محیط زیست چشم انتظار رییس تازه

به گزارش اوج باور، سازمان محیط زیست این روزها در حالی منتظر معرفی سکان دار نو است که حال محیط زیست خوب نیست؛ آتش انزلی آرام نگرفته و تنش های آبی در بعضی منطقه ها شرایط شکننده ای را رقم زده است.

محیط زیست چشم انتظار رییس تازه

به گزارش خبرنگاران، معضلات زیست محیطی یکی از عظیمترین چالش ها در سطح دنیا به حساب می آیند از تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای تا سیل و آتش سوزی در جنگل ها. این شرایط توجه مردم و دولت های دنیا را بیش از پیش به محیط زیست و اهمیت آن جلب نموده است. ایران هم از این بحران های اقلیمی و زیست محیطی مستثنی نیست و شرایط چندان امیدوارنماینده نیست و کشور با چالش های متعددی از جمله خشکسالی، کمبود منابع آبی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، گرد و غبار، تخریب زیستگاه ها، تغییر کاربری اراضی، آتش سوزی جنگل ها و مراتع و ... دست و پنجه نرم می نماید.

چالش ها و بحران های جدی و متعدد محیط زیستب تاثیر مستقیمی بر تمام جنبه های اجتماعی، مالی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خشکسالی و تنش های آبی اشاره نمود که در ماه ها و سال های گذشته باعث وقوع حوادث و اعتراضاتی در بعضی منطقه ها و شهرها شده بود.

در حال حاضر و به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور 304 شهر در معرض تنش آبی 101و از میان آنها شهر در شرایط قرمز تامین آب قرار دارند و براساس آنچه عیسی کلانتری هم گفته بیش از 80 درصد تالاب های کشور فاقد آب هستند یا در شرایط بحرانی شدید به سر می برند و تالاب های جنوب کشور، دریاچه بختگان، جازموریان و گاوخونی قربانی ساخت سدها و توسعه بی رویه شده اند و ضروری است فکری اساسی در زمینه مدیریت منابع آب کشور و دیده شدن حق آبه زیست محیطی تالاب های تشنه - که مرگ تدریجی آن ها در حال رقم خوردن است - شود.

پدیده فرسایش خاک و پیغامدهای ناشی از آن هم مانعی اساسی در برابر توسعه کشور محسوب می شود، متاسفانه اندازه فرسایش خاک در ایران بالاتر از میانگین دنیای است، متخصصین اندازه میانه فرسایش ویژه کشور را از 16 تا 25 تن در هکتار در سال هم اعلام نموده اند. این در حالیست که میانگین آمار دنیای 6 تن است و در این میان آنچه موجب نگرانی بیشتر می شود این است که بدانیم برای تشکیل یک سانتیمتر خاک حداقل به 700 سال زمان احتیاج است.

فرو نشست زمین هم زنگ خطر دیگری است که کارشناسان از آن بمب ساعتی بیصدا نام برده اند. به گفته رییس سازمان نقشه برداری کشور از 31 استان کشور 29 استان در خطر پدیده فرونشست زمین قرار دارند و ضروری است مسوولان تصمیمات قاطع در این زمینه بگیرند، چرا که ایران در حال نشست است و اگر در بهره برداری از چاه ها، برداشت آب از سفره های زیر زمینی و مدیریت منابع آب تتازهنظری صورت نگیرد و جلوی این فرایند گرفته نشود، شاهد تخریب عظیم زیست محیطی خواهیم بود.

حوادث آتش سوزی جنگل ها و تالاب ها و ... هم موضوع مهمی است که در سال های اخیر بیش از پیش شاهد آن بوده ایم که باید مورد توجه جدی رییس سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرد. براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس و طبق آمار 20سال اخیر سازمان جنگل ها، 30 هزار فقره حریق در جنگل ها و مراتع کشور اتفاق افتاده که منجر به سوختن بیش از 280 هزار هکتار از سطح جنگل ها و مراتع در آتش شده است به عبارت دیگر ایران سالانه 14 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع خود را تنها در آتش سوزی ها از دست داده است و آنچه موجب نگرانی عمیق می شود، این است که بیش از 90 درصد این آتش سوزی ها به وسیله عامل انسانی اتفاق افتاده است.

علاوه بر آب و خاک و آتش، آلودگی هوا هم همچنان یک بحران جدی و نفس گیر است که به طور مستقیم بر سلامت مردم، آن هم در این شرایط کرونایی اثر می گذارد. به گفته متخصصان آلودگی هوا عامل مرگ زودرس سالانه بیش از 41 هزار نفر در کشور است.

البته اگر در گذشته تنها منابع آلاینده موتوری و ذرات معلق باعث آلودگی می شد، اما امروزه ریزگردها هم اضافه شده است .

آلودگی هوا محدود به فصل خاصی نیست اما بیش از هر زمانی در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان شدت می گیرد و مشکلاتی را برای هموطنان ایجاد می نمایند. اکنون فرصت زیادی تا شروع روزهای ابتدایی پاییز و وقوع پدیده وارونگی دما و در نهایت آلوده شدن هوای کلانشهرهای کشور باقی نمانده و ضروری است هرچه سریع تر تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست معین شود تا این سازمان برای روزهای آلوده پیش رو تمهیداتی بیندیشد.

علاوه بر چالش های فوق، محیط زیست ایران از کمبود نیروی انسانی، ضعف و سوءمدیریت، خلاهای قانونی و کمبود بودجه و ... در رنج است و حل آنها احتیاجمند عزم و همکاری ملی است. حفظ محیط زیست به اسم امانت الهی، یک مسئله کلیدی و جامع است و باید با تکیه بر دانش جامعه دانشگاهی، فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردمی و انتصاب مدیران متخصص و شجاع ، کوشش کرد تا علاوه بر حل بحران ها و چالش های موجود، از محیط زیست در برابر زیاده خواستار و سودجویان حفاظت و با متخلفان برخورد کرد و انتظار می رود دولت سیزدهم در زمینه معرفی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با سرعت بیشتری اقدام کند تا رییس تازه سازمان بتواند در اسرع وقت امور را در دست بگیرد و برنامه های بلند و کوتاه مدت را برای مقابله با چالش های پیش رو به ویژه خشکسالی تنظیم و ارائه و به سایر معضلات اساسی در حوزه محیط زیست رسیدگی کند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1117

به "محیط زیست چشم انتظار رییس تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط زیست چشم انتظار رییس تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید