انتقاد متحدان ترامپ از دزدی مدرن واشنگتن، لزوم مواجهه قانونی با تجارت کثیف آمریکا

به گزارش اوج باور، اقدام خلاف اخلاق و قانون آمریکا در بحبوحه شیوع کرونا برای اعزام تاجرانش به کشورهای مختلف و غارت محموله های ماسک و تجهیزات پزشکی از داخل اتوبان ها و پای هواپیماها، باعث انتقاد کشورهای اروپایی شده است.

انتقاد متحدان ترامپ از دزدی مدرن واشنگتن، لزوم مواجهه قانونی با تجارت کثیف آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، در حالی که فرایند شیوع ویروس کرونا در اروپا و آمریکا به سرعت ادامه دارد، بحران دزدی کالاها و تجهیزات بشردوستانه پزشکی میان چهار کشور اتحادیه اروپا یعنی سوئد، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا به وجود آمده است و پاریس به تأسی از خط مشی دولت ترامپ در سرقت کالاهای بشردوستانه، کمک های ارسالی دیگر کشورها را به نفع خود مصادره و غارت می کند.

دولت آلمان کاخ سفید را به دلیل مصادره محموله ماسک دزد مدرن لقب داد

در بیانیه یک شرکت بهداشتی و درمانی سوئد آمده است که دولت پاریس میلیون ها ماسک و دستکش اهدایی این شرکت را که از چین به اسپانیا و ایتالیا در حال انتقال بود، در شهر لیون توقیف کرد.

مدیرکل این شرکت گفت: فرانسه صادرات محصولات بهداشتی را ممنوع اعلام کرد و اقلامی همچون ماسک و دستکش را حتی اگر مال خودش نباشد، مصادره می کند. این اقدامی بسیار نگران کننده و توجیه نشدنی است.

این اقدام خلاف قانون و اخلاق دولت فرانسه در حالی است که پیش تر آمریکایی ها ماسک های سفارش شده از سوی فرانسه را از فرودگاه های چین ضبط کرده بودند. فرماندار منطقه پروانس-آلپ-کوت دازور فرانسه در این باره گفت: آمریکا محموله ماسک های چینی را که برای فرانسه در نظر گرفته شد، به طور مستقیم در باند فرودگاه و پس از بارگیری خریداری کرد. تاجران آمریکایی در فرودگاه شانگهای پول های هنگفتی با خود دارند تا محموله ماسک های سفارشی از سوی کشورهای اروپایی را غارت کنند!

همچنین مقام های دولت محلی در برلین آلمان می گویند با دستور دونالد ترامپ به شرکت 3ام، تولیدکننده ماسک های تنفسی، 200 هزار ماسک سفارش پلیس برلین در بانکوک و پیش از بارگیری به سوی آلمان، متوقف و به سوی آمریکا تغییر جهت داده است. مقام های برلین این اقدام دولت آمریکا را دزدی دریایی مدرن خوانده اند.

چرایی استفاده از تعبیر دزدی دریایی مدرن

دزدی دریایی به عنوان کهن ترین جنایت بین المللی به شکلی نوین در گستره بین المللی بروز یافته و کشورهای جهان را با خود درگیر کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها ازجمله با صدور دو قطعنامه در نوامبر 2016 میلادی بر لزوم مقابله با دزدی دریایی نوین تأکید کرده است.

شباهت دزدی دریایی مدرن آمریکایی ها با دزدان دریایی آب های آزاد و اقیانوس ها (که مدت ها بود حالت افسانه به خود گرفته بودند) این است که دزدان دریایی بیشتر از قایق های تندرو و سلاح های سبک و سنگین برای رهگیری طعمه های خود استفاده می کنند و با یورشی ناگهانی کشتی را به اسارت درمی آورند و اموال کشتی و سرنشینان را به یغما می برند، اما آمریکا این روزها و در بحبوحه شیوع کرونا تاجران خود را به کشورهای آسیایی و اروپایی فرستاده است تا بارهای ماسک و تجهیزات پزشکی به مقصد سایر کشورها را از داخل اتوبان ها و پای هواپیماها با مبالغ هنگفت خریداری کرده (در واقع، ربوده) و به واشنگتن ارسال کنند.

دزدی دریایی طبق تعریف کنوانسیون ژنو در زمینه دریاهای آزاد شامل هرگونه اقدام خشونت آمیز غیرقانونی، توقیف یا غارت می شود که در راستای اهداف خصوصی به وسیله خدمه یا مسافران کشتی یا هواپیمای خصوصی انجام می شود.

طبق این تعریف و با توجه به شباهت دزدی اخیر آمریکایی ها و فرانسه از کامیون ها و هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه بهداشتی، لزوم روبروه جدی جامعه بین الملل ناگزیر به نظر می آید؛ چه اینکه اگر باور داشته باشیم حقوق قانونی مترتب بر این جرم، همان حقوق مترتب بر دزدی دریایی است، طبق ماده 100 کنوانسیون ملل متحد در زمینه حقوق دریاها و ماده 14 کنوانسیون ژنو در زمینه دریاهای آزاد، تمامی کشورها بایستی تا حد ممکن برای سرکوب و مجازات دزدی دریایی در دریای آزاد یا در هر مکانی که در حوزه صلاحیت هیچ کشوری نباشد با یکدیگر همکاری کنند.

انتقاد متحدان واشنگتن

متحدان واشنگتن از اروپا تا آمریکای جنوبی از تاکتیک های ابرقدرت غرب وحشی در توقیف و بلوکه کردن محموله های خریداری شده برای تهیه تجهیزات حیاتی پزشکی شکایت دارند.

مقام های ارشد فرانسه و آلمان می گویند آمریکا قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت بازار برای ماسک های درجه یک پزشکی چینی پرداخت می کند و به همین دلیل مزایده را برنده می شود.

در این میان وزیر بهداشت برزیل نیز شکایت های این چنینی را از آمریکا مطرح کرده است.

یکی از مقام های ارشد دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: آنها هر قیمتی برای محصولات پزشکی می پردازند، زیرا ناامید هستند.

آندریاس گیزل، یک منبع دولتی آلمان دراین باره افزود: آمریکایی ها در جهت (سرقت کالاهای پزشکی) در حال حرکت هستند و پول بسکمک با خود دارند.

رقابت برای شکار گنج

اظهارات گیزل تداعی کننده مواضع مقام های اروپایی در چند روز اخیر است که از خرید و تغییر جهت سفارشات خود به مقصد آمریکا گله کرده اند؛ به عنوان نمونه در فرانسه یکی از مسئولان محلی گفت برای خرید یک محموله ماسک با مشکل روبرو هستند، زیرا ماسک های موردنظر را تاجری آمریکایی به سه برابر قیمت خریداری کرد و برده است.

والری پرسی، فرماندار ناحیه ایل-دو-فرانس، با بیان اینکه تهیه ماسک مانند جستجو و رقابت برای پیدا کردن گنج شده است، گفت: من به یک محموله ماسک دست یافتم، اما آمریکایی ها (نمی گویم دولت آمریکا) آمدند و روی دست من بلند شدند و سه برابر من قیمت پیشنهاد کردند و گفتند که پول را هم حاضرند جلوجلو بپردازند.

با گسترده تر شدن ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، تقاضا برای تهیه اقلام محافظتی چون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده بسیار بالا رفته است.داوایل هفته جاری سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در توصیه های خود برای استفاده از ماسک تنفسی تجدیدنظر خواهد کرد.

لزوم روبروه جامعه جهانی با دزدی آمریکا

تعیین است دولت محلی آلمان و جامعه جهانی با استفاده از تعبیر دزدی مدرن دریایی و قوانین آن خواستار روبروه یکپارچه جامعه جهانی با اقدام خلاف قانون آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهایی هستند که قصد دارند از موقعیت اضطراری شیوع ویروس کرونا در جهان سوء استفاده کنند.

طبق تعاریف ارائه شده در زمینه دزدی دریایی در کنوانسیون های مربوطه و همچنین عرف بین المللی، دزدی دریایی جرم بین المللی شناخته می شود و اجازه اقدامات قهری به وسیله کشورها در روبروه با دزدان دریایی داده شده است.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 275

به "انتقاد متحدان ترامپ از دزدی مدرن واشنگتن، لزوم مواجهه قانونی با تجارت کثیف آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد متحدان ترامپ از دزدی مدرن واشنگتن، لزوم مواجهه قانونی با تجارت کثیف آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید