پیغام شفاهی پادشاه عربستان به امیر قطر خبرنگاران

به گزارش اوج باور، پیغام شفاهی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی توسط وزیر امور خارجه عربستان به امیر قطر منتقل شد.

پیغام شفاهی پادشاه عربستان به امیر قطر خبرنگاران

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور امروز پیغام شفاهی از ملک سلمان شاه سعودی دریافت کرد که مربوط به روابط بین دو کشور و راه های حمایت و تقویت آن است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این پیغام شفاهی توسط فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در ملاقات با امیر قطر که در دیوان امیری (دربار سلطنتی) این کشور برگزار گردید. خبرگزاری قطر در ارتباط با متن این پیغام نوشت که پیغام ملک سلمان درباره مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی بوده است.

این اولین سفر وزیر خارجه عربستان پس از توافق صلح که ژانویه گذشته در سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا عربستان منعقد شد، به دوحه است.

سفر وزیر امور خارجه عربستان یک روز پس از سفر وزیر امور خارجه دولت مستعفی و فراری یمن به دوحه انجام شد که کوشش دارد روابط دیپلماتیک با قطر را از سربگیرد.

دولت مورد حمایت عربستان در یمن دیروز (یکشنبه) از بازگشت روابط دیپلماتیک با قطر پس از قطع مناسبات سیاسی با این کشور در نیمه سال 2017 اطلاع داد، اما مقامات دوحه تا به امروز در این باره اظهارنظر رسمی ننموده اند.

وزارت خارجه دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن دیروز ادعا کرد که احمد عوض بن مبارک وزیر امور خارجه وی (مورد حمایت عربستان) و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در ملاقاتی در دوحه بر سر بازگشت رسمی روابط دیپلماتیک توافق کردند.

وزارت خارجه دولت مستعفی و فراری یمن در ادامه افزود که در جریان ملاقات یاد شده، بن مبارک، نامه منصور هادی رئیس جمهوری مورد حمایت عربستان در یمن را به تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تحویل داده است.

پیش از این یک منبع مطلع در دولت مستعفی و فراری یمن، از کوشش وزیر امور خارجه این دولت برای برقراری ارتباط دیپلماتیک با قطر اطلاع داده بود.

دولت مستعفی و فراری یمن به ریاست منصور هادی از ژوئن 2017 در پی محاصره دوحه توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر و به دلیل آنچه حمایت قطر از شبه نظامیان حوثی (جنبش انصارالله یمن) خواند، روابط خود با این کشور را قطع نموده بود.

با این حال به رغم گسست سیاسی با دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، در چارچوب طرح سازمان ملل برای یاری به مردم این کشور، قطر متعهد شد 70 میلیون دلار به یمن یاری کند.

معمر الریانی وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی منصور هادی اوایل سال جاری مدعی شد که قطر به دلیل روابط نزدیکش با ایران از حوثی ها (انصارالله) حمایت و پشتیبانی می نماید.

ناظران سیاسی منطقه معتقدند، کوشش اخیر دولت مستعفی و فراری یمن برای برقراری روابط با قطر پس از آن انجام می گردد که ریاض و دوحه روابط خود را از سرگرفتند و از سوی دیگر روابط نزدیک قطر با ایران و عربستان می تواند به این گروه در مذاکرات احتمالی بین انصارالله و دولت مستعفی یمن یاری کند.

این ناظران در عین حال با اشاره به باقی ماندن پاره ای اختلاف ها بین کشور های عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین و حتی عربستان (روابط با ترکیه و حمایت از اخوان المسلمین از سوی قطر) با دوحه معتقدند، قطر برای از سرگیری روابط با دولت مستعفی یمن شتاب زده عمل نخواهد کرد و در صورت پافشاری منصور هادی برای برقراری این روابط، دوحه شروطی خواهد داشت که دولت مستعفی و فراری یمن باید آن را بپذیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 833

به "پیغام شفاهی پادشاه عربستان به امیر قطر خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام شفاهی پادشاه عربستان به امیر قطر خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید