3 نکته مهم که باید برای خرید طناب ورزشی در نظر بگیرید

به گزارش اوج باور، وقتی نوبت به خرید طناب و لوازم ورزشی می رسد، باید با توجه به محدوده قیمتی مورد نظرتان برترین و مناسب ترین انتخاب را انجام دهید. طناب ورزشی هم از این قاعده مستثنی نیست و انتخاب یک طناب مناسب می تواند به شما یاری کند تا از تمرینات بهتر نتیجه بگیرید و احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهید.

3 نکته مهم که باید برای خرید طناب ورزشی در نظر بگیرید

در این مقاله ویژگی های طناب ورزشی را آنالیز می کنیم و شرح می دهیم که چگونه بر اساس ویژگی های فردی و اهداف ورزشی یک طناب مناسب انتخاب کنید.

آنالیز انواع طناب های ورزشی

طناب ها تنوع بسیار زیادی از نظر رنگ، جنس، وزن و کاربرد دارند. قبل از خرید طناب ضروری است که انواع طناب و تفاوت آن ها را با یکدیگر بشناسید.

طناب ورزشی پارچه ای

طناب های پارچه ای ارزان ترین و مناسب ترین طناب ورزشی برای همه اعضای خانواده و بعلاوه برترین گزینه برای تازه کارها هستند. مهم ترین مزیت طناب های پارچه ای جنس نرم و لطیف آن ها است؛ اگر فرد تمرین را اشتباه انجام دهد و طناب به بدن او برخورد کند، درد آزاردهنده ای را تجربه نمی نماید. البته پس از مدتی تمرین و کسب مهارت بیشتر در طناب زنی، معمولاً افراد طناب های پارچه ای را کنار می گذارند و طناب های حرفه ای تری خریداری می نمایند.

جنس: معمولاً از جنس پنبه، نایلون یا پلی استر هستند و برای جلوگیری از گره خوردن به شکل بافته شده فراوری می شوند. بیشتر طناب های پارچه ای دسته های پلاستیکی یا چوبی دارند.

وزن: اگرچه طناب های پارچه ای طراحی های مختلفی دارند اما جزو طناب های سبک هستند و هنگام چرخش وزن زیادی نخواهند داشت.

مقاومت در برابر سایش: بهتر است از طناب های پارچه ای در فضای باز و فاقد کف پوش استفاده نکنید چرا که در اثر سایش مکرر با زمین بافته های طناب از هم باز می شوند.

طناب ورزشی مهره دار

به احتمال زیاد در بین گزینه هایی که در این مقاله آنالیز می شوند، طناب های مهره دار سرگرم نماینده ترین و ارزان ترین انتخاب برای خرید طناب هستند. اگر طناب زنی بخشی از برنامه سرگرمیی شما است، طناب مهره دار انتخابی مناسب و حتی ایده آل است اما اگر طناب زنی بخشی از برنامه ورزشی شما است، طناب مهره دار را انتخاب نکنید.

جنس: طناب مهره دار شامل تعدادی مهره پلاستیکی است که یک طناب نازک از جنس پارچه یا PVC از بین آن ها رد شده است. این مهره های پلاستیکی معمولاً در چند رنگ فراوری می شوند تا در کنار هم ظاهری مجذوب کننده تر داشته باشند.

وزن: از آن جا که وزن طناب مهره دار بین مهره ها توزیع می گردد، این طناب مانند طناب پارچه ای نمی چرخد و ممکن است کار با آن چندان راحت نباشد.

مقاومت در برابر سایش: اگر در فضای باز و فاقد کف پوش طناب می زنید اما این کار را برای سرگرمی انجام می دهید و طناب زدن شما خیلی طول نمی کشد، استفاده از طناب های مهره دار می تواند سرگرم نماینده باشد. اگر می خواهید تمرینات مداوم و شدید در فضای باز انجام دهید، توصیه می کنیم از طناب های مهره دار استفاده نکنید. در فضای باز و فاقد کف پوش، طناب های مهره دار تنها برای تازه کارها یا برای طناب زنی به روش double dutch مناسب هستند.

طناب ورزشی سرعتی (سبک)

طناب های سرعتی طناب های استانداردی هستند که همگی می توانند از آن ها در تمرینات ورزشی استفاده نمایند. افراد با هر سطحی از مهارت و آمادگی جسمانی می توانند با طناب های سرعتی تمرین نمایند؛ از تازه کارهایی که به طناب های پارچه ای عادت نموده اند گرفته تا ورزشکارانی که حرفه ای طناب می زنند.

البته این طناب ها برای ارتقای سرعت و مهارت در طناب زنی و بالا بردن سطح آمادگی جسمانی بهتر هستند.

جنس: طناب های ورزشی سرعتی با جنس های مختلفی فراوری می شوند و طراحی های متفاوتی دارند اما همگی آن ها نازک و سبک هستند. طول برخی از این طناب ها قابل تنظیم است که توصیه می کنیم هنگام خرید به این مزیت توجه کنید. بعلاوه طناب های سرعتی که از جنس PVC هستند بیشتر گره می خورند و هنگام خرید باید این نکته را هم در نظر بگیرید.

وزن: طناب های سرعتی به قدری نازک و سبک هستند که بتوانند هنگام چرخش بیشترین سرعت ممکن را داشته باشند و شرایط را برای طناب زنی سریع فراهم نمایند. از آن جا که با طناب های سرعتی می توان بیشترین تعداد در دقیقه طناب زنی کرد، معمولاً ورزشکاران حرفه ای برای افزایش شدت تمرینات از این طناب ها استفاده می نمایند.

مقاومت در برابر سایش: اینکه می توانید در فضای باز و فاقد کف پوش از طناب های سرعتی بهره ببرید یا نه، به جنس طناب و مقدار استفاده شما بستگی دارد. اگر طناب سرعتی از جنس PVC خریداری نموده اید، بهتر است در فضای بسته و دارای کف پوش از آن بهره ببرید چرا که بر اثر سایش مکرر با زمین فاقد کف پوش به سرعت فرسوده می گردد.

طناب ورزشی فلکس بادی مدل M2047

290,000

275,500

تومان

طناب ورزشی تناسب اندام تن زیب مدل Adjustable

34,000

32,300

تومان

خرید برترین طناب های سرعتی

مشاهده همه

طناب ورزشی قدرتی (سنگین)

اگر می خواهید شدت تمرینات هوازی خود را افزایش دهید یا در پی افزایش کالری سوزی هستید، می توانید از طناب های قدرتی بهره ببرید. بعلاوه برای ارتقای سطح آمادگی جسمانی، افزایش استقامت و تقویت عضلات هم طناب های قدرتی ایده آل هستند.

جنس: معمولاً طناب های قدرتی برای اینکه وزن بیشتری داشته باشند از پارچه های نایلونی ضخیم تر فراوری می شوند و به همین علت بادوام تر هستند.

وزن: در طناب های ورزشی قدرتی یا دسته ها وزن بیشتری دارند یا خود طناب سنگین تر است. وزن این طناب ها فرق دارد اما معمولاً از 900 گرم بیشتر نخواهد بود. شاید این وزن چندان زیاد به نظر نرسد اما هنگام پرش و چرخاندن طناب آن هم در یک تمرین طولانی به تدریج خودش را نشان می دهد.

مقاومت در برابر سایش: از آن جا که طناب های قدرتی پوشش بادوام تری نسبت به سایر طناب های ورزشی دارند، می توانید از این طناب ها در فضای باز و فاقد کف پوش بهره ببرید. البته به علت سنگین تر بودن طناب، برخورد طناب با زمین شدیدتر خواهد بود.

طناب ورزشی مدل 4701

904,450

تومان

طناب ورزشی هوشمند مدل A518

690,000

تومان

خرید برترین طناب های قدرتی

مشاهده همه

طناب ورزشی فلزی

طناب های فلزی برای تمرینات شدید و پرش های دوگانه ایدئال هستند. طناب های فلزی ظاهر مجذوب کننده تری دارند و شاید در نگاه اول آن ها را انتخاب کنید اما این طناب ها برای تازه کارها مناسب نیستند. طناب های فلزی برای طناب زنی سریع طراحی شده اند. اگر کاملاً مطمئن نیستید که بتوانید در هر بار تمرین طناب زنی حداقل 25 پرش را تکرار کنید، بهتر است پس از اینکه مهارت کافی پیدا کردید طناب فلزی را انتخاب کنید.

جنس: طناب فلزی در واقع یک طناب فولادی باریک و بسیار متراکم است که در بسیاری از نمونه ها یک پوشش پلاستیکی دارد. اگر در تمرینات دچار اشتباه بشوید، برخورد این طناب ها به بدن بسیار دردناک خواهد بود.

وزن: وزن طناب های فلزی به ضخامت آن ها بستگی دارد و هر چه ضخامت طناب بیشتر باشد، طناب سنگین تر و تمرین با آن راحت تر است. اگر تجربه کافی در طناب زنی ندارید و می خواهید طناب فلزی بخرید، طناب های ضخیم تر را انتخاب کنید.

مقاومت در برابر سایش: با توجه به سرعت نسبتاً زیادی که معمولاً در طناب زنی خواهید داشت، ایده خوبی است که از طناب های فلزی در فضای باز و فاقد کف پوش استفاده نکنید. سایش مکرر با زمین فاقد کف پوش به پوشش پلاستیکی طناب های فلزی آسیب می رساند. البته اگر در فضای باز و دارای کف پوش لاستیکی یا در سالن های ورزشی با کف پوش پارکت طناب می زنید، طناب فلزی گزینه مناسبی است.

ویژگی های یک طناب ورزشی مناسب

در واقع همه چیز به هدف شما از طناب زدن بستگی دارد. با وجود اینکه طناب یکی از لوازم ورزشی نسبتاً ساده است اما انواع مختلفی دارد. بنابراین، ضروری است که درباره سطح مهارت خودتان در طناب زنی واقع بین باشید و هدفتان از طناب زنی را معین کنید. آنالیز ویژگی هایی که باعث تمایز طناب های ورزشی می گردد به شما یاری می نماید تا طناب مناسب برای خودتان را انتخاب کنید. برای خرید طناب به این عوامل توجه کنید.

1. جنس طناب

هنگام انتخاب و خرید طناب مناسب برای خودتان، بسیار مهم است که جنس طناب را از نظر ضخامت و وزن آنالیز کنید. طناب های ضخیم اما سبک مانند طناب های PVC هنگام چرخش سرعت کمتری خواهند داشت و طناب های باریک اما سنگین مانند طناب های فلزی با روکش پلاستیکی هنگام چرخش سرعت بیشتری پیدا می نمایند. بنابراین، طناب های PVC و پارچه ای برترین انتخاب برای تازه کارها هستند.

2. وزن طناب

برای انتخاب و خرید طناب مناسب، در نظر گرفتن وزن طناب بسیار مهم است و به ویژه زمانی که می خواهید برای تازه کارها طناب بخرید یا می خواهید تمرینات سنگین انجام دهید اهمیت آن دوچندان می گردد. برای کسانی که مهارت کافی در طناب زنی ندارند و کم تجربه هستند، استفاده از طناب های بسیار سنگین باعث می گردد تا هنگام اشتباه در انجام دادن تمرینات، برخورد ناگهانی طناب به بدنشان دردناک تر باشد. افراد باتجربه که مهارت کافی در طناب زنی دارند می توانند طناب هایی با وزن بیشتر را انتخاب نمایند.

3. مقاومت طناب در برابر سایش

اینکه در چه مکانی می خواهید از طناب ورزشی بهره ببرید، معیار دیگری است که باید آن را هنگام انتخاب در نظر بگیرید. مقاومت طناب در برابر سایش به شرایط زمین و جنس کف پوش بستگی دارد و بر این اساس طناب ها مقاومت های متفاوتی خواهند داشت. اگر می خواهید در فضای باز و فاقد کف پوش طناب بزنید، رعایت این مورد اهمیت بیشتری خواهد داشت و باید طنابی را انتخاب کنید که در اثر سایش های مکرر خیلی سریع فرسوده نگردد.

انتخاب طناب ورزشی بر اساس نوع و مکان تمرینات

  • اگر می خواهید طناب زنی را آغاز کنید یا به تازگی طناب زنی را آغاز نموده اید و هفته ای یک یا دو بار طناب می زنید، یک طناب ورزشی پارچه ای انتخاب کنید. البته طناب هایی از جنس PVC که ضخامت بیشتری دارند و طناب های مهره دار هم گزینه مناسبی برای تازه کارها هستند.
  • برای دو تا چهار بار تمرین در هفته، باید طناب بهتری انتخاب کنید که به خوبی چرخش داشته باشد. به طراحی محل اتصال طناب به دسته ها دقت کنید. یک طناب فلزی ضخیم تر می تواند انتخاب خوبی باشد.
  • برای بیش از چهار بار تمرین در هفته یا برای افزایش شدت تمرینات، یک طناب ورزشی قدرتی با دسته های وزن دار بخرید. این انتخاب به شما یاری می نماید تا تمرینات هوازی و قدرتی را به صورت همزمان انجام دهید. بعلاوه اگر طناب زنی تمرین اصلی شما است، برترین انتخاب طناب قدرتی است.
  • اگر برای شما طناب زنی بخشی از تمرینات فانکشنال یا تمرینات رزمی است، طناب های فلزی را انتخاب کنید.
  • اگر در فضای باز و فاقد کف پوش طناب می زنید، باید از طناب های قدرتی که روکش PVC دارند یا طناب های فلزی ضخیم تر بهره ببرید.
  • اگر در پی اجرای نمایش طناب زنی هستید، برترین گزینه یک طناب مهره دار رنگارنگ است.
  • اگر در فضای باز و در آب وهوای مرطوب تمرین می کنید، استفاده از طناب های پارچه ای و طناب هایی با دسته های چوبی توصیه نمی گردد. به طور کلی، هنگام انتخاب طناب به کیفیت و طراحی دسته ها دقت کنید و دسته های راحت تر و بادوام تر را انتخاب کنید.

با در نظر گرفتن نکاتی که در خصوص خرید طناب گفتیم، می توانید برترین طناب را با توجه به شرایطی که دارید انتخاب کنید و از ورزش کردن با آن لذت ببرید.

منبع: Decathlon

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1527

به "3 نکته مهم که باید برای خرید طناب ورزشی در نظر بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 نکته مهم که باید برای خرید طناب ورزشی در نظر بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید