10 فایده ای که روغن نارگیل برای شما دارد

به گزارش اوج باور، روغن نارگیل روغن محبوبی ست. علت محبوبیت آن هم تعیین است. روغنی که برای پخت وپز مفید باشد، برای سلامتی مو خواص بی شماری داشته باشد، پوست را درخشان و زیبا کند و به علاوه همه این ویژگی ها، بوی بهشتی هم داشته باشد، معلوم است که محبوب می گردد. شاید کسی که برای اولین بار با نارگیل روبرو شد، فکرش را هم نمی کرد این حجم گرد و پرمویی که شبیه اسکلت سر انسان است، دارای روغنی با چنین مزایای شگفت انگیزی باشد.

10 فایده ای که روغن نارگیل برای شما دارد

اما آن شخص اشتباه می کرد! مزایای روغن نارگیل زیاد و شگفت انگیز است. ما در این مقاله از بلاگ خبرنگاران قصد داریم 10 مورد از مزایای روغن نارگیل را با شما به اشتراک بگذاریم. به علاوه، درباره روش استفاده از روغن نارگیل و عوارض احتمالی آن هم، مطالبی را با شما درمیان می گذاریم. پس برای آشنایی بیشتر با این روغن خوش طعم وبو، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

10 مورد از مزایای روغن نارگیل

همان طور که گفتیم، روغن نارگیل بسیار مفید است. در ادامه با ما باشید تا 10 مورد از مزایای روغن نارگیل را با هم مرور کنیم.

1. یاری به چربی سوزی

چربی های اشباع شده، به 3 زیرگروه تقسیم می شوند. هرکدام از این 3 زیرگروه، اثر متفاوتی در بدن شما دارند. این زیرگروه ها عبارت اند از: زنجیره بلند، زنجیره میانه و زنجیره کوتاه. روغن نارگیل، منبعی غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره میانه (MCTs) است. بعضی شواهد نشان می دهد که مصرف MCT ممکن است تعداد کالری هایی را که بدن شما می سوزاند افزایش دهد.

این اتفاق به کاهش وزن شما یاری می نماید. ازآن جایی که 65 درصد چربی های موجود در این روغن MCT است، ممکن است این روغن خواص چربی سوزی داشته باشد. البته مطالعات در این باره کامل نیست و به مطالعات و شواهد بیشتری احتیاج است. بهتر است این موضوع را هم در نظر داشته باشید که خود روغن نارگیل، کالری بالایی دارد و نباید در مقادیر زیاد مصرف گردد.

حتما بخوانید: مواد غذایی چربی سوز و تاثیرشان بر کاهش وزن

2. جذب سریع انرژی

دومین مورد از مزایای روغن نارگیل، جذب سریع انرژی ست. MCT های موجود در این روغن، منبعی از نوعی انرژی هستند که بدن شما می تواند آن را سریع تر از سایر انواع چربی های اشباع شده جذب و استفاده کند. آن ها مستقیما به کبد شما می فرایند و به منبع سریع انرژی تبدیل می شوند. MCT ها در محصولات تغذیه ورزشی به کار می فرایند. این برای ورزشکارانی که به منبعی از انرژی برای جذب و استفاده سریع احتیاج دارند، بسیار مناسب است.

3. اثرات ضد میکروبی

از دیگر مزایای روغن نارگیل، خواص ضد میکروبی و ضد قارچی آن است. این ویژگی به علت وجود اسیدلوریک در این روغن است. اسیدلوریک، یک اسید چرب است که حدود 50 درصد از MCT های موجود در این روغن را تشکیل می دهد. اسیدلوریک می تواند به عنوان یک عامل باکتری کشی عمل کند و بعضی از باکتری ها را از بین ببرد. بعلاوه ممکن است از رشد میکروارگانیسم هایی که برای گیاهان مضرند جلوگیری کند.

4. یاری به کاهش گرسنگی

یکی دیگر از ویژگی های جالب MCT ها، یاری به کاهش مصرف غذاست. این ممکن است به نحوه تجزیه آن ها مرتبط باشد. بخشی از MCT هایی که می خورید، در فرایندی تجزیه می شوند که مولکول هایی به نام کتون فراوری می نماید. کتون ها، با اثر مستقیم بر پیغام رسان های شیمیایی مغز یا تغییر سطح هورمون های گرسنگی، اشتها را کاهش می دهند.

این از دیگر مزایای روغن نارگیل محسوب می گردد.

5. کاهش تشنج

تحقیقات نشان می دهد MCT های موجود در روغن نارگیل، به کبد شما منتقل و به کتون تبدیل می شوند. مغز شما می تواند از کتون ها به عنوان منبع انرژی به جای گلوکز استفاده کند. این ویژگی، می تواند سبب کاهش تعداد تشنج ها گردد و این از دیگر مزایای روغن نارگیل است.

6. سلامت پوست

فواید روغن نارگیل برای پوست بی شمار است. بسیاری از افراد، از این روغن برای بهبود سلامت و ظاهر پوست خود استفاده می نمایند. مطالعات نشان می دهد که یکی از مزایای روغن نارگیل برای پوست، افزایش رطوبت پوست خشک است. بعلاوه این روغن، پوست شما را در برابر عوامل خارجی، مانند عوامل عفونی و مواد شیمیایی محافظت می نماید.

یک مطالعه نشان می دهد استفاده از 6 تا 8 قطره از این روغن روی دست ها در طول شب، از خشکی پوست جلوگیری می نماید.

حتما بخوانید: خواص گلیسیرین برای پوست و مو

7. محافظت از مو

فواید روغن نارگیل برای مو آن قدر پرآوازه است که حتما درباره آن شنیده اید. یک مطالعه نشان می دهد این روغن عمیقا به تارهای مو نفوذ می نماید. همین ویژگی سبب می گردد انعطاف پذیری و قدرت مو، افزایش چشمگیری پیدا کند. بعلاوه این روغن، تارهای مو را تغذیه می نماید و از شکستگی آن ها جلوگیری می نماید.

8. بهبود سلامت دهان

روغن کشیِ دهان با روغن خوش بوی نارگیل، یک شیوه شستشوی دهان برای حفظ بهداشت آن است. در این شیوه، شما باید روغن را مانند دهان شویه در دهان خود بچرخانید. اسیدلوریک موجود در این روغن، با بزاق دهان واکنش نشان می دهد و ماده ای شبیه به صابون ایجاد می نماید. این ماده به کاهش تجمع پلاک دندانی و التهاب لثه یاری می نماید.

9. کاهش علائم بیماری آلزایمر

از دیگر مزایای روغن نارگیل یاری به کاهش علائم بیماری آلزایمر است. بیماری آلزایمر، شایع ترین بیماری زوال عقل است. این شرایط، توانایی مغز شما را در استفاده از گلوکز برای مصرف انرژی کاهش می دهد. محققان بر این باورند که کتون ها می توانند با ارائه یک منبع انرژی جایگزین برای سلول های مغز، علائم اولیه بیماری آلزایمر خفیف تا میانه را خنثی نمایند.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، روغن نارگیل می تواند کتون فراوری کند. به همین علت استفاده از این روغن، برای کاهش علائم بیماری آلزایمر مفید است.

10. آنتی اکسیدان ها

در آخرین مورد از مزایای روغن نارگیل، می توانیم به آنتی اکسیدان های موجود در آن اشاره کنیم. این روغن، سرشار از آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن مولکول های آسیب رسان که با نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند یاری می نماید. این مزیت به نوبه خود به دفع چندین بیماری مزمن می پردازد. بعضی از انواع آنتی اکسیدان های موجود در این روغن عبارت اند از:

  • توکوفرول ها
  • توکوترینول ها
  • فیتواسترول ها
  • فلاونوئیدها
  • پلی فنول ها

این آنتی اکسیدان ها، اثرات ضدالتهابی و محافظتی از مغز دارند. بعلاوه یک مطالعه، نقش احتمالی اسیدلوریک MCT موجود در این روغن را در کاهش عوارض دیابت نوع دوم نشان می دهد.

عوارض جانبی احتمالی

بعضی شواهد نشان می دهند که روغن نارگیل می تواند برای سلامت قلب مفید باشد؛ زیرا ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد و سبب افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) گردد. با این حال، شواهد در خصوص اثرات این روغن بر سطح کلسترول خون متناقض است؛ زیرا تحقیقاتی نشان داده اند که روغن نارگیل ممکن است به طور قابل توجهی سطح کلسترول بد را افزایش دهد.

این موضوع می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. یک شرح احتمالی برای نتایج متناقض، می تواند روش های متفاوت بین این مطالعات باشد. بعضی مطالعات، اثرات این روغن را با سایر منابع چربی های گیاهی اشباع شده مقایسه می نمایند. درحالی که بعضی دیگر، آن را با چربی های حیوانی اشباع شده مانند کره مقایسه می نمایند.

این روغن در مقایسه با چربی های گیاهی، سطح کلسترول بد را به مقدار بیشتری افزایش می دهد. درحالی که این سطح در مقایسه با کره کم تر است. درنتیجه روغن نارگیل، با همه مزایایی که دارد، می تواند عوارضی هم داشته باشد. پس برترین توصیه این است که آن را مصرف کنید، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. با رعایت اعتدال، می توانید از مزایای روغن نارگیل برترین بهره را ببرید.

حتما بخوانید: نحوه کاهش کلسترول بد با رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی

روش استفاده از روغن نارگیل

راه های مختلفی برای گنجاندن روغن نارگیل در رژیم غذایی وجود دارد. در این جا ما چند روش استفاده از این روغن را با شما به اشتراک می گذاریم.

· روش استفاده از روغن نارگیل در پخت وپز

این روغن برای پخت وپز با حرارت میانه مناسب است. تقریبا 90 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، از چربی های اشباع شده تشکیل شده اند. این ویژگی، باعث می گردد این روغن در دمای اتاق نیمه جامد باشد. به همین علت برای استفاده در سس ها ایده آل نیست؛ اما برای پخت وپز گزینه بسیار مناسبی ست.

· روش استفاده از روغن نارگیل در دستورالعمل غذاها

روغن نارگیل را می توان جایگزین روغن یا کره در بیشتر دستورالعمل ها کرد. توجه داشته باشید که قبل از افزودن این روغن به موادی مانند تخم مرغ و شیر، آن ها باید به دمای اتاق رسیده باشند. در غیر این صورت، ترکیب شما گلوله گلوله می گردد. بعلاوه می توانید این روغن را ذوب و از آن در اسموتی ها و شیک های پروتئینی بهره ببرید.

· روش استفاده از روغن نارگیل در قهوه یا چای

در نوع دیگری از روش استفاده از روغن نارگیل، می توانید آن را به قهوه یا چای اضافه کنید. برای این منظور مقدار کمی از این روغن (حدود 1 یا 2 قاشق چای خوری) را به قهوه یا چای خود اضافه کنید و هم بزنید.

جمع بندی مقاله در چند خط کوتاه

در این مقاله درباره مزایای روغن نارگیل، روش استفاده از روغن نارگیل و بعلاوه مضراتی که استفاده زیاد این روغن می تواند داشته باشد صحبت کردیم. اگر تا به امروز هیچ استفاده ای از این روغن نمی نموده اید، اکنون بهتر است این روغن شگفت انگیز را وارد زندگی خود کنید. روغن نارگیل هم بوی بهشتی به خانه شما می آورد، هم رنگ سلامتی را به بدن، پوست و موی شما می پاشد.

اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از مقدار آن، ممکن است به ضررتان تمام گردد. پس در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1401

به "10 فایده ای که روغن نارگیل برای شما دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فایده ای که روغن نارگیل برای شما دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید