اولین نشست همکاری امنیتی و نظامی عربستان و بحرین برگزار گردید

به گزارش اوج باور، اولین نشست کمیته هماهنگی امنیتی و نظامی وابسته به شورای هماهنگی عربستان و بحرین، امروز (دوشنبه) در منامه در حلی برگزار گردید که نیروهای نظامی سعودی و رژیم آل خلیفه همچنان به سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین ادامه می دهند.

اولین نشست همکاری امنیتی و نظامی عربستان و بحرین برگزار گردید

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، در این نشست که به ریاست عبدالعزیز بن سعود وزیر کشور عربستان سعودی و همتای بحرینی وی رشید بن عبدالله آل خلیفه برگزار گردید، عبدالله آل خلیفه گفت که نشست این کمیته بیانگر صریح فرایند گسترده از کامل شدن اقدامات امنیتی است که دو کشور را به هم نزدیک و به ارتقا عملکرد مشترک در زمینه برقراری امنیت و تحکیم ثبات در عربستان و بحرین یاری می نماید.

بن سعود نیز با تأکید بر اینکه همکاری عربستان و بحرین پایگاه محکمی برای محافظت از منافع استراتژیک کشورهای منطقه فراهم می نماید، گفت: یکی از ثمرات همکاری، ایجاد شورای هماهنگی عربستان و بحرین است که ریاست آن را محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان و نیز سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد و نخست وزیر بحرین بر عهده دارند.

وی بدون اشاره به حضور نیروهای نظامی و امنیتی عربستان در بحرین به منظور سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور، اضافه کرد: من اطمینان دارم که از طریق این کمیته هماهنگی امنیتی و نظامی آنچه رهبران دو کشور از نظر امنیت، ایمنی، ثبات و توسعه برای دو ملت آرزو می نمایند، محقق خواهد شد.

بحرین از 14 فوریه 2011 تا به امروز صحنه قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است و طی این مدت بیش از 11 هزار شهفرایند بحرینی به اتهامات واهی بازداشت و از شمار زیادی از مخالفان سلب تابعیت شده است.

نظام سیاسی حاکم بر بحرین پس از هفته ها از اعتراض های مردمی در فوریه 2011 و افزایش تظاهرات مردمی برای از سرکوب این اعتراض ها به عربستان متوسل شد تا از یاری های نظامی و نیروهای خارجی استفاده کند.

هدف از مداخله نظامی عربستان در بحرین، سرکوب جنبش مردمی این کشور در زمان اعتراضات در کشورهای عربی بود که علیه استبداد نظام حاکم شروع شد و منجر به شهادت شماری از تظاهرنمایندگان گشت. با وجود این که مقامات منامه ادعا کردند، این نظامیان برای حمایت از تاسیسات و نهادهای دولتی وارد بحرین شده اند و نه برای سرکوب اعتراضات، اما قرائن و شواهد بسیاری نشان داد که این نظامیان در سرکوب اعتراضات مردمی، حضور داشتند.

به اعتقاد دیپلمات ها و کارشناسان سیاسی عربستان در میان تمامی اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از همه بیشتر نگران شورش و اعتراض مردم بحرین است، چرا که ممکن است به این کشور هم سرایت و پایه های حکومت آل سعود را متزلزل کند.

رژیم آل خلیفه در بحرین همچنین یکی از متحدان اصلی نظامی آمریکا در منطقه است و پایگاه های نظامی و دریایی و لجستیگی آمریکا در خلیج فارس در آب های این کشور قرار گرفته است.

بحرینی ها از 14 فوریه 2011 علیه درد و رنج هایی که از دهه ها پیش آن را به ارث برده بودند، قیام خود را شروع نموده اند، اما هربار با فجیع ترین شکل سرکوب و قتل و کشتار از سوی نظامیان آل خلیفه روبرو شده اند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 941

به "اولین نشست همکاری امنیتی و نظامی عربستان و بحرین برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین نشست همکاری امنیتی و نظامی عربستان و بحرین برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید