگیری کرد. برای پیشگیری از بروز این عارضه اقدامات زیر را انجام دهید:

* پس از استخر و حمام، گوش تان را به دقت خشک کنید؛

* با تکان دادن سر، آب اضافی را از گوش تان خارج کنید؛

* با یک سشوار و حرارت پایین از فاصله حداقل 30 سانتی متری گوش تان را خشک کنید؛

* در هنگام شنا کردن از گوش گیر بهره ببرید.

درد گوش خارجی می تواند ناشی از فرو کردن اجسام خارجی در کانال گوش باشد.

* برای پاک کردن گوش تان از اشیای نوک تیز مانند کلیپس کاغذ، سنجاق سر و ناخن استفاده نکنید. این کار ممکن است به پوست تان صدمه بزنند. معمولا گوش انسان خودبه خود تمیز می گردد و احتیاجی به وسائل تمیزنماینده مثل گوش پاک کن نیست. استفاده از این وسائل غیرضروری است و می تواند برای گوش مضر باشد. افرادی که گوش شان بیش از میزان جرم فراوری می نماید، می توانند برای زدودن آن با پزشک مشورت نمایند.

* اجسام یا حشرات خارجی می توانند باعث التهاب و درد گوش شوند. باید برای خارج کردن حشرات از گوش به پزشک مراجعه کرد.

عفونت گوش میانی

قسمتی از گوش شما که پشت پرده صماخ قرار گرفته است و شامل سه استخوان کوچک به نام های چکشی، سندانی و رکابی است را گوش میانی می گویند.

گوش میانی یکی از بخش های مهم گوش است که با بخش های مختلف بینی و حلق در ارتباط است. گوش میانی وظیفه مهم و اصلی جمع آوری صوت ها و انتقال آن ها به گوش داخلی را بر عهده دارد. اگر این بخش به عفونت و بیماری آلوده گردد باید مراقبت های ویژه را به عمل آورد؛ چرا که ممکن است اثرات جبران ناپذیری را در بر داشته باشد. عفونت گوش میانی بیشتر در بچه ها و در فصل های زمستان و بهار اتفاق می افتد.

عفونت گلو، حلق و یا سینوس ها (سینوزیت) اگر به موقع درمان نگردد ممکن است سبب حرکت میکروب ها به سمت گوش میانی و در نهایت عفونت گوش میانی گردد.

یک علت دیگر برای عفونت گوش میانی این است که هر وسیله ای که به دستتان می آید از قبیل چوب کبریت، کلید و سوییچ، سوزن سنجاق را وارد گوش می کنید تا جایی که آخر به پرده گوش آسیب می رسانید و قسمتی از پرده گوش تان را پاره می کنید، میکروب ها به گوش میانی می فرایند و عفونت تشکیل می گردد.

اگر شما درد گوش نسبتا شدید و ضربان دار در گوش به ویژه در هنگام استراحت و خواب دارید، همراه با درد گوش تب و لرز هم پیدا نموده اید، احساس می کنید شنوایی تان کم شده است و خروج ترشحات از گوش دارید، احتمال عفونت گوش میانی در شما وجود دارد.

توصیه درمانی: اینکه اگر از گوش درد رنج می برید، ما به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید به این علت است که تشخیص دادن اینکه عفونت در کدام قسمت گوش است برای شما غیر ممکن است. برای عفونت گوش میانی شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید و دستورات دارویی تجویز شده را صحیح و به موقع اجرا کنید تا بهبودی در اسرع وقت عایدتان گردد.

روش پیشگیری از عفونت گوش میانی در بچه ها

* کودک یا نوزادتان را در نزدیکی افرادی که سرماخوردگی یا مسائل تنفسی دارند قرار ندهید.

* وقتی که کودک تان به پشت خوابیده، با شیشه به او شیر ندهید.

* بچه های که در شش ماه اول تولد، شیر مادر می خورند کمتر در معرض عفونت های گوش قرار دارند.

* پس از شش ماهگی استفاده از پستانک را برای نوزادتان متوقف کنید.

* آن ها را در معرض دود سیگار قرار ندهید.

* می توانید با تزریق واکسن بیماری های رایج مانند آنفولانزا، از ابتلا به این عفونت پیشگیری کنید.

عفونت گوش درونی

گوش درونی یا داخلی در ارتباط با مغز واعصاب شنوایی است. التهاب و عفونت گوش داخلی به عنوان جدی ترین علت گوش درد بزرگسالان به شمار آمده و غالبا به عنوان یکی از عوارض عفونت ویروسی رخ می دهد و منجر به احساس ناخوشایند سرگیجه و تهوع می گردد.

اگر شما دچار عفونت گوش درونی شوید، نشانه هایی همانند دوران سر و عدم تعادل، احساس قریب الوقوع زمین خوردگی، سرگیجه ناگهانی و حالت تهوع و استفراغ را تجربه خواهید کرد.

توصیه درمانی: علائم ناخوشایند عفونت گوش درونی شما را چه بخواهید چه نخواهید به سمت پزشک می کشاند، به این علت که شدت علائم نسبتا شدیدتر از آن است که شما بخواهید در منزل دست به اقدامات درمانی خانگی بزنید. توصیه می کنیم در اسرع وقت حتما به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی این اصل اساسی را از قلم نیاندازید که عفونت گوش مهم ترین علت گوش درد بزرگسالان است که اگر به موقع تشخیص و درمان نگردد، ممکن است عارضه های متعددی ایجاد کند.

درمان عفونت پرده گوش

درمان عفونت های پرده گوش به یاری آنتی بیوتیک های خوراکی، قطره های حاوی آنتی بیوتیک و داروهای مسکن انجام می گردد.

راههای درمان عفونت گوش :

همه عفونت های گوش باکتریایی نیستند و به داروهای تجویزی احتیاج ندارند. در واقع ، شما می توانید با استفاده از روشهای درمانی مانند:

مسکنهای بدون نسخه

کمپرس سرد یا گرم

روغن زیتون

تمرینات گردن

زنجبیل

سیر

آب اکسیژنه

در اینجا 11 راه حل خانگی برای درمان عفونت گوش آورده شده است.

1. مسکن های بدون نسخه :

آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) برای کاهش درد ناشی از عفونت گوش به نام اوتیت حاد (AOM) داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن و استامینوفن را پیشنهاد می نماید.

آنها برای استفاده با یا بدون آنتی بیوتیک بی خطر هستند ، اما حتماً دستورالعمل های دوز مصرف را روی برچسب رعایت کنید. این داروها بعلاوه می توانند به کاهش تب یاری نمایند .

در خصوص دوز مناسب بچه ها ، با پزشک خود صحبت کنید.

2. کمپرس سرد یا گرم :

افراد معمولاً برای تسکین درد از بسته های یخ یا کمپرس گرم مانند یک پد گرمکن یا دستمال مرطوب استفاده می نمایند. همین کار را می توان برای درد گوش انجام داد. این روش برای بچه ها و بزرگسالان بی خطر است.

بسته یخ یا کمپرس گرم را روی گوش قرار دهید و بعد از 10 دقیقه کمپرس سرد و گرم را تغییر دهید. اگر گرما یا سرما را ترجیح می دهید ، می توانید فقط از یک کمپرس بهره ببرید.

3. روغن زیتون :

استفاده از روغن زیتون برای سردردها یک روش درمانی مردمی است. هیچ مدرک علمی محکمی وجود ندارد که ثابت کند قطره های روغن زیتون در کانال گوش شما می تواند درد گوش را تسکین دهد. اما مطابق آموزشگاه بچه ها آمریکا (AAP) ،ریختن چند قطره گرم روغن زیتون در گوش بی خطر است و می تواند تا حدودی مؤثر باشد .

هنوز هم خوب است که ابتدا درباره این روش با پزشک خود صحبت کنید ، مخصوصاً برای بچه ها. با استفاده از دماسنج مطمئن شوید که روغن زیتون از دمای بدن شما گرمتر نیست. این به شما یاری می نماید تا از سوزش گوش جلوگیری کنید.

4. قطره های طبیعی :

قطره های گوش طبیعی از عصاره های گیاهی تهیه می گردد. آنها را می توان در داروخانه ها یافت. یک مطالعه اولیه دریافت که قطره های حاوی عصاره های گیاهی می توانند به همان میزان یا حتی بیشتر از قطره های گوش موثر باشند.

5. بدون فشار بر گوش بخوابید :

بعضی از موقعیت های خواب باعث کاهش درد ناشی از عفونت گوش می شوند ، در حالی که بعضی از آنها می توانند به تسکین آن یاری نمایند. به سمت گوش آسیب دیده را نخوابید.بعلاوه با استفاده از بالش های اضافی می توانید سر خود بلند کنید. این بعلاوه می تواند به تخلیه سریعتر گوش یاری کند.

6. تمرینات گردن:

بعضی از درد گوش ها در اثر فشار در کانال گوش ایجاد می شوند . برای برطرف این فشار می توان از تمرینات خاصی در گردن استفاده کرد. تمرینات چرخش گردن بسیار مفید است.

برای انجام تمرینات چرخش گردن ، این مراحل را دنبال کنید:

* صاف روی زمین بنشینید.

* به آرامی گردن و سر خود را به سمت راست بچرخانید تا سرتان موازی با شانه باشد.

* سر خود را به سمت دیگری بچرخانید ، تا سرتان موازی با شانه چپ شما باشد.

* شانه های خود را بالا بکشید انگار که می خواهید گوش های خود را با شانه های خود بپوشانید.

* حرکات را به آرامی انجام دهید، سپس استراحت کنید.

* این کارها را اغلب در ساعات بیدار تکرار کنید.

7. زنجبیل :

زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی طبیعی است که می تواند به تسکین درد گوش یاری کند. آب زنجبیل یا روغن زنجبیل گرم شده را در اطراف کانال گوش خارجی خود بمالید. آن را مستقیماً داخل گوش قرار ندهید.

8 . سیر:

سیر هم خاصیت آنتی بیوتیکی و هم تسکین دهنده درد دارد. سیر خرد شده را برای چند دقیقه در روغن زیتون یا کنجد گرم خیس کنید. سیر را خارج نموده و روغن را درون کانال گوش بمالید.

9. پراکسید هیدروژن:

پراکسید هیدروژن سالهاست که به عنوان داروی طبیعی برای گوش درد استفاده می گردد. برای استفاده از این روش درمانی ، چند قطره پراکسید هیدروژن را در گوش آسیب دیده قرار بمالید. گوش خود را با آب تمیز و مقطر بشویید.

چه موقع از داروی خانگی بهره ببرید :

برترین درمان خانگی برای درد گوش به علت آن بستگی دارد. اگر پوسیدگی دندان علت باشد ، ممکن است تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه نکنید ، درد گوش شما بهبود نمی یابد. اما اگر عفونت گوش باشد ، استفاده از داروی طبیعی می تواند بیماری را درمان کند زیرا بدن شما با عفونت مبارزه می نماید.

بسیاری از عفونت های گوش به خودی خود در طی یک یا دو هفته پاک می شوند و علائم آن بعد از چند روز بهبود می یابد. حتماً در خصوص درد گوش کودک خود ، به متخصص کودک مراجعه کنید ، به ویژه اگر کودک زیر 2 سال داشته باشد.

اگر فرزند شما دچار تب شدید است ، یا اگر تب بیش از یک روز طول کشید ، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت چطور

سایت برنا

منبع: راسخون
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1239

به "علل و دلایل عفونت یا چرک گوش و راه های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و دلایل عفونت یا چرک گوش و راه های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید