دلایل رفتار کژدار و مریز اروپا با ترکیه

به گزارش اوج باور، در نشست سران اتحادیه اروپا، تیر از کنار گوش ترکیه گذشت و آن چنان که از بیانیه پایانی این نشست بر می آید، تصمیم سفت و سختی در خصوص این کشور اتخاذ نشد، اما در عین حال، خبری از تکمیل فرایند عضویت و توسعه روابط نیست.

دلایل رفتار کژدار و مریز اروپا با ترکیه

با ما سفر کنید و با قیمت تور اروپا 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آنالیز روابط ترکیه با اتحادیه اروپا، یکی از مهم ترین موضوعات نشست دیروز شورای اتحادیه بود.

سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در یک نشست مجازی که به شکل ویدیو کنفرانس برگزار گردید، مهم ترین مسائل اروپا، مبارزه با کرونا، شرایط ترکیه و روابط فرا آتلانتیک را مورد بحث و آنالیز قرار دادند. جو بایدن نیز از حاضران این نشست بود و این اولین بار پس از 11 سال بود که رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سران اروپا شرکت می کرد.

با آن که قبلاً این احتمال مطرح شده بود که اروپایی ها، تحریم مالی ترکیه را بر روی میز بگذارند، اما این اتفاق نیفتاد و می توان گفت، این بار نیز در نشست سران اتحادیه اروپا، تیر از کنار گوش ترکیه گذشت و آن چنان که از بیانیه پایانی این نشست بر می آید، تصمیم سفت و سختی در مورد این کشور اتخاذ نشد. اما در عین حال، خبری از تکمیل فرایند عضویت و توسعه روابط نیست.

همه این ها در حالی است که مقامات اتحادیه اروپا، نسبت به بعضی رفتارهای دولت ترکیه در حوزه آزادی زنان، فعالیت احزاب سیاسی، اقلیت ها و در بند ماندن صلاح الدین دمیرتاش به تندی اعتراض نموده بودند. رجب طیب اردوغان روز شنبه گذشته فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان یا کنوانسیون استانبول، خارج شد. این در حالی بود که ترکیه 10 سال پیش به این معاهده پیوسته بود.

پس از این اقدام اردوغان، چندین مقام برجسته اتحادیه اروپا، واکنش منفی نشان دادند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هشدار داد که ترکیه با خروج از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان و اقدام برای انحلال حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ)، پیغام های اشتباهی را به اتحادیه اروپا می فرستد. آن چه ما در چند روز گذشته دیده ایم، قطعاً پیغام های اشتباهی هستند. در موضوع ترکیه، هم موضوعات روشن و هم موضوعاتی مبهم و در سایه وجود دارد. ما درباره این سیگنال های متفاوت، بحث خواهیم کرد.

ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت:زمان آن است که رهبری نشان دهیم و کوشش های جهانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران را تقویت کنیم، نه اینکه عقب نشینی کنیم. به همین دلیل نمی توانیم تصمیم دولت ترکیه برای خروج از این کنوانسیون که نام استانبول را یدک می کشد، به درستی درک کنیم و عمیقاً متاسفیم.

ماریا پشکینوویچ بوریج دبیرکل شورای اروپا نیز این تصمیم دولت ترکیه را مخرب و ویرانگر خوانده و گفت:این یک عقب گرد آشکار و تصمیمی بسیار نگران نماینده است که حمایت از زنان در ترکیه و سراسر اروپا و حتی فراتر از آن را به خطر می اندازد.

تهدید تلویحی اروپا و سانسور آن در رسانه های دولتی ترکیه

در بیانیه سران، به نکاتی اشاره شده که نشان می دهد فعلاً اروپایی ها قصد ندارند با ترکیه گلاویز شوند. اما با این حال، رسانه های هوادار اردوغان در متن ترکی اخبار و گزارش های خود، حاضر نشدند به بندی اشاره نمایند که حاوی یک تهدید تلویحی است.

خبرگزاری رسمی آناتولی نوشت:اتحادیه اروپا با هدف گسترش همکاری در زمینه های مورد علاقه مشترک، آماده است با ترکیه به شکل تدریجی، متناسب و قابل برگشت همکاری نموده و در نشست شورای اتحادیه اروپا در ژوئن نیز تصمیمات بیشتری اتخاذ کند.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های هوادار دولت اردوغان، سران اروپایی در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا، کسب اطمینان از اجرای موثر اتحادیه گمرکی برای تمام کشورهای عضو و فشرده سازی مذاکرات با ترکیه برای رسیدگی به مسائل فعلی را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی اتحادیه اروپا برای شروع مذاکرات سطح عالی با ترکیه در مورد موضوعات مشترک مانند بهداشت عمومی، تغییر اقلیم، مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه ای تاکید کردند. همچنین به این اشاره شد که کمیسیون اروپا از ترکیه دعوت نموده تا راه های توسعه ترانزیت و مسافرت متقابل شهفرایندان این اتحادیه و ترکیه را آنالیز کند. رهبران اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم تقویت روابط این نهاد با ترکیه در زمینه مدیریت مهاجرت تاکید کردند.

نکاتی که در بالا و در گزارش های رسانه های دولتی ترکیه آمد، همگی درست و منطبق با اظهارات مقامات اتحادیه اروپا است. اما در این میان، به بعضی نکات اشاره نشده است.

اورسلا وندرلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته است:با توجه به نگرش سازنده ترکیه، ما آماده همکاری در زمینه های مشترک مانند مهاجرت و گمرک هستیم. اما اگر ترکیه به اقدامات یا تحریکات یکجانبه، به ویژه در مدیترانه شرقی برگردد، ما همکاری خود را به حالت تعلیق در خواهیم آورد.

همچنین در سخنان ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شاهد تهدید ضمنی و تلویحی بودیم و او خاطرنشان کرد:گزارشی در مورد روابط اتحادیه اروپا و ترکیه و گزینه هایی در مورد چگونگی پیشبرد مصاحبه و همکاری ها تدوین کردیم. ما می خواهیم همه چیز به خوبی پیش برود و ناچار به توقف همکاری ها نشویم.

تماس تلفنی اردوغان، اثرگذاری مرکل و عوامل دیگر

قرار است امسال میلادی، سال پایانی حیات سیاسی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان باشد. اما او هنوز هم از سیاست کنار نرفته و به جرات می توان گفت، اثرگذارترین رهبر سیاسی اتحادیه اروپا است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، پیش از برگزاری نشست سران اتحادیه با او تماس گرفت و ظاهراً توانست رضایت او را برای تداوم نقش میانجی مصلح، به دست آورد.

صد البته صدور بیانیه نرم و معتدل اتحادیه اروپا در مورد ترکیه، صرفاً منوط به فرجام مصاحبهی اردوغان و مرکل نیست و باید دیگر دلایل این رفتار را در چنین فاکتورهایی ارزیابی کنیم:

1.موضوع آوارگان سوری و آوارگان دیگر کشورهایی که در ترکیه اقامت گزیده اند، برای اروپایی ها، بسیار حیاتی و مهم است. بعضی آمارها حاکی از آن است که در مجموع بیش از 4 و نیم میلیون نفر آواره سوری و غیر سوری در ترکیه به سر می برند و ویژگی مشترک همه آنها این است که در جستجوی منفذ و سوراخی برای عبور از مرزهای خاکی - آبی ترکیه و ورود به سپهر اروپا هستند. در نتیجه نقش ترکیه و جغرافیای سیاسی این کشور، نه تنها برای اتحادیه اروپا بلکه برای ناتو هم اهمیت پیدا می نماید و حتی سیاستمداری همچون ژوزف بورل که برخلاف سلف خود موگرینی، با ترکیه بی تعارف و صریح است، در این خصوص گفته است: من اسپانیایی هستم و به این فکر می کنم که اگر حتی پنجاه هزار نفر از این آواره ها سر از خاک کشور ما در می آوردند با چه شرایط دشواری روبرو می شدیم. باید شرایط ترکیه را درک کنیم.

2.افول ترامپ و ظهور بایدن، برای اروپا و ناتو بسیار مهم است. در شرایط کنونی، تحت فشار قرار دادن روسیه و مهار چین، به حیاتی ترین هدف بایدن تبدیل شده و در این جهت، متفقین اروپایی و ناتویی را نیز با خود همراه نموده و اتحادیه نمی خواهد در چنین شرایطی، توان و تمرکز خود را صرف اعمال فشار بر ترکیه کند.

3.در مشی عمل گرایانه اتحادیه اوپا - همچنان که در قضیه برجام هم مشاهده شد - حفظ منافع تجاری اروپا و در عین حال، حفظ رابطه با آمریکا و تبعیت از تصمیمات واشنگتن، دو موضوع درهم تنیده، حیاتی و مهم هستند و بر اساس این دو اصل، فعلاً باید با ترکیه به شکل کژدار و مریز رفتار نمایند.

با توجه به موارد فوق، می توان چنین پیش بینی کرد که در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا فعلاً در، بر همین پاشنه خواهد چرخید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 892

به "دلایل رفتار کژدار و مریز اروپا با ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل رفتار کژدار و مریز اروپا با ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید