وزن نوزاد و نکات مربوط به آن

به گزارش اوج باور، با توجه به دوران بارداری متفاوت در هر مادر وزن نوزاد پس از تولد نیز متفاوت خواهد بود. معمولا وزن طبیعی و نرمال یک نوزاد بین 2.5 تا 4 کیلوگرم است.

وزن نوزاد و نکات مربوط به آن

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - همان گونه که ظاهر و چهره هر نوزادی، نسبت به نوزادان دیگر متفاوت است، کیفیت رشد و نمو هر نوزاد نیز با دیگری فرق خواهد داشت. هر یک از زنان، دوران بارداری خود را متفاوت تجربه می نمایند و به همین دلیل در نهایت نوزادانی با قد و وزن متفاوت، به جهان می آورند. در این مقاله سعی شده تا اطلاعاتی در خصوص قد و وزن نوزاد تازه متولد شده به شما بدهیم .

وزن طبیعی نوزاد

وزن نرمال نوزادان در بدو تولد بین 2/5 تا 4 کیلو گرم در نظر گرفته می گردد. اگر وزن نوزاد کمتر از 2 کیلو و پانصد گرم باشد کم وزن تلقی می گردد و نوزادانی که بیشتر از 4 کیلو گرم وزن داشته باشند، با عنوان بچه های عظیم در نظر گرفته می شوند .وزن نوزاد پسر، به طور معمول کمی بیشتر از نوزاد دختر است. وزن نوزاد به عوامل متعددی، از جمله وزن شما، وزن همسر تان، اضافه وزنی که در هنگام بارداری داشته اید و سلامت عمومی شما بستگی دارد .

نوزادان کم وزن به دو گروه تقسیم می شوند: نوزادان نارس و کم وزن؛ یعنی آن هایی که زمان حضورشان در رحم کمتر از 37 هفته بوده است و نوزادان رسیده اما کم وزن؛ یعنی آن هایی که به دلیل مسائل داخل رحمی در طول بارداری یا اواخر بارداری، عواملی سبب نرسیدن آن ها به وزن دلخواه شده است. یکی از مسائلی که مادران به ویژه در بارداری اول با آن روبرو می شوند، نگرانی از وزن نگرفتن نوزاد است. از جمله توصیه های مهمی که پزشکان به مادران دارند و تاثیر زیادی در رشد و کاهش مرگ و میر نوزادان دارد، توصیه به تغذیه با شیر مادر است .

اتفاقی که معمولا برای نوزادان طبیعی می افتد این است که طی چند روز اول ممکن است حتی تا 10 درصد وزن تولد خود را از دست بدهند که این در خاتمه هفته اول جبران می گردد. وزن نوزاد یکی از معیارهایی است که میزان کفایت شیردهی مادر و میزان دریافت شیر و موادمغذی لازم برای نوزاد را تا حدی تعیین می نماید .

مادر می تواند ارزیابی روزانه ای از کیفیت تغذیه نوزادش داشته باشد. کار غلطی که گاهی مادران انجام می دهند، وزن کردن هر روز نوزاد است. میزان وزن گیری در شرایط خوب، یعنی روزی 25 تا 30 گرم که با وزنه های معمولی ممکن است شناسایی نگردد .

ممکن است نوزادی یک روز کمتر و یک روز بیشتر وزن بگیرد، به همین دلیل بهتر است هر 3 تا 4 روز یک بار یا به صورت هفتگی نوزاد را وزن کرد. بهتر است والدین روش صحیح شیر دادن به نوزاد را رعایت نمایند، به طوری که سر و تنه در یک خط قرار بگیرد و نوزاد کاملا به سینه مادر چسبیده و دهان او کاملا باز باشد و تنها نوک سینه در دهان نوزاد قرار نگیرد، بلکه نوک و بخش زیادی از هاله پررنگ اطراف نوک پستان در دهان نوزاد قرار بگیرد چون حوضچه های شیر دقیقا زیر هاله رنگی پستان قرار دارند و خود نوک حاوی شیر نیست .

اگر نوزاد به این طریق شیر می خورد و به خواب می رود و در فواصل بیداری خیلی بی قراری نمی نماید، نشانه کفایت شیردهی است .

توصیه می گردد حداقل 8 بار در روز و دو بار در شب شیردهی صورت بگیرد. میزان خیس کردن کهنه یکی از معیارهایی است که به مادر یاری می نماید متوجه گردد شیر کفایت می نماید یا خیر. اما حتی اگر مادر احساس کرد شیرش کفایت نمی نماید، بدترین کار در قدم اول، روی آوردن به شیرخشک و تغذیه یاریی است.

نمودار رشد وزن نوزاد، نموداری است که از همه بیشتر استفاده می گردد و در ایران نیز از آن استفاده می نمایند. نمودار رشد وزن نوزاد شاخص وزن بر اساس سن کودک را می سنجد. این شاخص تحت تاثیر تغییرات اخیر در شرایط تغذیه یا سلامتی می باشد. با این شاخص نمی توان بچه ها و نوجوانان را به دسته های کم وزن و یا بیش وزن طبقه بندی کرد. شاخص وزن نوزاد بر اساس قد نیازی به دانستن سن ندارد و می تواند کم وزنی، لاغری و یا بیش وزنی بچه ها را تعیین کند.

منبع: setare.com
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 781

به "وزن نوزاد و نکات مربوط به آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزن نوزاد و نکات مربوط به آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید