قانون مشاغل سخت و زیان آور به نفع کارگر و کارفرما اصلاح شود

به گزارش اوج باور، قانون مشاغل سخت و زیان آور از جمله مباحث مطرح شده در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی بود. نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر شیوه و نحوه اجرای این قانون نه به سود کارگر است و نه کارفرما، بر لزوم اصلاح آن تأکید کرد.

قانون مشاغل سخت و زیان آور به نفع کارگر و کارفرما اصلاح شود

احمد پروین گفت: میزان سختی کار در معادن مختلف فرق می کند و بعضی از کارگران با رسیدن به سن بازنشستگی بر مبنای این قانون عملاً تمایلی برای بازنشستگی ندارند چون شرایط جسمی آنان در شرایط مطلوب است از طرف دیگر کارفرمایان نیز تمایلی به از دست دادن چنین نیروهای با تجربه ای ندارند.

وی گفت: سطح فناوری معادن در 20 سال اخیر تفاوت بسیار جدی کرده است و کار قابل مقایسه با قبل نیست لذا از این نظر قانون مشاغل سخت و زیان آور باید بازنگری شود.

نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اضافه نمود: درخواست داریم در بعضی مشاغل که واقعاً سخت است نقش حمایتی دولت بیشتر شود و در مشاغلی که آن میزان سختی را ندارد، الزامات بی فایده را به دوش کارگر و کارفرما نگذاریم.

وی گفت: اگر الزامات بی فایده بر دوش کارفرما گذاشته و موجب خستگی او شویم بی شک میل به توسعه و جذب نیروی کار بیشتر را در او از بین برده ایم که با هدف اشتغال زایی در تضاد است.

پروین گفت: در بعضی مشاغل معدنی به دلایلی متقاضی برای نیروی کار نداریم و ازاین جهت نیز نباید نیروی کار فعلی را زود از عرصه خارج کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود این شرایط پیشنهاد هایی را در سطح استانی و ملی مطرح کردیم اضافه نمود: پیشنهاد ما این است اگر در شغلی بعضی از شرایط به کارگر آسیب می رساند، کارفرما را توجیه کنیم که آن آسیب را کاهش دهد.

نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بیرجند مطرح نمود: اینکه کارگر را در معرض آسیب قرار دهیم و به خاطر این آسیب او را زود بازنشسته کنیم هنر نیست بلکه باید با تمهیداتی آسیب را از بین ببریم.

وی گفت: یکی از چالش های دیگر این است که وقتی مبالغ چهار درصد حق بیمه بعد از چند سال به کارفرما ابلاغ می شود، شرایط اقتصادی کارفرما در نظر گرفته نمی شود و ازاین جهت در جلسات کارشناسی پیشنهاد گشت این چهار درصد ماهیانه اخذ شود یا صندوق های بیمه گر وارد شوند و این خدمت را با شرایطی بر عهده بگیرند.

علیرضا محمدی، مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: کارفرمایان استان دستمزد واقعی کارگران زیرمجموعه را در بیمه تأمین اجتماعی لحاظ کنند در غیر این صورت بدهی زیادی به این سازمان خواهند داشت که آنها را دچار مشکل خواهد کرد.

وی درباره مسائل معدن کاران ناشی از قوانین و دستورالعمل های مشاغل سخت و زیان آور و راهکارهای خروج مشاغل سطح الارضی از شمول مشاغل سخت و زیان آور گفت: بر اساس فهرست هایی که از بعضی واحدهای تولیدی از جمله معادن دریافت شده بعضی واحدها بابت درج نکردن صحیح دستمزد دچار مشکل می شوند.

وی گفت: کارفرما نسبت به کارگری که استخدام می کند، تعهداتی را پذیرفته که باید به آن عمل کند در غیر این صورت حق وحقوق کارگر پایمال و ضایع می شود.

غلامرضا اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: کارهای سخت و زیان آور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.

وی اضافه نمود: کارفرمایان مکلف اند شاغلان در کارهای سخت و زیان آور را حداقل سالی یک بار به منظور آگاهی از فرایند سلامتی و تشخیص بهنگام بیماری و پیشگیری از فرسایش جسمی و روحی آنان از طریق مراکز بهداشتی و درمانی مورد معاینه قرار داده و نتیجه را در پفراینده های مربوط ضبط کنند و یک نسخه از آن را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهند.

اشرفی گفت: تغییر شغل بیمه شده که در معرض فرسایش جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان آور باشد بر اساس مقررات پیش بینی شده در قانون کار صورت می گیرد.

محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به ضرورت پذیرش محل اجرای طرح به عنوان وثیقه بانکی، گفت: عدم پذیرش محل اجرای طرح به عنوان وثیقه از طریق بانک ها در سال تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها، عین ضد تولید است و عدم پذیرش محل اجرای طرح توهین به تولیدکننده و بی ارزش تلقی کردن کار تولید است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1222

به "قانون مشاغل سخت و زیان آور به نفع کارگر و کارفرما اصلاح شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون مشاغل سخت و زیان آور به نفع کارگر و کارفرما اصلاح شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید