5 پروژه در محور ساسانی کرمانشاه اجرا می گردد

به گزارش اوج باور، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارشات بدست رسیده، 5 پروژه در محور ساسانی کرمانشاه اجرا می گردد.

5 پروژه در محور ساسانی کرمانشاه اجرا می گردد

کیومرث اعظمی با اشاره به وجود 18 اثر تاریخی شاخص در محور ساسانی کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به اینکه طی چند سال گذشته ثبت دنیای محور ساسانی کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته، بنابراین برنامه هایی را در این محور اجرایی خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: از محل اعتباراتی که سال جاری به این محور تخصیص داده می گردد، اجرای پنج پروژه را در بناها و آثار تاریخی شاخص آن در دستور کار قرار داده ایم.

مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه یکی از این پروژه ها را ساماندهی زیج منیژه پاتاق عنوان و اظهار کرد: باتوجه به رطوبتی که در بخشهایی از پایه ها و دیواره بنا وجود دارد، رطوبت زدایی آن را اجرایی می کنیم.

به گفته این مسئول، زیج منیژه واقع در 15 کیلومتری شهر سر پل ذهاب، یکی از سالم ترین بناهای بجا مانده از دوره ساسانیان درایران است که حدود 1500 سال قدمت دارد.

وی در ادامه از برنامه ریزی برای بازسازی نقش برجسته پاتاق هم اطلاع داد و گفت: این نقش برجسته در مجاورت طاق گرا واقع شده و سال گذشته سوداگران میراث فرهنگی با حفاری غیرمجاز آسیبهایی را به آن وارد نموده بودند.

اعظمی ادامه داد: هرچند در آن موقع بازسازی اضطراری روی بنا صورت گرفت، اما سال جاری با تخصیص اعتبار بازسازی آن تکمیل می گردد.

وی یکی دیگر از پروژه های مهم در دستور کار برای اجرا در محور ساسانی کرمانشاه را کاوش در عمارت خسرو مطرح کرد و گفت: در سالهای گذشته شش مرحله کاوش در این محوطه تاریخی صورت گرفته که طی آنها حدود 50 درصد از محوطه کاوش شده و بنا داریم سال جاری هم فصل هفتم کاوش ها را ادامه دهیم که البته موانعی پیش پای کار قرار گرفته است.

مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه اضافه نمود: بنای عمارت خسرو در زمان باستان دارای سه ورودی شرقی، غربی و شمالی بوده که تا به امروز فقط ضلع شمالی آن کاوش شده و طی این کاوش ها سالن انتظار کاخ، تالار ورودی و ایوان داخلی نمایان شده است. سال جاری هم درصورت رفع موانع ضلع غربی عمارت را کاوش خواهیم کرد.

وی یادآور شد: درصورتی که این موانع رفع نگردد، اعتبار اختصاص یافته را صرف بازنگری در تعیین عرصه و حریم عمارت خسرو، چارقاپی و کانال آبرسانی ساسانی خواهیم کرد.

به گفته این مسئول، هرچند که تا به امروز کاوش هایی در این محوطه صورت گرفته، اما هنوز زمان دقیق ساخت آن تعیین نیست و به نظر می رسد قصری مجلل مربوط به اواخر دوره ساسانی یا اوایل دوره اسلامی باشد.

مدیر پایگاه محور ساسانی گفت: بعلاوه سال جاری در نظر داریم مسیر دسترسی به عمارت خسرو را برای تسهیل تردد گردشگران ساماندهی کنیم.

اعظمی در ادامه با بیان اینکه تعیین عرصه و حریم دو بنای تاریخی قلعه مریم و آنوبانی نی هم در دستور کار قرار گرفته، اعلام نمود: گوردخمه قلعه مریم یا شکر بانو یکی از آثار ارزشمند شهرستان سر پل ذهاب است که در سرچشمه رودخانه قره بلاغ و روی یک بلندی ساخته شده و مردم محلی معقتدند خسروپرویز این قلعه را برای همسرش شکربانو ساخته است.

وی اضافه نمود: از آنجایی که سال گذشته سراب قره بلاغ به عنوان یک اثر طبیعی تاریخی به ثبت ملی رسید، سال جاری بنا داریم بنای قلعه مریم و سراب قره بلاغ را به صورت یک مجموعه ارزشمند تعیین عرصه و حریم کنیم تا کمتر آسیب دیده و مانع از دخل و تصرف در آنها شویم.

مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه در مورد تعیین عرصه و حریم آنوبانی نی هم گفت: طی سالهای گذشته یک بار تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی انجام گرفت اما متاسفانه ایرادات و نواقصی داشته که در حال کوشش برای نهایی کردن آن هستیم.

وی اضافه نمود: آنوبانی نی از قدیمی ترین سنگ نگاره های باستانی در دنیا است که با بیش از چهار هزار سال قدمت در شهر سر پل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1609

به "5 پروژه در محور ساسانی کرمانشاه اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 پروژه در محور ساسانی کرمانشاه اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید