جایزه فیروزه در رسیدن به اکوسیستم فراوری کالاهای فرهنگی خلاق نقش اساسی موثر است

به گزارش اوج باور، به گزارش خبرنگاران ، سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی و اسلامی در گفت وگو با دبیرخانه هشتمین دوره جایزه فیروزه گفت: دردنیای امروز همه ابعاد زندگی افراد سرشار از نمادها و محتواهای فرهنگی است و این نمادها هستند که به نوعی محتوا را منتقل می نمایند، ما در این سال ها از این موضوع غفلت نموده ایم و کمتر توجه داشتیم به اینکه محصولات محتوا محور و نماد محور در سبک زندگی عموم مردم غیربومی بوده است و چندان با فرهنگ ما تطبیق ندارد. عمده محصولات و کالاهای موجود در بازار این سال ها محتوای اصیل و بومی فرهنگ ما را منتقل نمی کند و جایزه فیروزه از این جهت می تواند یک فرصت خوب باشد و چند سالی است که این حرکت نو شروع شده و ما می توانیم نقص های این حوزه را جبران کنیم و به اکوسیستمی برسیم که در آن فراوری نماینده ها، عرضه نماینده ها و مصرف نماینده های کالای مصرفی و فرهنگی با نمادها و محتواهای بومی گردش دارند ، جایزه فیروزه در رسیدن به این اکوسیستم نقش موثری داشته و خواهد داشت.

جایزه فیروزه در رسیدن به اکوسیستم فراوری کالاهای فرهنگی خلاق نقش اساسی موثر است

وی با اشاره به نقش نهادها و سازمان های فرهنگی درحمایت از جایزه فیروزه و کالاهای فرهنگی ایرانی گفت: وقتی ما از کالاهای فرهنگی حرف می زنیم، به ابعاد مختلفی اشاره داریم، بعد صنعتی، بعد مالی، بعد رسانه ای نیز در کنار فرهنگ مطرح هستند، برای شکل گیری اکوسیستم مناسب فراوری، توزیع، عرضه، ترویج و مصرف کالاهای فرهنگی بسیاری از دستگاه های کشور می توانند نقش آفرینی نمایند، متاسفانه در این زمینه وقتی فعالیت دستگاه ها را آنالیز می کنیم، می بینم که توجه لازم را به موضوع ندارند، از این جهت می توانند با توجه به ظرفیت هایی که دارند ـ بعضی خود مصرف نماینده هستند یا ظرفیت ترویج دارند، وارد میدان شده و به پیشبرد اهداف جایزه فیروزه یاری نمایند.

حسینی با اشاره به اینکه جایزه فیروزه می تواند در این مسیر و فرایند نقش آفرینی کند، گفت: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود برگزار نماینده اصلی جشنواره فیروزه است، می توانند در حضور و نقش آفرینی دستگاه ها و نهادها در حمایت از این عرصه ها و محصولات یاری کند، چرا که این حمایت ها باید هوشمندانه باشد، مقطعی نباشد و به یک نوعی حمایت به گونه ای باشد که این چرخه به صورت پایدار شکل بگیرد و به صورت مقطعی شاهد این نباشیم که از یک محصول خاص حمایت گردد.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی ـ اسللامی با اشاره به ظرفیت های کالاهای فرهنگی داخل برای صادرات توضیح داد: با توجه به نگاه بلند و خوبی که اهالی فرهنگ ما دارند و عقبه و ظرفیتی که در نگاه و فرهنگ تمدنی ما وجود دارد، از کالاهای فرهنگی ایرانی استقبال می گردد ، بنابراین در مقابل فرهنگ تمدنی غرب که بعضی مفاهیم مثل خانواده را در معرض تهدید قرار داده است، ما می توانیم با مفاهیمی که مقوم چنین موضوعاتی است مثل خانواده، ارزش های انسانی و الهی این ظرفیت ها و محتوا را رواج دهیم ، در حوزه کشورهای فارسی زبان، کشورهای همسایه و ... با توجه به موضوعات و اشتراکات فرهنگی می تواتنیم پیروز تر هم باشیم. البته لزوما هر کالایی که در داخل مورد استقبال قرار می گیرد، را نمی توان در محیط بین المللی عرضه کرد ، بلکه باید با اقتضائات بومی مقصد همسو باشد.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از وی در سرانجام گفت: جایزه فیروزه در ادامه مسیری که طی می نماید، می تواند به فعالیت ترویجی و توزیعی در حوزه کالاهای فرهنگی نیز جوایزی اهدا کند، به عبارت دیگر علاوه بر فراورینماینده ها، فرایند توزیع و عرضه را نیز مدنظر قرار دهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1559

به "جایزه فیروزه در رسیدن به اکوسیستم فراوری کالاهای فرهنگی خلاق نقش اساسی موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه فیروزه در رسیدن به اکوسیستم فراوری کالاهای فرهنگی خلاق نقش اساسی موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید