بیش از 90 درصد معادن خاک نسوز کشور در فارس واقع شده است

به گزارش اوج باور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: شمال استان فارس مجهز به معادن خاک نسوز است که بیش از 90 درصد کشور را در بر می گیرد.

بیش از 90 درصد معادن خاک نسوز کشور در فارس واقع شده است

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از شیراز، حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بیان نمود: فارس در بخش معدن، روی حوزه زاگرس واقع شده است و شمال این استان مجهز به معادن خاک نسوز است که بیش از 90 درصد کشور را در بر می گیرد.

او با بیان اینکه در کنار معادن خاک نسوز، واحد سرامیک و معدن سنگ در بخش آباده و بوانات هم فعال است، به تنوع معدنی فارس در حوزه روی و سرب اشاره و آن را یک مسئله استراتژیک برای استان برشمرد.

ایزدی به صادرات سنگ های تزئینی به عنوان یکی از مزیت های معادن فارس هم اشاره و بیان کرد: بعلاوه فارس دارای سنگ آهن است که همجوار با گل گهر کرمان واقع شده است و به سهم خود یک اپتانسیل محسوب می گردد.

رئیس سازمان صمت فارس با اشاره به تنوع زیاد و صنایع وابسته به مواد معدنی، توضیح داد: از سال 83 و با مطرح شدن طرح آمایش، پیگیری هایی مبنی بر اجرای این مهم در بخش معدنی با سازمان ایمیدرو انجام شد.

ایزدی افزود: 55 هزار کیلومتر مربع از استان فارس به وسیله این سازمان در اواخر دهه 80 با تمرکز بر معادن کرومیت و شمش مهمیم در شمال استان و در شهرستان بوانات مورد آنالیز نهاده شد که حین کار به معادن نیکل برخورد کردیم و این کار انجام و از سال 98 به وسیله ایمیدرو مطالعات جدیدتری انجام شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به بحث انتقال آب از خلیج فارس، طرح اکتشاف معدنی با هدف راه اندازی کارخانه فرآوری، هم اشاره و توضیح داد: تنها راه جلوگیری از خام فروشی را فعال شدن صنایع معدنی در فارس است.

رئیس سازمان صمت فارس بعلاوه با بیان اینکه 23 ماده معدنی در حال بهره برداری در استان داریم، گفت: هم اینک بیش از 60 نوع ماده معدنی در استان وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1181

به "بیش از 90 درصد معادن خاک نسوز کشور در فارس واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 90 درصد معادن خاک نسوز کشور در فارس واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید