مذاکرات نخست وزیر قزاقستان و روسیه در نورسلطان

به گزارش اوج باور، نخست وزیر قزاقستان در حاشیه نشست شورای بین دولتی اوراسیا با نخست وزیر روسیه ملاقات و بر افزایش همکاریهای دوجانبه تاکید کردند.

مذاکرات نخست وزیر قزاقستان و روسیه در نورسلطان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، علی خان اسماعیل اف نخست وزیر قزاقستان و میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه در حاشیه نشست شورای بین دولتی اوراسیا که در نورسلطان برگزار گردید، با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

طرفین طی این دیدار تعدادی از موضوعات مهم، همکاری های دو کشور در زمینه های تجاری، اقتصادی، ترانزیتی و حمل و نقل، مجمتع صنعتی و سوخت و انرژی، دیجیتالی شدن و صنعت هوافضایی را آنالیز کردند.

اظهار شد که روسیه شریک اصلی تجاری و اقتصادی قزاقستان است و رشد مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2021 میلادی 29 درصد برآورد شده است.

نخست وزیر قزاقستان با اشاره به رشد 32 درصدی تعامل دو کشور در زمینه مجتمع کشت و صنعت و وجود ظرفیت بزرگ در این زمینه، خواهان افزایش تجارت متقابل، تقویت ساختار آن، توسعه تنوع کالاها شد و تجارت مجتمع کشت و صنعت روسیه را به همکاری نزدیک دعوت کرد.

ضمن آنالیز همکاری حمل و نقل و ترانزیتی، نخست وزیر قزاقستان به پروژه توسعه راستا حمل و نقل بین المللی اروپا - غرب چین اشاره نمود و گفت: بخش ساخت و ساز قزاقی و چینی این پروژه تکمیل شده و انتظار می رود بخش روسی نیز تکمیل گردد.

در این دیدار بعلاوه مسئله برقراری ارتباط هوایی بین قزاقستان و روسیه مورد توجه ویژه طرفین نهاده شد. در حال حاضر 54 پرواز در هفته بین کشورهای همسایه در 21 راستا انجام می گردد. به طور کلی، پروازهای به تدریج از سر گرفته می گردد. اما تقاضای موجود به طور کامل برآورده نشده است.

علاوه بر این، اسماعیل اف و میشوستین در خصوص گزینه های کشیدن لوله گاز به منطقه ها شاقتصادی و شرقی قزاقستان و روسیه را آنالیز کردند. تا سرانجام سه ماهه اول امسال، شرکت های گازپروم و قزاق گاز باید پروژه کشیدن لوله گاز به منطقه ها شمال و شرق قزاقستان را ارزیابی نمایند. طرفین حجم مصرف و راستاهای احداث خطوط لوله گاز را مشخص خواهند کرد.

نخست وزیر قزاقستان خواهان تشدید اقدامات در این زمینه برای اتخاذ تصمیم مشخصی در کوتاه مدت شد.

میشوستین به نوبه خود برای تقویت روابط همگرایی در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اطمینان از همکاری تجاری و اقتصادی در جهت منافع متقابل دو کشور ابراز امیدواری کرد.

وی با رضایت اعلام کرد که همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور با موفقیت در حال توسعه بوده و در سال 2021 میلادی گردش اقتصادی بین دو کشور نسبت به سال 2020 یک سوم افزایش یافت و از 25 میلیارد دلار هم عبور کرد که این شاخص رکورد برای تجارت متقابل در کل تاریخ بین دو کشور به شمار می رود.

در سرانجام این دیدار نمایندگان قزاقستان و روسیه رویدادهای در زمینه اجرای برنامه جامع همکاری اقتصادی بین دولت های دو کشور برای سال های 2021- 2025 را به امضا رساندند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1373

به "مذاکرات نخست وزیر قزاقستان و روسیه در نورسلطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات نخست وزیر قزاقستان و روسیه در نورسلطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید