همدان از جمله مقاصد سفرهای تابستانه به شمار میرود

به گزارش اوج باور، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، همدان از جمله مقاصد سفرهای تابستانه به شمار میرود.

همدان از جمله مقاصد سفرهای تابستانه به شمار میرود

به گفته علی مالمیر (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان)، همدان از جمله مقاصد سفرهای تابستانه به شمار میرود. از این رو، این روزها هتلهایش با ضریب اشغال حدود 40 درصد فعال هستند. در واقع، میتوان گفت سفرهای تابستانه بهتر از سفرهای بهاره بود، چرا که هتل های همدان در بهار با ضریب اشغال کمتر فعال بودند. البته الزاما تمام مسافران همدان، گردشگران تفریحی نیستند و بعضی از اقامت هتل های این استان به وسیله افرادی که برای ماموریت کاری سفر نموده اند، پر شده است.

مالمیر اضافه نمود: بیشتر مسافران همدان بصورت انفرادی و با ماشین های شخصی سفر می نمایند. در این میان این استان همچون سالهای گذشته میزبان مسافرانی از شهرهای جنوبی کشور بخصوص خوزستان است، چرا که همدان نسبت به شهرهای جنوبی که گرمسیر هستند، از آب و هوای خنکی برخوردار است. دراین میان طبیعتگردی بخصوص تماشا غار علیصدر مورد علاقه گردشگران همدان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان درخصوص احتمال آتش سوزی در تپه هگمتانه گفت: تپه هگمتانه حدود 35 هکتار وسعت دارد و هرساله علف های خشک روی آن می رویند و در تابستان به علت افزایش دما و بعضی سهل انگاری ها شاهد آتش سوزی در این منطقه هستیم. هرچند آتش سوزی ها به آثار تاریخی آسیب نمی رساند، چرا که در عمق حدود 4 متری قرار دارند، اما سعی برآن است تا جلوی وقوع آتش سوزی گرفته گردد. سال جاری با سمپاشی و چیدن بعضی از علف های خشک کوشش شده ریسک آتش سوزی کاهش یابد. تا به امروز هم شاهد وقوع آتش سوزی نبودیم و سیستم اطفای حریق را هم در منطقه مستقر نموده ایم.

به گفته او، موزه منطقه ای همدان هم با پیشرفت 53 درصدی شرایط خوبی دارد. ساخت مخزن تمام شد و تکمیل موزه در جریان است.

مالمیر درخصوص حفاری های غیرمجاز سوداگران آثار تاریخی گفت: تعامل خوبی بین یگان حفاظت میراث و نیروی انتظامی وجود دارد و آمار دستگیری هایمان بالاست. در شرایط مطلوبی بسر می بریم. کمتر پیش می آید که نتوانیم حفاران را دستگیر کنیم. با این وجود همواره شاهد حضور حفاران غیر مجاز هستیم. ضمن آنکه الزاما این حفاری ها در منطقه ها تاریخی و شناخته شده نیست، چرا که سوداگران اشیای عتیقه در بین خودشان به قول خودشان، نقشه های گنج و… دارند که ممکن است در هر جایی اتفاق بیافتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در پاسخ به این سئوال که بعضا اسم می گردد نقشه های گنج به وسیله مسئولان میراث فرهنگی در اداره کل های استان ها و شهرستان ها به سوداگران عتیقه فروخته می گردد، گفت: اصلا چنین مباحثی در حوزه میراث فرهنگی وجود ندارد. نقشه گنج و… جایگاهی در حوزه میراث ندارد. باستان شناسی علمی است که براساس یافته ها و کاوش و آثار موجود در مکان صحبت می نماید.

به گفته او، در همدان مواردی از جمله دستگاه زدن برای کشف گنج و نقشه گنج و… مطرح نیست. مالمیر درخصوص کاوش های باستان شناسی که برای فصول تازه در همدان در نظر گرفت شده، اذعان داشت: فصل 22 کاوش در تابستان گذشته انجام و منجر به کشف معماری متاخرتر از معماری اشکانی شد که احتیاج به پیگردی و کاوش را بیش از گذشته کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1066

به "همدان از جمله مقاصد سفرهای تابستانه به شمار میرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدان از جمله مقاصد سفرهای تابستانه به شمار میرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید