قابلیت ثبت ملی و جهانی فرش معتمد قزوین

به گزارش اوج باور، رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر از قابلیت ثبت ملی و جهانی فرش معتمد قزوین داد.

قابلیت ثبت ملی و جهانی فرش معتمد قزوین

به گفته فرشته دست پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران، فرش معتمد قزوین حرف زیادی برای گفتن دارد و می تواند ثبت ملی و جهانی گردد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اعلام این که 600 هزار بافنده فرش در کشور بیمه می شوند، گفت:

باید در قانون بودجه بیمه بافندگان دیده گردد و با یاری مجلس امید می رود سهم بیمه تأمین اجتماعی افزایش یابد و 600 هزار بیمه شده در صنعت فرش داشته باشیم.

وی گفت:

اگر فرش قزوین ثبت جهانی گردد می تواند از سازمان مالکیت معنوی هم مجوز بگیرد و جایگاه بالاتری پیدا کند و برند گردد.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران نقش فرش در کشور زیاد است و فرش دستباف، آن قدر نقش پررنگی دارد که حذف شدنی نیست و این هنر برای زندگی ما مانند انگشتان دست برای انجام کارها است و آن قدر تأثیرگذار است که نمی توان آن را نادیده گرفت و شاید هیچ هنر و صنعتی مانند فرش حامل فرهنگ و تمدن و تأثیرگذار در اقتصاد و اشتغال نباشد.

با شکل گیری بزرگ ترین صنف در شهر و روستا در صنعت و هنر فرش بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر فعالیت می نمایند که باید بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم و به اقتصاد خود رونق دهیم. با همه بی مهری ها در این صنعت، هنوز هم فرش دستباف در ردیف سه کالای مهم صادراتی کشور است و با کمترین سرمایه گذاری بیشترین ارزش را دارد.

وی یادآور شد:

برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت حدود 200 تا 300 میلیون تومان ضروری است در حالی که در صنعت فرش با 10 تا 20 میلیون حداقل سه شغل ایجاد می گردد.

از دغدغه های فعالان این بخش توجه به امنیت شغلی بافندگان و تأمین بیمه است، باید این دغدغه رفع گردد در غیراین صورت کسی ترغیب نمی گردد به سمت این هنر و صنعت برود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود:

باید در قانون بودجه بیمه بافندگان دیده گردد و با یاری مجلس امید می رود سهم بیمه تأمین اجتماعی افزایش یابد و 600 هزار بیمه شده در صنعت فرش داشته باشیم. صادرات فرش از دغدغه های جدی ما در این مرکز است، چون جهانیان با فرش ایرانی آشنا هستند و می دانند هویت فرهنگ و هنر کشور است و می توان گفت فرش ایرانی شناسنامه دوم و پرچم دوم و پاسپورت معنوی ایرانی هاست که باید از آن مراقبت کنیم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1307

به "قابلیت ثبت ملی و جهانی فرش معتمد قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلیت ثبت ملی و جهانی فرش معتمد قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید