هیولای چندسرکرونا درموج پنجم به روایت آمار

به گزارش اوج باور، خبرنگاران: رد پای هیولای چند سر کرونا این بار در آمار ابتلا در ایران دیده شده است. بررسی هفتگی آمارها نشان میدهد تعداد مبتلایان 4.4 درصد افزایش پیدا کرده و این اتفاق به شاخه بستری ها هم سرایت کرده است!

هیولای چندسرکرونا درموج پنجم به روایت آمار

در اسطوره های یونان، هیدرا یک هیولای آبی چند سر به شکل مار بود که از ویژگی های خزندگان هم بهره می برد. طبق اساطیر یونانی، هر زمانی که کسی سر هیدرا را قطع می کرد، به جای سر بریده شده دو سر دیگر ایجاد می شد. نفس و خون این موجود افسانه ای بسیار مسموم کننده بوده و اگر کسی از مجاورت نفس او عبور می کرد کشته می شد.

این هیولای افسانه ای در اساطیر یونانی اکنون در قالب یک ویروس به سراسر دنیا حمله ور شده است. هر بار که موجی از این بیماری کنترل می شود موج دیگری به پا می خیزد که از موج قبل سهمگین تر بوده و رد خونینی را از خود بر جای می گذارد. آمارهای به جا مانده از این بیماری یا همان رد پاها افزایشی شده اند. درهمین راستا در حالی که تصور می شد طبق آمارها موج چهارم کرونا در ایران رو به خاموشی است اما آثار خیز موج دیگری از این ویروس در کشور به چشم می خورد.

به گزارش ، تعداد مجموع مبتلایان هفتگی کرونادر کشور بازهم از مرز 70 هزار نفر گذر کرده است. رشد هفتگی آمارها در ابتلا و بستری نشان از سرعت گرفتن مجدد تابستانی این ویروس داشته اما هنوز این شیوع اثر خود را بر متغیر فوت بروز نداده است.

فرایند ابتلا در ابتدای تابستان 1400

تعداد مبتلایان هفتگی کرونا در ایران در هفته اخیر برابر با 70 هزار و 423 نفر بوده که نسبت به همین موقعیت در هفته قبل خود 4.4 درصد افزایش پیدا کرده است. این دومین هفته متوالی ایست که در کشور شاهد رشد مثبت در آمارهای ابتلا هستیم.

در کنار این شاخص نسبت ابتلا به تعداد تستهای اخذ شده در کشور هم گویای قدرت شیوع این بیماری است. در همین رابطه در هفت روز گذشته 872 هزار و 460 تست از افراد گرفته شده که پاسخ 8.1 درصد از آنها مثبت بوده است. این رقم در یک ماه گذشته رکورد بالایی به تعداد می آید و براساس فرایند آن مشاهده می شود شاخص شدت شیوع در این هفته ها فرایندی افزایشی به خود گرفته است.

علاوه بر قدرت شیوع این بیماری در کشور تعداد بستریهای روزانه هم در این هفته فرایند صعودی داشته است. این در حالی است که متغیر بیماران تحت درمان همچنان نزولی بوده است.

فرایند صعودی نسبت بستری در ایران

شاخص بیماران تحت درمان اینگونه محاسبه می شود که اگر در هر مقطعی مجموع بهودی و فوت را از کل ابتلا کسر کنیم حاصل برابر با بیمارانی خواهد بود که اکنون تحت درمان قرار گرفته اند. این رقم با توجه به حد خوب بهبودی ها در هفته های اخیر راستای نزولی را به ثبت رسانده به طوری که در این هفته نسبت به مدت مشابه قبل 5.7 درصد کاهش پیدا کرده است. البته سرعت این کاهش هم طبق آمارها در حال کم شدن بوده و احتمال برخورد به کف وصعود دوباره در این آمارها نشان میدهد.

با این حال اما با همین فرایند نزولی در بیماران تحت درمان، نسبت بستری به بیماران مبتلا به کرونا در کشور به 3.3 درصد رسیده و نسبت به هفته قبل 0.3 واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

به عبارت دیگر در این هفته با وجود ثبت بستریهای روزانه در کمتر از هزار نفر اما درج آمارهای بالای بستری در روزهای دیگر سبب بالارفتن بستری ها دراین موقعیت شده و نسبت به قبل افراد بیشتری پس از ابتلا در بیمارستانها بستری می شوند.

آخرین شاخص، شرایط مرگ ومیر در کشور را نشان میدهد که هنوز متاثر از خیز های ثبت شده درشیوع این بیماری نبوده است. با این حال اما سطح ثبت شده در آن از تمام هفته های زمستانی شیوع کرونا در سال قبل بیشتر بوده است.

فاصله موج کرونا از مرگ ومیر هفتگی

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در هفته اخیر 842 نفر جام خود رابر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند که در مقایسه با هفته قبل 11 درصد کاهش داشته است. در راستای فعالیتها در خصوص مقابله با شیوع بیماری در هفته های قبل کاهش ابتلا و بستری موجب شد تا مرگ و میر کرونا در راستا نزولی قرار بگیرد.

اما با این حال هنوز از حد بیشتر آمارثبت شده در برخی هفته های زمستانی کشور 23 درصد بالاتر است.

در نهایت در اسطوره های یونانی آمده است هرکول اسطوره ای بود که توانست با هیولای هیدرا مبارزه کند و آن را از پای درآورد. هر سری که از این دیو چند سر می زد آن را با آتشی می سوزاند تا از رشد دوباره آن جلوگیری کند.

تعبیر این اسطوره در بیماری کرونا هم می تواند تکاپوی کادر درمان در جدال با این ویروس باشد. همانند این افسانه زمانی می توان از خیز دوباره و پرقدرت تر موجهای کرونایی جلوگیری کرد که موج های کرونایی را به تمام و کمال خاموش کرد. یعنی ابتلا را بیش از پیش مورد کنترل قرار داده و فوتی ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

در آخر گرز گران هرکول هم که سرجاودانه هیولا را در هم کوبید شاید همان واکسن هایی باشد که مرگ این ویروس را به ارمغان خواهد آورد!

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1069

به "هیولای چندسرکرونا درموج پنجم به روایت آمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیولای چندسرکرونا درموج پنجم به روایت آمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید