تدوین 280 پودمان شایستگی محور، و توسعه 62 رشته هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش اوج باور، تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولین در تبریز گفت در راستای افزایش مهار ت آموزی دانش آموزان استثنایی در دو سال گذشته 280 پودمان شایستگی محور تدوین، 55 هنرستان تاسیس و 62 رشته هنرستانی توسعه داده شده است.

تدوین 280 پودمان شایستگی محور، و توسعه 62 رشته هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در گردهمایی روز جهانی معلولان که در تالار معلم شهر تبریز برگزار گردید، با بیان اینکه مناسبت هایی نظیر روز جهانی معلولین، مناسک گذار هستند، گفت: نام گذاری 12 آذر به عنوان روز جهانی معلولین برای آگاهی بخشی به جامعه، درک مسائل معلولین و کوشش برای برطرف آنها و مناسب سازی جامعه برای حرکت به سمت ایجاد جامعه پایدار، فراگیر و در دسترس است.

وی اضافه نمود: آرزوی تمامی جوامع رسیدن به جامعه دوستدار انسان است که این جامعه، عادلانه، فراگیر، در دسترس، بدون خطر و عاری از آلودگی ها است و یکی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.

وی گفت: جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که 80درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای درحال توسعه می باشد. در جهان بیش از 100میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود 8میلیون نفر از جمعیت ایران، دارای معلولیت هستند.

حسینی با اشاره این که در حوزه معلولان دو سند مهم وجود دارد، اضافه نمود: سند بین المللی که به کنوانسیون حمایت از کودک مرتبط و سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان که به تصویب مجلس رسیده است، دو سندی هستند که در حوزه معلولان دارای اهمیت ویژه هستند.

وی ادامه داد: آموزه های سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان، در کوشش است گام های مؤثری در راستای جامعه دوست دار انسان بردارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ناتوانی مفهومی ذاتی نیست بلکه مفهومی شکل گرفتنی و یادگیرنده است گفت: همه ارکان جامعه دوستدار انسان باید در حمایت از حقوق معلولین قدم بردارند و حق دسترسی به بهداشت، سلامت، مشارکت، ورزش، ازدواج، سرگرمی، ارتقای کیفیت زندگی، گذران مطلوب زندگی و آموزش را برای معلولین فراهم سازند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق آموزش مطلوب دانش آموزان استثنایی شکل گرفته است، اضافه نمود: دانش آموزان با نیازهای ویژه حق تحصیل در شرایطی مطلوب و مناسب با ویژگی های خاص شناختی و جسمی حرکتی خود را دارند و از همین روی، فرایند استانداردسازی محتوا، فضا و تجهیزات به صورت مستمر در دستور کار واقع شده است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان مرجع ارائه خدمات به بچه ها و دانش آموزان عزیز استثنایی با نگاه و بر محور سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، چرخش های تحول آفرین و بوم محور را به صورت مستمر اجرایی خواهد کرد.

وی اضافه نمود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم تربیت 150 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در 1700 مدرسه خاص و 21 هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال 70 تا به امروز 18 برابر پوشش تحصیلی در 7 گروه افزایش یافته است.

معاون وزیر با بیان اینکه تا به امروز بیش از 1000 عنوان محتوای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تدوین و یا مناسب سازی شده است گفت: در اکوسیستم کرونا بیش از 10 هزار محتوای فاخر برای ارائه در فضای مجازی در آموزش و پرورش استثنایی فراوری شده است.

حسینی توضیح داد: بعلاوه در سال گذشته در قالب 228 کارگاه بیش از 9 هزار معلم و 10 هزار ولی دانش آموزان استثنایی آموزش های مکمل را دیده اند.

معاون وزیر توان بخشی به دانش آموزان استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: 700 نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می کنند و در امسال 10 میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی بر ون مدرسه ای در نظر گرفته شده است و این در حالی است که این رقم در سال 98 حدود 3 میلیارد تومان بود.

وی اضافه نمود: در قالب طرح خدمات حمایتی و در 19 قلم، کمک هزینه خدمات درمانی با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان به دانش آموزان استثنایی پرداخت می گردد.

وی گفت: 60 مرکز مشاوره خانواده دانش آموزان استثنایی نیز در کشور در کنار خدمات مشاوره ای خدمات توانبخشی را نیز به دانش آموزان استثنایی ارائه می دهند. با هدف تجمیع ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه تا به امروز 11 مرکز جامعه خدمات آموزشی، مشاوره ای و توانبخشی نیز در کشور راه اندازی شده است و یک مرکز به زودی در آذربایجان شرقی به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر حسینی یکی سیاست های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای به دانش آموزان استثنایی دانست و گفت:

10 هزار هنرجوی با نیازهای ویژه در 1103 مدرسه پیش حرفه ای و حرفه ای و در 36 رشته فنی و حرفه ای و کاردانش در حال تحصیل هستند

وی اضافه نمود: در دوسال اخیر 55 کد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و 62 رشته هنرستانی نیز توسعه پیدا نموده است.

وی توضیح داد: در دو سال اخیر 280 پودمان شایستگی محور برای دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در هنرستان ها و مدارس حرفه ای و پیش حرفه ای تدوین شده است.

حسینی با بیان اینکه آموزش های همراه با فراوری و ایجاد نمایشگاه های دائمی محصولات در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی واقع شده است گفت: سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه تصویب و جهت اجرا به استان های کشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر با بیان برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با هدف مداخلات بهنگام طلایی در آموزش و پرورش استثنایی هر ساله اجرا می گردد گفت: در امسال و علیرغم شرایط کرونایی نزدیک به 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان و در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند که این رقم در استان آذربایجان شرقی 100 درصد پوشش است.

وی اضافه نمود: هدف گذاری صد درصدی افزایش پوشش تحصیلی و افزایش تعداد گروه های تحت پوشش از 7 گروه به 10 گروه از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون مشارکت همه ارکان درون و برون سازمانی امکان پذیر نیست گفت: در دوسال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشارکت خیرین 165 مدرسه کلنگ زنی و یا افتتاح شده است که این امر منجر به افزایش 1.5 متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور و 2.5 متر مربع در منطقه ها محروم شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی برای تامین 105 قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی 70 هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین 145 میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند و 30 هزار تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش آموزان کم برخوردار استنثایی اهدا شده است.

وی اضافه نمود: با هدف مشارکت دولت، طرح صد مدرسه صد دبیرخانه در 26 درصد مدارس آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شد.

حسینی با اشاره به ابعاد مشارکت معلمین، مدارس، اولیا، دانش آموزان و بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای مشارکت معلمین گروه بندی حرفه ای معلمین با مشارکت 5 هزار و 200 معلم اجرایی شده است و مشارکت مدارس نیز به وسیله نظارت همتا در 24.7 درصد در حال اجرا است.

وی اضافه نمود: ایجاد مجلس مشورتی اولیا، طرح مدرسه کمک اولیا و اولیا همیار معلم با هدف مشترک اولیا، راه اندازی مجلس دانش آموزی و طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل با هدف مشارکت دانش آموزان و راه اندازی 193 باشگاه پیشکسوتان با هدف مشارکت بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی در خاتمه گفت: به مناسبت روز جهانی معلولان 54پروژه به صورت همزمان کلنگ زنی و به بهره برداری رسید که ارزش بیش از 120میلیارد تومانی داشت که حدود 43.8درصد این پروژه ها با مشارکت خیرین محقق شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1255

به "تدوین 280 پودمان شایستگی محور، و توسعه 62 رشته هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین 280 پودمان شایستگی محور، و توسعه 62 رشته هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید