فقط توت فرنگی نیست؛ این مواد غذایی نیز به هپاتیت A آلوده می شوند

به گزارش اوج باور، شیوع مداوم هپاتیت A یک عفونت کبدی بسیار مسری ناشی از ویروس هپاتیت A (HAV) اکنون با توت فرنگی یخ زده و سایر ترکیبات توت منجمد برای اسموتی های فروخته شده در انواع فروشگاه های امریکایی از جمله والمارت مرتبط شناخته شده اند موضوعی که باعث جمع آوری توت فرنگی ها از فروشگاه ها شد.

فقط توت فرنگی نیست؛ این مواد غذایی نیز به هپاتیت A آلوده می شوند

به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهونیوز، توت فرنگی ارگانیک تازه در سال گذشته به عنوان منبع شیوع هپاتیت A در چند استان امریکا شناسایی شد. شیوع دیگری از هپاتیت A در سال 2016 میلادی مرتبط با توت فرنگی منجمد در ایالات متحده گزارش شده بود. با این وجود، موضوع فقط مرتبط با توت فرنگی نیست. در ادامه اشاره خواهیم کرد که کدام محصولات غذایی در معرض خطر بیش تری برای آلوده شدن به هپاتیت A قرار دارند و برترین راه برای محافظت از خود در برابر آن چیست.

کدام مواد غذایی بیش تر در معرض خطر آلوده شدن به هپاتیت A قرار دارند؟

از لحاظ نظری هر ماده غذایی می تواند به هپاتیت A آلوده گردد. با این وجود، در عمل مواد غذایی ای که بیش تر به وسیله هپاتیت A آلوده می شوند سبزیجات خام از جمله سالاد، میوه، صدف، یخ و آب را شامل می شوند.

تمام مواد غذایی در صورتی که به وسیله فردی که با ویروس هپاتیت A در تماس بوده مورد استفاده قرار گرفته باشند و یا در معرض آب آلوده به ویروس قرار گیرند امکان آلوده شدن به ویروس هپاتیت A را خواهند داشت. اگرچه در ایالات متحده چندان رایج نیست، اما از سال 2011 میلادی مواردی از ابتلا به هپاتیت A مرتبط با مواد غذایی ای، چون ماهی های تن منجمد، توت سیاه (بلک بری) و دانه های انار اتفاق افتاده اند.

آیا احتمال آلودگی محصولات ارگانیک به هپاتیت A بیش تر است؟

محصولا ارگانیک قطعا باعث محافظت مصرف نمایندگان از ابتلا به هپاتیت A نمی شوند. نتیجه مطالعه ای صورت گرفته در سال 2016 میلادی نشان داد که در ایالات متحده شیوع هپاتیت A به وسیله مواد غذایی ارگانیک بیش تر از مواد غذایی معمولی بوده است. در فاصله سال های 1992 تا 2014 میلادی 18 مورد شیوع ویروسی و باکتریایی به وسیله مواد غذایی ارگانیک گزارش شده که 8 مورد آن اثبات شد. با این وجود، توجه به این نکته لازم است که موارد اخیر شیوع به هپاتیت A به وسیله مواد غذایی ارگانیک بدان خاطر افزایش یافته که تعداد افراد بیش تری این نوع از مواد غذایی را مصرف می نمایند.

آن چه با اطمینان می توان گفت آن است که خطر آلوده شدن هر نوع محصولی به هپاتیت A به علت بهداشت نامناسب و ضعیف صرفنظر از این که به صورت ارگانیک یا معمولی فراوری شده باشند افزایش می یابد.

ویروس هپاتیت A چگونه افراد را مبتلا می نماید؟

هپاتیت A به وسیله خوردن آن چه حاوی آن ویروس است انتقال می یابد. اغلب این موضوع به معنای مصرف آب یا غذای آلوده است. به این نوع انتقال انتشار از راه مدفوع - دهانی گفته می گردد که در آن ماده غذایی یا آب مصرف شده به وسیله مدفوع فرد آلوده به هپاتیت A دچار آلودگی می گردد.

از دیگر راه های احتمالی ابتلا به هپاتیت A می توان به نشستن دست ها و سپس خوردن غذا پس از تماس با اقلام آلوده مانند سطوح و پوشک و به وسیله رابطه خصوصی نامتعارف اشاره نمود. در هر دو مورد انتقال هنوز به وسیله بلعیدن ویروس هپاتیت A است. هم چنین، خطر انتقال هپاتیت A در مناطقی که شرایط بهداشتی مناسبی وجود ندارد و در میان افرادی که بهداشت شخصی ضعیف تری دارند بیش تر است.

چگونه متوجه می شوید که به وسیله هپاتیت A آلوده شده اید؟

علائم شایع هپاتیت A شامل حالت تهوع، اسهال، از دست دادن اشتها، تب و احساس خستگی است. بعضی از افراد ممکن است علائم طولانی تر و حتی جدی تر، اما نادرتری ماند نارسایی کبد یا مرگ را از خود نشان دهند اگرچه این مورد در افراد بالای 50 سال و با دچار سایر بیماری های مزمن شایع تر است.

شیوع علائم ممکن است دو هفته به طول انجامد بدان معنا که این احتمال وجود دارد که عفونت کماکان در حال توسعه باشد، اما هیچ علامتی در فرد ظاهر نگردد.

آزمایش خون می تواند نشان دهد که آیا شما به ویروس هپاتیت A آلوده شده اید یا خیر. خبر خوب این است که 85 درصد افراد مبتلا به هپاتیت A در عرض سه ماه و بدون هیچ گونه عارضه یا آسیب کبدی بهبود می یابند. ابتلا به عفونت هم چنین بدان معناست که آنتی بادی هایی که فراوری می کنید باعث ایمنی مادام العمرتان می شوند.

برای محافظت از خود در برابر هپاتیت A چه کاری می توانید انجام دهید؟

بهتر است در برابر هپاتیت A واکسینه شوید. این واکسن مجموعه ای از دو واکسن است که به فاصله شش ماه از یکدیگر دریافت می گردد و برای افراد بالای 12 ماه در دسترس می باشد. در افراد دارای قابلیت ایمنی واکسن هپاتیت A باید 95 درصد محافظت را برای بیش از 10 سال احتمالا بین 20 تا 30 سال فراهم سازد.

از آنجایی که بهداشت یکی از عوامل انتشار ویروسی است که باعث هپاتیت A می گردد شستن کامل دست ها (دست کم برای مدت 20 ثانیه) با آب گرم و صابون پس از دست زدن به مواد غذایی خام، تعویض پوشک و استفاده از حمام و یا پیش از غذا خوردن لازم است. حتما پیش و پس از تهیه غذا تمام سطوح را تمیز و ضد عفونی نمایید.

اگر قصد سفر به مکانی با خطر بالای شیوع هپاتیت A را دارید توصیه می گردد از خوردن میوه ها و سبزیجات خام، صدف و آب و یخ تصفیه نشده خودداری نمایید. پیش از نوشیدن یا درست کردن یخ آب شیر یا چاه را بجوشانید یا از آب بسته بندی شده در بطری بهره ببرید.

منبع: فرارو
انتشار: 1 تیر 1402 بروزرسانی: 1 تیر 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1595

به "فقط توت فرنگی نیست؛ این مواد غذایی نیز به هپاتیت A آلوده می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط توت فرنگی نیست؛ این مواد غذایی نیز به هپاتیت A آلوده می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید