8 واقعیت تلخ درباره شیرین ترین خوراکی جهان

به گزارش اوج باور، قند بسیار شیرین و خوشمزه است اما ضررهای خاص خود را هم دارد. در ادامه چند واقعیت راجع به قند آمده که البته دوست نداریم بدانیم.

8 واقعیت تلخ درباره شیرین ترین خوراکی جهان

مصرف جهانی قند و شکر به صورت چشمگیری رو به افزایش است. از این رو خبرنگاران در این مطلب به مرور بعضی از مضرات مصرف قند را می پردازد.

قند چاق نماینده است

قند دو تا پنج برابر بیشتر از نشاسته در بدن چربی فراوری می نماید. به این مفهوم که ما با خوردن قند دقیقا سلول های چربی را تقویت می کنیم. علاوه بر آن، فروکتوز وارد چرخه متابولیسم در کبد شده و احتمال ایجاد چربی کبد را افزایش می دهد. در نهایت قند باعث مقاومت به انسولین و بروز دیابت نوع 2 خواهد شد.

قند می تواند اعتیادآور باشد

مغز افرادی که اضافه وزن دارند در برابر قند مانند مواد اعتیادآور عکس العمل نشان می دهد. خودتان آزمایش کنید: برای ده روز از مصرف نوشیدنی ها و خوردنی های دارای قند پرهیز کنید. اگر پس از یک تا دو روز دچار سردردی و کج خلقی شدید یا اشتهای تان به خوردنی ها و نوشیدنی های شیرین زیاد شد، این امر نشان می دهد که به قند معتاد هستید.

قند فلورای روده را نابود می نماید

فلورای روده به روده در عمل هضم غذا یاری نموده و جهاز هاضمه را در مقابل باکتری های مضر حفاظت می نماید. به هر میزان که قند زیاد به روده ها برسد، به همان میزان باکتری های مضر در روده بیشتر می شوند. قارچ ها و انگل ها عاشق قند هستند. قند بعلاوه موجب بروز نفخ، یبوست و اسهال می گردد.

قند سیستم ایمنی بدن را ضعیف می نماید

خوردن زیاد قند سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با عوامل بیماری زا ضعیف می نماید. اندکی بعد از مصرف قند، سیستم ایمنی بدن 40 درصد ضعیف می گردد. گذشته از این، قند ویتامین C را از بدن می گیرد؛ ویتامینی که گلبول های سفید خون برای مبارزه با باکتری ها به آن احتیاج دارند. قند بعلاوه احتمال بروز عفونت را در بدن زیاد می نماید.

قند خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد

سلول های توموری برای تکثیر به قند زیادی احتیاج دارند. یک تیم بین المللی دانشمندان در دانشگاه پزشکی هاروارد تحت نظارت پروفسور لوئیس کنتلی مشغول تحقیق در این زمینه است که قند چه نقشی در شکل گیری سلول های سرطانی دارد. کنتلی احتمال می دهد که در بسیاری موارد، استفاده زیاد قند باعث سرطان می گردد. او توصیه می نماید که مصرف قند و شکر تا حد ممکن کم گردد.

قند باعث پیری زودرس می گردد

علت این که قند باعث پیری زودرس می گردد، در گلیکاسیون یا واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین ها نهفته است. نتیجه آن که مولکول های قند به رشته های کلاژن (فراوان ترین پروتئین بدن) می چسبند و موجب سفت شدن بافت این رشته ها می شوند. به این ترتیب، رشته های کلاژن قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. این شرایط موجب می گردد تا انتقال مواد سمی با اختلال انجام گیرد و پیر شدن سلول ها سرعت بیشتری یابد.

قند انسان را تهاجمی می نماید

آن هایی که بیش از میزان شکر و قند مصرف می نمایند، گرایش زیادی به رفتارهای تهاجمی دارند. تعیین شده است که قند در بروز اختلال کم توجهی یا بیش فعالی (ADHD) در بچه ها نیز تاثیر دارد. چنانچه مصرف قند و شکر در بچه ها بالا باشد، آن ها با مشکل عدم تمرکز روبرو خواهند شد.

قند خطر ابتلا به آلزایمر را نیز بالا می برد

تحقیقات نشان می دهند که یکی از مضرات مصرف زیاد قند و شکر افزایش خطر ابتلا به آلزایمر است. یک تحقیق در سال 2013 نشان داد که مقاومت به انسولین و بالا بودن قند خون (عوارض جانبی معمول دیابت) ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی از جمله آلزایمر دارد.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب آب این میوه شما را خنک می نماید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1424

به "8 واقعیت تلخ درباره شیرین ترین خوراکی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 واقعیت تلخ درباره شیرین ترین خوراکی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید