پیش بینی افزایش کمک های بلاعوض دولت برای اجرای سامانه های نوین آبکمک

به گزارش اوج باور، تهران (پانا) - مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبکمک وزارت جهاد کشاورزی از تجدید نظر و احتمال افزایش کمک های بلاعوض دولت در اجرای روش های نوین آبکمک با توجه به بالا رفتن هزینه ها و قیمت تجهیزات و لوازم خبر داد.

پیش بینی افزایش کمک های بلاعوض دولت برای اجرای سامانه های نوین آبکمک

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع گفت: در نشستی که با سازمان برنامه و بودجه در زمینه افزایش قیمت ها و هزینه های اجرای سامانه های نوین آبکمک داشتیم، قرار شد تجدید نظری در میزان کمک های بلاعوض دولت به کشاورزان داشته باشند و از این رو انتظار داریم کمک های بلاعوض دولت برای هر هکتار اجرای سامانه های نوین آبکمک افزایش یابد.

زارع اظهارداشت: هر سال سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس اعتباری که به عنوان سهم دولت اختصاص می دهد، سطحی از اجرای سامانه های نوین آبکمک را مشخص می کند.

وی ادامه داد: هنوز رقم کمک بلاعوض دولت به کشاورزان برای اجرای هر هکتار روش های نوین آبکمک در سال جاری نهایی نشده، اما امیدواریم در روزهای آینده این رقم مشخص شود.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبکمک وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: با توجه به افزایش 100 درصدی قیمت تجهیزات و هزینه ها، اجرای هر هکتار آبکمک موضعی بیش از سال های گذشته هزینه داشته باشد.

زارع یادآور شد: در سال 98 دولت برای اجرای هر هکتار آبکمک قطره ای و موضعی 17.5 میلیون تومان کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داد.

وی با بیان این که سهم دولت در اجرای سامانه های نوین آبکمک در قانون 85 درصد پیش بینی شده است، گفت: با توجه به کاهش درآمدهای دولت، پرداخت کمک های بلاعوض به کشاورزان با محدودیت هایی روبرو شده است.

زارع درباره تولید تجهیزات و لوازم آبکمک گفت: در حال حاضر 95 درصد تجهیزات و لوازم آبکمک در داخل کشور تولید می شود و تنها 5 درصد واردات داریم که با ورود شرکت های دانش بنیان به این عرصه و برخی شرکت های دیگر که در حال انتقال فناوری هستند، به خودکفایی کامل خواهیم رسید.

وی اظهارداشت: تولید کنندگان تجهیزات و لوازم آبکمک درجه بندی شده اند و تازمانی که استانداردهای لازم را از سازمان ملی استاندارد و یا مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کسب نکنند، اجازه ندارند محصولات خود را عرضه کنند.

زارع اضافه نمود: کشاورزانی که از دولت کمک بلاعوض برای اجرای سامانه ای آبکمک دریافت می کنند، نمی توانند از تجهیزات غیر استاندار استفاده کنند.

در دهه فجر سال جاری 103 پروژه مربوط به بخش آب و خاک کشاورزی به بهره برداری رسید، به طوری که 25 هزار هکتار شبکه آبکمک و زهکشی اراضی غرب و شمال غرب کشور و 78 هزار هکتار زهکشی اراضی استان گلستان است.

مجموع این پروژه ها برای حدود 105 هزار و 771 نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 830

به "پیش بینی افزایش کمک های بلاعوض دولت برای اجرای سامانه های نوین آبکمک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی افزایش کمک های بلاعوض دولت برای اجرای سامانه های نوین آبکمک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید