افزایش پوشش ایمنی در برابر اعتیاد در مدارس به 42 درصد
به گزارش اوج باور، وزیر آموزش و پرورش از افزایش پوشش ایمنی در برابر اعتیاد در مدارس از 8 درصد در سال 92 به 42 درصد در امسال اطلاع داد و گفت: امیدواریم تعداد کانون های یاریگران را به 30 هزار مدرسه افزایش دهیم.

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.
به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که به وسیله ویدئو کنفرانس برگزار گردید، با تسلیت ایام سوگواری محرم الحرام اظهار کرد: از همه کسانی که در سال تحصیلی قبل برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر کوشش کردند و این برنامه را استمرار دادند، تشکر می کنم.
وی افزود: آسیب های اجتماعی یکی از واقعیت های زندگی امروز ما است و جامعه ما با پدیده آسیب های اجتماعی روبه رو است، زیرا ما با یک پدیده ای روبرو هستیم که سرعت تحولات و تغییرات جوامع جهانی را دربرمی گیرد بنابراین هر تحول و تغییری آرایش نیرو ها را بر هم می زند و شرایط روحی و روانی جامعه را تغییر می دهد تعادل ها را به هم میزند قدرت ها و منزلت ها را جابه جا می نماید و توانمندی ها را به ضعف می کشاند و یا موجب افزایش توانمندی های یک جامعه می گردد.
وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه جامعه دائماً در حال تکاپو و پویایی است، توضیح داد: این پویایی موقعیت های جدیدی را به وجود می آورد که هر موقعیت جدید نیازمند آن است تا انسان هایی که در آن موقعیت زندگی می نمایند توانمندی های لازم را برای روبروه با آن موقعیت نو داشته باشند لذا اوضاع دائماً نو به نو می گردد و انسان ها نیز باید دائماً تغییر نمایند و توانمندی های خودشان را افزایش دهند.
* توانایی روبروه هوشمندانه با آسیب ها را داشته باشیم
وی ادامه داد: اگر توانمندی های جامعه در قبال تحولات اجتماعی توسعه پیدا نکند با پدیده های نگران نماینده ای در حوزه اجتماع روبرو خواهیم شد؛ پدیده هایی از قبیل انفعال، درماندگی، استیصال، انزوا، حاشیه نشینی و ... واقعیت هایی است که در جابه جایی ها روال زندگی انسان را تغییر می دهد و نسبت انسان را به محیط دچار تغییر می نماید بنابراین، تغییرات این چنینی زمینه ساز شکل گیری آسیب های اجتماعی است ما اگر درک روشنی از تغییرات داشته باشیم و بتوانیم توانمندی های خودمان را افزایش دهیم قادر خواهیم بود روبروه هوشمندانه ای با آسیب های اجتماعی داشته باشیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: جوامع در این شرایط متفاوت هستند که بعضی توانایی روبروه دارند، اما بعضی جوامع در برخورد با آسیب های اجتماعی، آسیب می بینند اصولاً فراز و فرود تمدن ها هم محصول توانمندی های جوامع برای روبروه با شرایط نو و تغییرات جدید است لذا اگر این روبروه به درستی صورت نگیرد آسیب های روحی و روانی به وجود می آید که زمینه ساز شکل گیری آسیب های اجتماعی است.
* طرح یاریگران زندگی کوشش می نماید توانمندی ها را به روز کند
وی افزود: طرح یاریگران زندگی کوشش می نماید توانمندی ها را به روز، ارتباطات را برقرار و مصونیت ها را در سطح جامعه ایجاد کند بنابراین مشارکتی که در این طرح با حضور معلمان، دانش آموزان و خانواده ها شکل می گیرد خواص بسیاری دارد از یک سو برای مشارکت نمایندگان ایمنی بخش است و از سوی دیگر موجب ایمنی جمعی خواهد شد که این موضوع بسیار مهم است.
وزیر آموزش وپرورش توضیح داد: این طرح، نقطه ای را هدف گذاری نموده است که مناسب ترین دوره حیات انسان ها و مؤثرترین دوره فراگیری و شکل گیری شخصیت افراد است و بخش مهمی از آینده انسان ها در این دوره شکل می گیرد بنابراین حضور در دوره تحصیل و طراحی برای اقدامات هم زمان با تحصیل دانش آموزان یک اقدام اساسی و بسیار مهم است.
وی ادامه داد: هرچند می توانیم بعد از شکل گیری شخصیت ها به طرق مختلف با آسیب های اجتماعی ایجاد شده مقابله کنیم، اما هم پرهزینه و هم دستیابی به موفقیت کمتر خواهد بود، اما در دوره ای که ما با دانش آموزان ارتباط داریم، دوره آموزشی منظم و با یک پیوند منظم آموزشی است و این در بهترین دوره حیات انسان با بیشترین شرایط شکل گیری شخصیت است، بنابراین نقطه مهمی هدف گذاری شده و دارای اهمیت فوق العاده ای است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: ما از شبکه ای استفاده می کنیم که می توان به یقین گفت کارآمدترین شبکه اجتماعی در سراسر ایران است. هیچ شبکه اجتماعی به این گستردگی و پیوند منظم و مستمر و قاعده مند نداریم ممکن است مجموعه هایی باشند که دایره شمولشان مانند ما در آموزش وپرورش باشد، اما ارتباطاتشان مانند ما نیست. توسعه ارتباطات روزانه، تعاملات چهره به چهره و ارتباط بین افراد ظرفیت فوق العاده ممتاز و والایی را برای این کار ایجاد نموده که فوق العاده مهم است.
وی ادامه داد: در این شبکه ما از مرکز، استان، منطقه، مدرسه، معلم، دانش آموز و اولیا یک هرمی هستیم که در رأس آن ستاد وزارت آموزش وپرورش، طراحی برنامه هایی را برای یک جمعیت عظیم ارائه می دهد.
* باید از تمام ظرفیت های شبکه شاد استفاده کنیم
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: بیش از 40میلیون نفر از جامعه در جایگاهی هستند که می توانند تحت نفوذ این برنامه قرار بگیرند اگر بتوانیم از ظرفیت این شبکه ایجاد شده به نحو مؤثر و احسن استفاده کنیم هیچ شبکه ای با این حد از کارآمدی وجود ندارد.
وی بر برقراری ارتباط خانواده و مدرسه تأکید و مطرح نمود: در شرایط کرونا به دلیل اینکه آموزش به بستر خانواده منتقل شده و مأموریت های زیادی به خانواده ها محول شده است ما به این هدف که خانواده ها احساس می نمایند در امر آموزش سهیم هستند و می توانند تعلیم و تربیت را پیگیری نمایند و در قبال آینده فرزندانشان مسؤولیت های بیشتری دارند نزدیک می شویم و این یک دستاورد مهم در کنار همه تلخی های ناشی از کرونا است و شرایطی را به وجود آورده تا پیوند ها شکل بگیرد.
حاجی میرزایی اظهار کرد: پیوند خانواده و مدرسه ظرفیت بالایی را برای طرح یاریگران زندگی ایجاد می نماید و این موضوع فوق العاده اهمیت دارد و این طرح می تواند از این ظرفیت برای اشاعه، ترویج، توانمندسازی، مصاحبه کردن و توسعه مهارت ها استفاده کند.
وی ادامه داد: در شرایط کرونا به همان میزانی که آموزش برای ما اهمیت دارد، سلامت دانش آموزان را نیز برای ما اهمیت دارد تأمین ایمنی دانش آموزان فوق العاده مهم است قطعاً تمام پروتکل ها را اعمال می کنیم.
حاجی میرزایی گفت: باید به سمت خود مراقبتی برویم و نسل جدید را در برابر مخاطرات ایمن کنیم. ممکن است تا دو سال آینده با پدیده کرونا سروکار داشته باشیم لذا نمی توان دست از فعالیت کشید زندگی باید جریان داشته باشد همه باید بیاموزند که چگونه درعین حالی که مراقب خود و فرزندانشان هستند سلامتی و آموزش آن ها آسیب نبیند اگر وقفه ای که در آموزش ایجاد گردد آینده جامعه را تهدید می نماید لذا باید به یک تعادل هوشمندی در این زمینه برسیم.
* ظرفیت دانش آموزان را برای مراقبت از خودشان توسعه دهیم
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این طرح یکی از ظرفیت هایی است که روی خود مراقبتی تکیه می نماید هرچه ظرفیت دانش آموزان را برای مراقبت از خودشان توسعه دهیم فوق العاده اهمیت دارد.
وی توضیح داد: درگیر کردن همسالان یکی دیگر از ویژگی های طرح یاریگران زندگی است، مهم ترین عامل تأثیرگذار در شکل گیری رفتار همسالان هستند ما از ابزار همسالان برای مصونیت سازی و تقویت دانش آموزان استفاده می کنیم.
حاجی میرزایی افزود: اجتماعات محلی یکی از عوامل مؤثر در تغییر رفتار است وقتی افراد برای حل یک مسأله به یک درک مشترک می رسند و راهکار های مناسبی پیدا می نمایند امید به اجرایی شدن این راهکار ها از هر راهکار دیگری بیشتر است.
وزیر آموزش وپرورش گفت: کانون یاریگران زندگی در حال اتکا به ظرفیت های بومی، محلی و اجتماعات همسالان است؛ هدف، مدیریت پدیده اعتیاد و رفتار های پرخطر در سطح جامعه و کاهش آن ها است، راندمان واقعی زمانی است که این پدیده کاهش یابد؛ لذا ممکن است فعالیت های گوناگونی انجام گردد، اما اثری روی این پدیده به وجود نیاید بنابراین آنچه مهم است تأثیرگذاری روی این پدیده است امیدوارم در بخش مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر توجه ویژه ای معطوف به پژوهش هایی که نتایج کار را موردسنجش قرار می دهد، انجام گردد.
حاجی میرزایی گفت: در آموزش وپرورش از سال 92که به این حرکت مهم پیوستیم و همکاری هایی را شروع کردیم افزایش پوشش پیشگیری در مدارس را از 8درصد به 42درصد داشتیم و این افزایش پوشش ادامه پیدا خواهد نمود، برای ترویج پیشگیری، دوره های جشنواره نوجوان سالم را برگزار کردیم که اقبال دانش آموزان از 3هزار اثر به بیش از 600هزار اثر رسیده و این گام مهمی است.
وی ادامه داد: هرساله هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی را در مدارس سراسر کشور برگزار می کنیم که تا به امروز بیش از 5 دوره آن برگزارشده است و آبان ماه سال جاری هم ششمین دوره آن برگزار می گردد، برگزاری نمایشگاه های سیار و دائمی پیشگیری در مدارس و مناطق، تشکیل کانون های یاریگران در 20 هزار مدرسه که امیدواریم آن را به 30هزار مدرسه افزایش بدهیم و ... ازجمله اقدامات آموزش وپرورش در این زمینه است.
وزیر آموزش وپرورش گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، اختلالی که در امر آموزش حضوری به وجود آمد به همین منظور وارد یک زیست بوم جدید شدیم این زیست بوم جدید امتیازات و کاستی هایی دارد، کاستی آن، این است که هیچ چیز جایگزین ارتباطات حضوری دانش آموزان و معلمان در مدرسه و تعامل چهره به چهره آن ها نمی گردد بنابراین اولویت ما این است که هر جا که امکان داشته باشد آموزش ها را به صورت حضوری دنبال کنیم، اما اگر نتوانستیم باید از بستر مجازی و امکانی که در شبکه آموزشی دانش آموز ایجاد شده بهره مند شویم.
وی ادامه داد: امروز آموزش وپرورش ظرفیت بالایی را برای توسعه ارتباطات و برای انتقال آگاهی ها، شبکه سازی بین دانش آموزان، بین معلمان و پیگیری اهداف تربیتی ایجاد نموده است لذا اجرای طرح یاریگران زندگی نباید متوقف گردد و درجا هایی که آموزش ها حضوری نیست این طرح به وسیله سامانه شاد پیگیری گردد.
حاجی میرزایی گفت: یکی از کارایی های زیست بوم جدید این است که می توانیم از این طریق دسترسی همه دانش آموزان و اولیا را به این آگاهی ها موجب شویم لذا روی شبکه شاد هم اکنون بیش از یک میلیون و 800هزار نفر از اولیا عضو هستند که دائماً آگاهی های لازم به آن ها منتقل می گردد و قطعاً این بستر آماده است تا در خدمت طرح مؤثر و مفید یاریگران زندگی قرار گیرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو