محمد آقاسی: شبکه نمایش خانگی تمایل به ماهواره را کمتر نموده است
به گزارش اوج باور، چهارمین نشست از گفت وگوهای راهبردی فرهنگستان هنر با سخنرانی محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع شبکه نمایش خانگی در سالن گلستان هنر در فرهنگستان هنر برگزار گردید.
محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تفاوت میان سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، به اسم یک بازیگر میانجی اشاره نمود و گفت: نظرسنجی ها نشان دادند که از زمان جان گرفتن نمایش خانگی تمایل به سمت ماهواره ها بسیار کمتر شده است و این نقطه قُوّت است. ظهور VODها به ما گفت که پژوهش کنیم در دنیا چه اتفاقی در حال شکل گیری است. VODها با ترجمه ویدئوهای هنگام درخواست یعنی اینکه شما در هر زمان و در هر جایی که اراده کنید به این ابزار دسترسی دارید. این صنعتی بسیار عظیم در دنیاست و از سال 2018 میلادی جزء چند صنعت پردرآمد دنیا محسوب می گردد. بیش از نیمی از جمعیت دنیا در این فضا حضور دارند و نتیجه همه زحمات در نمایش نامه ها و رمان ها و سینما و تئاتر و تلویزیون، در این VODها به نمایش گذاشته می گردد.
این پژوهشگر با این مقدمه نظری بحث را در پژوهش خود به تفاوت میان سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، به اسم یک بازیگر میانجی بین آن دو، کشاند و گفت: نظرسنجی ها نشان دادند که از زمان جان گرفتن نمایش خانگی تمایل به سمت ماهواره ها بسیار کمتر شده است و این نقطه قُوّت است. ظهور VODها به ما گفت که پژوهش کنیم در دنیا چه اتفاقی در حال شکل گیری است. VODها با ترجمه ویدئوهای هنگام درخواست یعنی اینکه شما در هر زمان و در هر جایی که اراده کنید به این ابزار دسترسی دارید. این صنعتی بسیار عظیم در دنیاست و از سال 2018م جزء چند صنعت پردرآمد دنیا محسوب می گردد. بیش از نیمی از جمعیت دنیا در این فضا حضور دارند و ماحصل تمامی زحمات در نمایش نامه ها و رمان ها و سینما و تئاتر و تلویزیون، در این VODها به نمایش گذاشته می گردد.
مردم ایران 112 دقیقه در روز تلویزیون دیدن می نمایند
این جامعه شناس به اهمیت لایه ها و به اصطلاح برگه های زرد صفحات مجازی در افکار عمومی مردم و نظرسنجی آنها در مورد گرایش به این فضا توجه داد و گفت: مطابق نظرسنجی ما در مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی، مردم ایران 112 دقیقه در روز تلویزیون دیدن می نمایند.
این مدیر فرهنگی پس از ارائه آمار تفصیلی در مورد شرایط شبکه های نمایش خانگی در ایران و هم رفتار مخاطبان در مواجهه با محتوای ارائه شده از سوی این شبکه ها، در جمع بندی سخنان خود گفت: تغییر ذائقه هنری مردم خطری جدی است که اگر به اشتباه رخ دهد، سال ها باید زحمت کشید تا آن را برگرداند. پس از پژوهش متوجه شدیم که مردم به شبکه نمایش خانگی اقبال فراوانی نشان می دهند و این ظرفیت مهمی است که می تواند فضای میانجی بین فضای تلویزیون و سینما باشد. این موضوع می تواند به آفرینش مخاطب تازه در نمایش خانگی منجر گردد. این امر می طلبد که با آن برخورد منطقی و حقوقی گردد و نگذاریم که احساسات حکمرانی کند. در این صورت است که می توانیم امیدوار باشیم اتفاقات خوبی در حوزه هنر می افتد. اگر سیاستی را در برهه ای از زمان طراحی می کنیم، نباید با تغییر دولت ها به آنها بی توجهی کنیم.
منبع: همگردی