آیا می توان پیش از عمل جراحی غذا خورد؟

به گزارش اوج باور، به گفته متخصصان جراحی چند ساعت پیش از انجام بعضی عمل های جراحی خوردن و آشامیدن مجاز نیست.

آیا می توان پیش از عمل جراحی غذا خورد؟

به گزارش خبرنگار به نقل از ان اچ اس، عمل های جراحی انواع مختلفی دارند. بعضی از آن ها به صورت سرپایی انجام می گردد، بعضی دیگر نیازمند بیهوشی موضعی است، و در بعضی دیگر فرد به طور کامل بیهوش می گردد. اما سوال رایجی که همیشه بیماران می پرسند این است که آیا می توان پیش از عمل جراحی مواد غذایی مصرف کرد و یا آب نوشید؟

به طور معمول پیش از آنکه بیمار به اتاق عمل برده گردد مسئول بیهوشی مواردی همانند اجازه برای خوردن و آشامیدن، غذا هایی که فرد مجاز به مصرف است، و هم چه زمانی پیش از عمل فرد دیگر نباید چیزی مصرف کند را به او شرح می دهد.

عمل های جراحی را می توان براساس نوع بیهوشی دسته بندی کرد که شامل بی حسی موضعی و بیهوشی کامل می گردد. به طور معمول پیش از عمل های جراحی که به صورت بیهوشی کامل انجام می گردد بیمار اجازه خوردن و آشامیدن پیش از عمل را ندارد. این امر بدان علت است که در بیهوشی کامل به طور موقت رفلاکس های طبیعی بدن و دستگاه گوارش متوقف می گردد.

اگر در این حالت معده بیمار پر باشد خطر استفراغ و یا بالا آمدن غذا در گلو وجود دارد. در این صورت، ممکن است غذا به راحتی وارد ریه ها و مجاری هوایی شده و اگر بیمار از خفگی نجات یابد، دستکم به دستگاه تنفسی او آسیب وارد گردد.

میزان زمانی که فرد پیش از عمل جراحی نباید مواد غذایی مصرف کند ارتباط مستقیمی با نوع عمل دارد. به طور معمول 6 ساعت قبل از عمل باید فرد غذا نخورد و 2 ساعت پیش از عمل هم مصرف مایعات ممنوع است. بعلاوه جویدن آدامس شامل آدامس های نیکوتین دار هم پیش از عمل جراحی مجاز نیست.

بعضی مایعات هم مانند شیر، چای، و قهوه پیش از عمل جراحی نباید مصرف شوند. بالا آوردن این مایعات در اتاق عمل و ورود آن ها به ریه ها می تواند آسیب جدی به دستگاه تنفسی وارد کند. با این حال، بچه ها شیرخوار می توانند 4 ساعت پیش از عمل جراحی از شیر مادر تغذیه نمایند.

علی رغم موارد ذکر شده بالا، بعضی بیمار ها شرایط متفاوتی دارند. برای مثال، بیماران دیابتی نیازمند آن هستند که به طور مستمر برای جلوگیری از افت قند خون مواد غذایی مصرف نمایند. در این موارد باید حتماً پزشک را از شرایط خود مطلع کنید. بعلاوه اگر از دارو های خاصی استفاده می کنید، باید این موضوع را به کادر درمانی اطلاع دهید.

درباره عمل های جراحی که به صورت بی حسی موضعی انجام می گردد به طور عمومی خوردن و آشامیدن به میزان متعارف مسئله ای ندارد. با این حال، اگر قرار است تحت یک عمل جراحی قرار بگیرید که سیستم گوارشی و مثانه را درگیر کند محدودیت هایی برای خوردن و آشامیدن پیش از عمل جراحی وجود خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1105

به "آیا می توان پیش از عمل جراحی غذا خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان پیش از عمل جراحی غذا خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید