از مه تا نوامبر؛ 13 یادآوری از توافق تاریخی اوپک و متحدانش

به گزارش اوج باور، یکصدوهشتادمین نشست کشورهای صادرکننده نفت دوشنبه برابر با 10 آذرماه به وسیله ویدئو کنفرانس برگزار می گردد؛ پیش از برگزاری این نشست، نگاهی به توافق تاریخی اوپک و متحدانش در آوریل 2020 و مسیری که از ابتدای اجرایی شدن این توافق از ماه مه تا نوامبر طی شده می اندازیم.

از مه تا نوامبر؛ 13 یادآوری از توافق تاریخی اوپک و متحدانش

به گزارش شانا، 13 یادآوری از توافق تاریخی فراورینمایندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) به توضیح زیر است:

1- وزیران نفت و انرژی فراورینمایندگان عضو و غیر عضو اوپک در دهمین نشست فوق العاده به وسیله ویدیوکنفرانس در 12 آوریل (24 فروردین ماه) متعهد شدند فراوری روزانه خود را از یکم ماه مه به مدت دو ماه (مه و ژوئن) 9 میلیون و 700 هزار بشکه کاهش دهند.

2- در دهمین نشست فوق العاده، همچنین فراورینمایندگان عضو و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) توافق کردند پس از سرانجام دو ماه (مه و ژوئن)، به مدت 6 ماه از یکم ژوئیه تا 31 دسامبر سال 2020 روزانه 7 میلیون و 700 هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند.

3- فراورینمایندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس در نشست ماه آوریل توافق کردند در بازه زمانی یکم ژانویه 2021 تا 30 آوریل 2022 به مدت 16 ماه نیز روزانه 5 میلیون و 800 هزار بشکه فراوری خود را کاهش دهند.

4- خط پایه و مبنای محاسبه فراوری برای همه کشورهای حاضر در توافق آوریل به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال 2018 میلادی و مبنای محاسبه فراوری برای روسیه و عربستان روزانه 11 میلیون بشکه مشخص شده است. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش فراوری معاف شدند.

5- توافق کاهش 9 میلیون و 700 هزار بشکه ای که پس از مذاکرات سخت و فشرده به دست آمد یکم ماه مه برابر با 12 اردیبهشت ماه 99 وارد فاز اجرایی شد و اعضای اوپک و متحدانش در راستا اجرایی کردن این توافق گام برداشتند.

6- اعضای اوپک و متحدانش در یکصدوهفتادونهمین نشست اوپک در ششم ژوئیه برابر با 17 خردادماه با تمدید کاهش فراوری روزانه 9 میلیون و 600 هزار بشکه ای برای یک دوره یک ماهه با قول مساعد عراق، نیجریه، آنگولا و قزاقستان مبنی بر تعهد صددرصدی در ماه های آینده و جبران تعهد کاهش فراوری در ماه های ژوئیه، اوت و سپتامبر موافقت کردند.

7- مکزیک که نشست ماه آوریل اوپک را به چالش کشیده بود در نشست ماه ژوئیه براساس تصمیم 23 کشور عضو اوپک و غیراوپک از توافق کاهش فراوری معاف شد. سهم این کشور در توافق کاهش فراوری روزانه 100 هزار بشکه مشخص شده بود.

8- اعضای اوپک و متحدانشان پس از سرانجام ماه ژوئیه وارد گام دوم توافق یعنی کاهش 7 میلیون و 700 هزار بشکه ای شدند و فراوری خود را روزانه یک میلیون و 900 هزار بشکه افزایش دادند. اگر دقت نموده باشید اوپک و متحدانش در ماه مه و ژوئن 9 میلیون و 700 هزار بشکه در روز و در ماه ژوئیه 9 میلیون و 600 هزار بشکه از فراوری خود کاستند. سهمیه اعضا به جز روسیه و عربستان بر مبنای اکتبر 2018 مشخص شد.

9- بر اساس تازه ترین گزارش کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیراوپک (JMMC) اعضای اوپک در ماه اکتبر 105 درصد و اعضای غیرعضو اوپک 96 درصد به توافق کاهش فراوری پایبند بودند. تأکید می گردد ایران، ونزوئلا و لیبی از اعضای اوپک و مکزیک از کشورهای غیرعضو اوپک (از ماه ژوئیه) از کاهش توافق فراوری معاف هستند.

10- همان طور که عنوان شد، خط پایه و مبنای محاسبه فراوری برای همه کشورهای حاضر در توافق آوریل به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال 2018 میلادی و مبنای محاسبه فراوری برای روسیه و عربستان روزانه 11 میلیون بشکه مشخص شده است. این گزاره هم اکنون و به صورت غیرمستقیم مورد انتقاد امارات است. آنها خواهان افزایش سهمیه خود در توافق کاهش فراوری هستند.

11- بند 6 را بار دیگر بخوانید. در آنجا گفتیم عراق، نیجریه، آنگولا و قزاقستان در نشست ژوئیه قول مساعد دادند تعهدهای عمل ننموده مربوط به ماه های مه و ژوئن را در ماه های ژوئیه، اوت و سپتامبر جبران نمایند، اما اگر می خواهید بدانید چنین اتفاقی اتفاق افتاده یا خیر، پاسخ منفی است. رقم فراوری جبرانی عراق از زمان اجرای توافق به 610 هزار بشکه، نیجریه به 209 هزار بشکه، آنگولا به 25 هزار بشکه و قزاقستان به 178 هزار بشکه تا سرانجام ماه اکتبر رسیده است. این کشورها باید این مقدار تعهد جبرانی کاهش فراوری را تا سرانجام سال 2020 اجرایی نمایند. آیا می توانند؟!

12- نیجریه افزون بر اینکه به تعهدهایش در توافق کاهش فراوری عمل ننموده و شاگرد خوبی هم نبوده است، حالا از اوپک خواسته با قرار دادن میدان آگبامی این کشور در طبقه بندی میعانات گازی، سهمیه فراوری نفت نیجریه را ارزیابی کند و همین طور خواهان دریافت بالاترین سطح فراوری نفت خام خود در 2 تا 3 سال پیش از بهره برداری میدان آگبامی در سال 2008 به عنوان فراوری نفت خام مرجع شده است. با این درخواست ها و در صورت موافقت، نباید امیدی به تعهد به فراوری جبرانی این کشور داشت.

13- نکته سرانجامی، با شروع سال 2021 میلادی بر اساس آنچه توافق شده است فراوری اعضای اوپک و متحدانش باید یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز افزایش یابد و مقدار کاهش فراوری به 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز تسهیل گردد، اما شواهد حاکی است با توجه به ضعف تقاضا به دلیل تشدید شیوع ویروس همه گیری جهانی کرونا امکان تمدید توافق کاهش فراوری به رقم 7 میلیون و 600 هزار بشکه برای یک دوره سه ماهه دیگر وجود دارد، یعنی ماه های ژانویه، فوریه و مارس 2021.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 688

به "از مه تا نوامبر؛ 13 یادآوری از توافق تاریخی اوپک و متحدانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مه تا نوامبر؛ 13 یادآوری از توافق تاریخی اوپک و متحدانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید