برگزیت، کمیسیون اروپایی: راه برای توافق بسیار باریک است

به گزارش اوج باور، پرتغال که از اول ژانویه ریاست دوره ای بر اروپا را در دست می گیرد دستیابی به توافق در مذاکرات برگزیت را واقع بینانه دانسته است و کمیسیون اروپایی هم راه برای توافق را بسیار باریک و فشار زمان را بالا دانسته و در عین حال از پیشرفت هایی سخن گفته است.

برگزیت، کمیسیون اروپایی: راه برای توافق بسیار باریک است

با ما سفر کنید و با تور اروپا قیمت ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس شاو آلمان، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی از پیشرفت های آشکار در مذاکرات با انگلیس برای دستیابی به توافقی تجاری برای دوران بعد از برگزیت اطلاع داده و گفته است: در دو مورد از سه موضوع مورد اختلاف پیشرفت حاصل شده است.

وی از پیشرفت هایی در مسئله رقابت عادلانه در تجارت های آینده و چگونگی اجرای توافق احتمالی اطلاع داده است. وی در عین حال گفته است که مناقشات درباره قوانین ماهیگیری بسیار سخت است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به گفته فون درلاین در مناقشات بر سر شرایط رقابتی عادلانه توافق شده است که در صورت نقض قواعد در صورت لزوم بتوان به صورت مستقل شرایط را اصلاح کرد.

وی همچنین گفت: از نظر استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی هم اتحادیه اروپا درباره یک مکانیسم قدرتمند علیه عقبگردها مذاکرات را نهایی نموده و به توافقاتی دست یافته است.

وی این را یک گام عظیم رو به جلو ارزیابی کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی در عین حال تثبیت فرایند رقابت تجاری عادلانه در آینده را از جمله مسائل سخت در مذاکرات دانست. فون درلاین راه دستیابی به توافق را بسیار باریک و محدود دانسته در عین حال گفت: می توان گفت که راهی برای این منظور وجود دارد.

به این ترتیب رئیس کمیسیون اروپا درباره چشم انداز مذاکرات خوش بین تر از بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس است.

فون درلاین از محدود بودن زمان برای دستیابی به توافق سخن گفته تأکید کرد: زمان ما را در شرایط بسیار سختی قرار داده است، بااین همه باید همچنان در این راستا کوشش گردد، روزهای آینده معین نماینده است، بنابراین اگر توافقی به دست آید باید توسط مجلس اروپا هم تصویب گردد.

آنتونیا کوستا، نخست وزیر پرتغال هم که کشورش اول ژانویه سال 2021 ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را به مدت 6 ماه از آلمان تحویل می گیرد درباره جلوگیری از خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز خوش بینی و دستیابی به توافقی را واقع بینانه ارزیابی نموده است.

وی ابراز اطمینان کرد که اولین روز ریاست کشورش بر اتحادیه اروپا با یک برگزیت سخت همراه نخواهد بود. وی از عزم و اراده استوار طرفین برای دستیابی به توافقی تجاری اطلاع داد.

وی که در مصاحبه با چند رسانه غربی سخن می گفت، توضیح داد: اگر اراده سیاسی برای توافق وجود نداشت نه انگلیس و نه اتحادیه اروپا با تمدید مذاکرات موافقت نمی کردند.

نخست وزیر پرتغال با ابراز اینکه همچنان اختلاف نظرهایی در مذاکرات وجود دارد در عین حال گفت که همچنان امکان غلبه بر این اختلافات وجود دارد.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی روز دوشنبه گفته بود: مسئله اساسی این است؛ آیا انگلیس خواستار دستیابی بدون دردسر به بازار داخلی اتحادیه اروپا است؟

وی با تأکید بر اینکه اروپا از انگلیس در این منطقه استقبال می نماید در عین حال گفت: اما آن ها (انگلیسی ها) باید یا بر اساس قواعد ما بازی نمایند زیرا در اینجا مسئله رعایت انصاف برای شرکت های اروپایی در بازار داخلی مطرح است و یا گزینه دیگر این است که انگلیسی ها باید هزینه آن را بپردازند که این هزینه تعرفه های گمرکی است.

زمان برای دستیابی به توافق تجاری با انگلیس به سرعت در حال گذر و کوتاه است؛ چراکه مجلس اروپا و احتمالاً مجلس های ملی باید زمان داشته باشند تا قبل از 31 دسامبر امسال توافق احتمالی صورت گرفته را تصویب نمایند.

لندن و بروکسل پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز 31 ژانویه امسال میلادی (11 بهمن 98) گفت وگوهای دوجانبه بر سر آینده روابط خود را شروع کردند؛ اما به گفته مقامات هر دو طرف تا به حال چندین دور مذاکرات در این باره برای دستیابی به یک توافق به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

دوران گذار انگلیس با انتها امسال میلادی به اتمام می رسد و بعد از آن انگلیس باید اتحادیه گمرکی و بازار داخلی اروپا را ترک کند.

اگر تا آن زمانی توافقی حاصل نگردد برگزیت سخت به وقوع خواهد پیوست که عواقب مالی بسیار بدی برای طرفین خواهد داشت.

جانسون و فون درلاین روز یکشنبه توافق کردند که مذاکرات پسابرگزیت برای چندمین بار تمدید گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 731

به "برگزیت، کمیسیون اروپایی: راه برای توافق بسیار باریک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیت، کمیسیون اروپایی: راه برای توافق بسیار باریک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید